|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۰
کد خبر: ۱۴۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
حمید بقایی آخرین محصول از کارخانه تولید نامزد ریاست جمهوری اصولگرایان به شمار می‌رود. مردی که سابقه زندان هم دارد و به جریان اصیل احمدی‌نژاد که اصولگرایان به آن جریان انحرافی می‌گویند نزدیک است. رئیس میراث فرهنگی احمدی‌نژاد می‌آید تا میراث فرهنگ احمدی‌نژاد باشد. البته کانال‌های تلگرامی نزدیک به جبهه پایداری پیش‌بینی کرده‌اند بقایی برای انتخابات رد صلاحیت خواهد شد.
شایعه حضور حداقل چهل و یک چهره اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری شنیده می‌شود.

ایلنا نوشت؛ در حالی که اصلاح‌طلبان در حال سبک، سنگین کردن نامزدهای خود برای انتخابات شورای شهر هستند، اصولگرایان هنوز در خم انتخاب گزینه نهایی انتخابات ریاست جمهوری مانده‌اند. یک روز از جمع جمنا سخت می‌گویند و یک روز به یک گزینه از یکتا رو می‌آورند و روز دیگر بر پایداری گزینه پایداری اصرار می‌کنند. اما هنوز هیچ نشان روشنی از وحدت میان اصولگرایان به چشم نمی‌خورد. جریانی که بعد از انتخابات ۸۸ و حمایت یکپارچه از محمود احمدی‌نژاد، تا این لحظه رنگ وحدت را ندیده است.

اما بیست و یک چهره اصلی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری چه افرادی هستند؟

مردی که منع شد

محمود احمدی‌نژاد اولین چهره اصولگرایان بود که از تابستان شهر به شهر می‌رفت و همان صحبت‌های همیشگی برای مدیریت جهان را تکرار می‌کرد. اولین بار محمدرضا باهنر بود که گفت بزرگان نظام او را از حضور در رقابت انتخابات منع کرده‌اند و بعد از آن نیز به صراحت این مسئله بیان شد که رهبری نظام راضی به حضور احمدی‌نژاد در انتخابات نیست. پاسخ احمدی‌نژاد او را به اولین نامزد انصراف داده از انتخابات تبدیل کرد.

شهردار در رویای پاستور!

سردار تهران، سه بار تجربه حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارد. با سبدی نزدیک به چهار پنج میلیون رای و نظامیانی که سال‌هاست در نهادهای مخالف با او همکاری می‌کنند. البته باقر قالیباف در انتخابات ۸۸ ثبت نام نکرد و ستادهای خود را برای سال ۹۲ نگه داشت. قالیباف در چند ماه گذشته به خاطر حوادث ریز و درشت شهری تهران مثل ریزش پلاسکو و تونل‌های حفر مترو، حیف و میل بودجه شهرداری و نحوه واگذاری املاک نجومی به برخی نور چشمی‌ها در شهرداری و .... مورد انتقاد گسترده جامعه بوده است اما اصولگرایان بعد از سال ۹۲ انتقاد از شهردار تهران را متوقف کردند. قالیباف البته امیدوار است با حضور جدی در انتخابات و انصراف به نفع نامزد اجماعی اصولگرایان، شهرداری را حفظ کند با این حال به خاطر سابقه چند دوره نامزدی، مشهورتر از سایر نامزدهای اصولگرایان است.

 آقای سایپا

قالیباف گرچه اشتباهات زیادی در مدیریت شهری تهران داشت اما سازه‌هایی در تهران ایجاد کرد که به آنها افتخار کند و کارنامه خود را قابل دفاع بداند. اما بذرپاش در سایپا کاری کرد که حتی اصولگرایان متعصب و وفادار به دوران احمدی‌نژاد نیز از دوران ریاست بذرپاش به عنوان یک افتخار برای دولت‌شان یاد نمی‌کنند. بذرپاش در سیستم ضد حزبی اصولگرایان قبل رشد کرد و حتی به هیئت رئیسه مجلس رسید و آنقدر ارتباط با فرادستان داشت که امروز به سفرهای استانی برود و در جمع مردم شهرهای مختلف سخنرانی کند. بذرپاش حداقل بر اساس اخباری که در رسانه‌های اصولگرا پوشش داده شده به پانزده استان ایران سفر کرده است و به بعضی استان‌ها که رای اصولگرایی دارند مثل مازنداران و قم، بیش از یک بار مسافرت کرده. به این ترتیب به نظر می‌رسد انگیزه وی برای ریاست جمهوری از سایر دوستان بیشتر باشد.

پیرمردان هوس جوانی کرده‌اند

وزیر ارشاد موتلفه شاید هر بار که وارد دفتر این حزب در خیابان خردمند می‌شود، با دوستان قدیمی یاد روزگاری می‌کنند که سلطان بودند و در هر سه قوه نظام از یک سو و بازار و بخش خصوصی و اتاق بازرگانی از سویی دیگر مردانی از جنس موتلفه داشتند. حالا قرار است میرسلیم بیاید. شاید برای احیای آن موتلفه گذشته. موتلفه برای اصولگرایان جوانی که در دهه گذشته در ایران رشد کردند و بالیدند آنقدر بی اهمیت است که ائتلاف بدون موتلفه را ائتلاف سراسری اصولگرایان بخوانند.

بزرگترین ریاضی دان جهان

به نظر می‌رسد آنقدر که زاهدی از این لقب استفاده کرده است، هیچ کدام از بزرگان ریاضی و استادان برجسته این رشته استفاده نکرده‌اند. مهدی زاهدی این روزها در مجلس یکی از رهبران جریان منتقد دولت است و نام و رد پای او در اکثر امضاهای علیه دولت دیده می‌شود. اما این مرد کرمانی قصد دارد با نامزدی در انتخابات از زیر سایه باهنر بیرون بیاید و به عنوان شخصیتی مستقل خود را معرفی کند. اسم زاهدی چندی پیش برای نامزدی بر سر زبان‌ها افتاد اما اصولگرایان از این نامزدی استقبال چشمیگری نکردند.

متخصص مناظره و مذاکره

منتقدان جلیلی معتقدند او تخصص زیادی دارد تا همه را علیه خود متحد کند! یکبار در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ که در مناظره‌ها به شکلی عمل کرد که محسن رضایی و اکبر ولایتی و غرضی و محمدرضا عارف، به دفاع از حسن روحانی سخن گفتند و وقتی نوبت به صحبت جلیلی رسید آنقدر در وقت دیگران صحبت کرده بود که اجازه قرائت نطق خود را نیافت. در مذاکرات هسته‌ای نیز، گرچه محرمانه بود، اما نتیجه همین بود که جامعه جهانی علیه ایران متحد شده بودند. در روزهای گذشته نیز با شروع سفرهای استانی جلیلی، محمدرضا باهنر هشدارهایی داده به کسانی که رای بالایی ندارند و نامزد شدن آنها در انتخابات به اعتبار آنها ضربه می‌زند.

بانوی پاستور

اگر در ایالات متحده آمریکا جمهوری خواهان لایحه منع برده‌داری را تصویب کردند اما رقیبان آنها بودند که اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست را به کاخ سفید فرستادند. حال برخی اصولگرایان، به خصوص افرادی که در جمنا جمع شده‌اند فکر می‌کنند یک زن بتواند بسیاری از فرضیه‌های اصلاح‌طلبان را به هم بزند چرا که با وجود شعارهای دولت اصلاح‌طلب سید محمد خاتمی برای دفاع از حقوق زنان این  مرضیه وحید دستجردی بود که اولین وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی شد و چه بسا اولین نامزد زن انتخابات ریاست جمهوری ایران هم او باشد.

مردی از جنس محمود

حمید بقایی آخرین محصول از کارخانه تولید نامزد ریاست جمهوری اصولگرایان به شمار می‌رود. مردی که سابقه زندان هم دارد و به جریان اصیل احمدی‌نژاد که اصولگرایان به آن جریان انحرافی می‌گویند نزدیک است. رئیس میراث فرهنگی احمدی‌نژاد می‌آید تا میراث فرهنگ احمدی‌نژاد باشد. البته کانال‌های تلگرامی نزدیک به جبهه پایداری پیش‌بینی کرده‌اند بقایی برای انتخابات رد صلاحیت خواهد شد.

مرد کمیته امداد

شاید به خاطر حضور طولانی مدت سیاستمداران موتلفه در کمیته امداد باشد که فعالیت‌های این نهاد بیشتر از هر نهاد دیگری تفسیر سیاسی می‌شود. چنانچه وقتی فتاح شروع به سفرهای استانی کرد و به شهرهای دور و نزدیک می‌رفت همه گمان کردند او قصد پوشیدن ردای ریاست جمهوری دارد. با این حال فتاح بیش از سایر نامزدهای اصولگرایان گفته است قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

سناتور به عرصه می‌آید؟

در این یک سالی که از پایان عمر مجلس نهم گذشته است باهنر بیشتر از هر نماینده سابق دیگری مصاحبه کرده و سعی دارد خود را در صدر اخبار حفظ کند. آقای لابی اصولگرایان دوست دارد جایگاه خود را در این جریان بالاتر از یک سیاستمدار معمولی تعریف کند و البته هرگز تبدیل به یک منتقد تمام قد دولت روحانی نیز نشده است. در چند ماه گذشته چند بار شایعاتی مبنی بر نامزدی باهنر در انتخابات شنیده شد.عموما افرادی از نامزدی او حمایت کرده و می‌کنند که حضورشان در لیست‌های تبلیغاتی اصولگرایان ناشی از حمایت‌های باهنر بود و نگران هستند با از دست رفتن جایگاه باهنر در راس مدیریت اصولگرایان، جایگاه آنها خدشه دار شود. باهنر هم بارها نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری تکذیب کرده است و گفته است قصد دارد یک مربی باشد تا بازیکن.

دو روح در یک بدن

زمانی که لباس سیاست به تن می‌کند نیم‌نگاهی به عرصه نظامی دارد و وقتی پوتین‌هایش را دوباره می‌پوشد دلش برای سیاست تنگ می‌شود. این داستان حاج محسن دیروز جبهه‌های جنگ است که مثل قالیباف سابقه سه بار نامزدی در انتخابات را دارد با این تفاوت که او به جای ۸۸، در سال ۸۴ تصمیم به انصراف گرفت. این روزها با اینکه لباس سپاه را به تن کرده است بیشتر از سایر فرماندهان سپاه در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد و در مطالبی که منتشر می‌کند به سیاست‌های دولت روحانی انتقادات تندی را وارد می‌کند. رضایی نیز چند بار نامزدی خود را در انتخابات این دوره ریاست جمهوری تکذیب کرده است.

پزشک هسته‌ای!

بعد از آنکه لیست اصولگرایان در انتخابات مجلس سال گذشته شکست خورد بسیاری این شکست را ناشی از ضعف زاکانی در سازماندهی نیروهای اصولگرا می‌دانستند. اما رئیس سال‌های دور بسیح دانشجویی آنقدر هوش و نفوذ داشت که بار دیگر خود را به عنوان یکی از چهره‌های کادر رهبری این جریان معرفی کند. زاکانی از چهره‌های تاثیرگذار جریان اصولگرا است که هم رسانه اختصاصی خود را دارد و هم حزب اختصاصی و هم بعد از شکست در انتخابات مجلس شورای اسلامی، فرصت ترمیم رسانه و حزب را یافته است. تنها نقطه ضعف زاکانی، به جز مسائل مربوط به برخوردهای بسیج در کوی دانشگاه و مدرک تحصیلی او که در روزنامه ایران منتشر شده بود، رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ است.

سومین مدعی شهر امام رضا!

در حالی که دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری، حضور همزمان دو نامزد مشهدی، جلیلی و قالیباف، برای اصولگرایان خوش یمن نبود این دوره نام فردی دیگر از مشهد شنیده شد که شاید اختلافات را در پایتخت اصولگرایی کاهش دهد. سید ابراهیم رئیسی فردی بود که اصولگرایان برنامه ویژه‌ای برای آینده او در نظر دارند و شاید ریاست جمهوری نیز در تکمیل این آینده تاثیر داشته باشد. البته تولیت آستان قدس این مطلب را رد کرده و با وجود درخواست اصولگرایان،  حاضر به حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیست.

مرد جمعه‌ها!

سید رضا تقوی هم روز گذشته در یک گفت و گو اعلام کرده بود که اگر اصرار زیادی در میان باشد او هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد. این اظهار نظر از این جهت دارای اهمیت بود که در گفت و گو با یکی از رسانه‌های رسمی و پربیننده اصولگرایان بیان شده بود. تقوی در انتخابات سال گذشته تلاش زیادی برای وحدت اصولگرایان کرد و ارتباط خوبی با فعالان اصولگرا در سراسر کشور داشت. از سویی دیگر این احتمال وجود دارد ائمه جمعه نیز از او حمایت کنند.

آقا معلم اقتصاددان!

حاجی‌بابایی بعد از آنکه نتوانست بر صندلی نایب رئیسی مجلس بنشیند با لابی رئیس کمیسیون تلفیق شد. ریاستی که یادآور وزارت او در آموزش و پرورش بود و به گفته کارشناسان این حوزه با اتخاذ برخی تصمیمات ، هزینه‌های زیادی را به جامعه آموزشی تحمیل کرد. حاجی بابایی البته فقط در آموزش و پرورش تصمیات اشتباه نداشته است. او روزگاری عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه بود در کنار کاظم جلالی از این حزب استعفا داد و این تشکیلات را به انحراف از آرمان های اولیه متهم کرد. البته کاظم جلالی در انتخابات سال گذشته بار دیگر از حمایت حزب قدیمی برخوردار شد! اما وزیر آموزش و پرورش احمدی‌نژاد همچنان چهره‌ای اصولگرا شناخته می‌شود. با وجود انتقادات به او به خاطر مشی سیاسی، عدم مدیریت صحیح کمسیون تلفیق و وزارت آموزش و پرورش، وی هنوز امیدوار به حضور در انتخابات ریاست جمهوری است.

ایثارگران اقتصاددان

در میان نامزدهای انتخابات مدتی هم نام الیاس نادران شنیده می‌شد و حتی ستادهای اولیه او نیز تشکیل شد. اما بعد از تشکیل جمنا، الیاس نادران کمتر سخن گفت و منتظر شد تا نتیجه این ائتلاف روشن شود. نادران یکی از بزرگترین چهره‌های اقتصادی در تشکیلات مدرن اصولگرایان است و لطف‌الله فروزنده نیز از جمله افرادی بود که علاقه مندی زیادی برای نامزدی نادران در انتخابات ریاست جمهوری دارد. اصولگرایانی که معتقدند با توجه به نتیجه مذاکرات هسته‌ای و گشایش در فضای سیاسی و فرهنگی ایران، یک چهره اقتصادی می‌تواند رقیب خوبی برای روحانی باشد.

جانشین لاریجانی در فکر جانشینی روحانی!

عزت‌الله ضرغامی نیز از جمله افرادی است که انگیزه زیادی برای حضور دوباره در عرصه سیاسی کشور دارد. بعد از ده سال ریاست بر سازمان عریض و طویل صدا و سیما و ده‌ها شبکه رادیویی و تلویزیونی، حالا ضرغامی بیکار مانده است و دوست دارد تجربه مدیریتی خود در تلویزیون را در جایی دیگر امتحان کند. در سال ۸۴ یکبار لاریجانی از صدا و سیما قصد رفتن به پاستور کرد که البته رای مردم همراه او نشد. اصولگرایان معتقدند در این سال‌ها البته مخاطبان صدا و سیما کاهش چشمگیری یافته است و بعید است توفیق ضرغامی به لاریجانی برسد. چه برسد به اینکه به دنبال نشستن روی صندلی بلند ریاست جمهوری باشد.

از مجلس تا پاستور

اصولگرایان برنامه ریزی گسترده‌ای داشتند تا رئیس بنیاد فرهنگ و ادب فارسی را بر صدر مجلس بنشانند و برای این کار دوستان لاریجانی را از لیست های اصولگرایی در سراسر کشور حذف کردند. اما نتیجه این شد که لاریجانی دوباره به صدر مجلس نشست و حداد عادل خانه نشین شد حال باید دید برای رساندن وی به پاستور چه کاندیداهایی باید خط بخورند.

غلامعلی حداد عادل البته یک بار تعهد داد به نفع نامزد اصولگرایان خود را خط بزند و این کار را کرد. اما فضای انتخابات برای اصولگرایان به قدری مخدوش بود که مشخص نشد رای حداد عادل به سبد کدام نامزد همسو هدایت شده است.

  نیکزاد برادر نیکزاد

وزیر راه احمدی‌نژاد در انتخابات گذشته تا آستانه ثبت نام هم پیش رفت اما در لحظه آخر انصراف داد تا مشایی بیاید و رد صلاحیت شود. این بار هم نام نیکزاد شنیده می‌شود. البته در انتخابات مجلس برادر کوچکتر او از حوزه اردبیل نامزد شد که توفیقی به دست نیاورد در حالی که گفته می‌شد این خانواده محبوبیت زیادی در میان ترک‌زبان‌های ایران دارند. با این حال هنوز هم می‌گویند نیکزاد گزینه اصلی اصولگرایان در صورت رد صلاحیت بقایی خواهد بود.

رستم یکتا

در محافل شنیده می‌شود رستم قاسمی جبهه یکتا را برای حمایت از خود قانع کرده است. هرچند نام چهره شاخص دیگر یکتا یعنی حاجی بابایی هم شنیده می‌شود اما رستم قاسمی فردی است که در اول اسفند ۱۳۹۵ هنوز به عنوان نامزد بالقوه انتخابات مورد توجه سیاستمدارن است. رستم قاسمی سخنران مراسم جمنا در مازندارن بود.

استاندار سابق

در میان این همه چهره مشهور، نامزدی عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در دولت اصولگرای قبل بیشتر به یک شوخی شبیه است اما مقتدایی نیز برای پاستور برنامه هایی دارد. برنامه‌هایی که در غبار خوزستان توانسته توجه برخی فعالان اصولگرا را به خود جلب کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین