|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
»
کد خبر: ۱۴۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
ˈملک عبدالله بن عبد العزیز پادشاه عربستان و ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا در ریاض در باره مذاکرات سازش میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی به گفت و گو پرداختند.
ˈملک عبدالله بن عبد العزیز پادشاه عربستان و ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا در ریاض در باره مذاکرات سازش میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی به گفت و گو پرداختند.

به نوشته روز دوشنبه روزنامه ˈالحیاتˈ چاپ لندن، ˈجوهان شمونسیسˈ سخنگوی سفارت آمریکا در ریاض گفت: ˈجان کریˈ روز گذشته در دیدار با پادشاه عربستان ،نتایج سفر خود را به منطقه و تلاش های صورت گرفته در راستای دستیابی به پیشرفت بیشتر و تماس با طرف های مربوطه به اطلاع وی رساند.

شمونسیس به روزنامه ˈالحیاتˈ چاپ لندن گفت: ریاض و واشنگتن بر تداوم حمایت از اقدامات مشترک برای تحقق ثبات و امنیت بیشتر در منطقه توافق کردند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز گذشته قبل از سفر به عربستان، به امان رفت و با عبدالله دوم پادشاه اردن دیدار و گفت وگو کرد.

پادشاه اردن در این دیدار خواستار نزدیکی دیدگاه ها میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی برای دستیابی به راه حل عادلانه و فراگیر مساله فلسطین شد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای 4ژوئن 1967 به پایتختی قدس شرقی، تداوم حمایت اردن از تلاش های صلح را خاطر نشان ساخت.

کری در روز چهارم مذاکره فلسطینی ها با رژیم صهیونیستی به خبرگزاری فرانسه گفت:طرح صلح عادلانه و متوازن خواهد بود و من تضمین می دهم که اوباما رییس جمهوری آمریکا و من متعهد هستیم طرح های عادلانه ومتوازنی برای دو طرف ارائه دهیم.

وی ادامه داد مسیر هموار تر شده است اما معما همچنان پا برجاست و نیاز به زمان دارد.

علی رغم اظهار خوش بینی جان کری ،دو طرف فلسطینی و صهیونیست ها نسبت به پیشنهاد تدوین پیش نویس و چار چوب توافق که به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین ارائه شد چندان روی خوش نشان ندادند.

نتانیاهو حمله علیه تشکیلات خودگردان را به بهانه مخالفت با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی شدت بخشید وˈاویگدور لیبرمنˈ وزیر خارجه رژیم صهیونیستی موافقت مشروط حزب تندروی ˈاسرائیل خانه ماستˈ با هرگونه توافق نهایی در خصوص الحاق منطقه وادی عاره داخل خط سبز با صدها هزار فلسطینی ساکن آن را به دولت فلسطین اعلام کرد.

لیبرمن افزود: علی رغم اینکه اسرائیل موافقت خود را با طرح چارچوب توافق رسما اعلام نکرد اما ما می دانیم هرگونه پیشنهاد جایگزین از سوی جامعه بین الملل برای اسرائیل بهتر از طرح جان کری نخواهد بود.

فلسطینی ها مخالفت خود را با هرگونه طرح جزئی و مرحله ای اعلام و بر ضرورت عقب نشینی رژیم صهیونیستی از اراضی اشغالی فلسطین از جمله دره اردن تاکید کردند و شهرک سازی را غیر قانونی خواندند .

فلسطینی ها همچنین خواستار آزادی تمامی زندانیان خود از زندان های رژیم صهیونیستی شدند و علی رغم فشارهای زیاد آمریکا بر به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین