|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۷
کد خبر: ۱۴۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
«کاظمی قمی» گفت: آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد جنگ فرسایشی در منطقه هستند تا بتوانند دوباره به منطقه بازگردند.
 «کاظمی قمی» گفت: آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد جنگ فرسایشی در منطقه هستند تا بتوانند دوباره به منطقه بازگردند.

«حسن کاظمی قمی»، کاردار و اولین سفیر ایران بعد از رژیم بعث در عراق و سرکنسول در افغانستان روز یکشنبه (1 اسفند) در نشست بررسی بحران‌های جاری در منطقه غرب آسیا، به بررسی تحولات افغانستان، عراق و منطقه پرداخت.

وی با بیان اینکه غرب آسیا امروز کانونی از موقعیت‌های ژئوپلتیک است، خاطرنشان کرد: امروز تحولات در منطقه برآیند تقابل رفتار جبهه مقاومت که در راس آن ایران قرار دارد و مثلثی متشکل از استکبار، صهیونیست و ارتجاع منطقه به سرکردگی آمریکا است.

کاظمی قمی ادامه داد: ناکامی‌های آنها در مقابل توفیقات و دستاوردهای داخلی و خارجی و رشد محور مقاومت موجب صف‌آرایی این دو قطب مقابل هم شده است.

سرکنسول اسبق ایران در افغانستان گفت: همچنین برآیند تقابل دوجبهه مقاومت و مثلثی متشکل از استکبار، صهیونیست و ارتجاع منطقه در غرب آسیا زمینه‌های افول قدرت آمریکایی‌ها در غرب آسیا را فراهم کرده است. در همین راستا هم می‌بینیم که آنها در سطح منطقه یعنی ایران، عراق و... ناموفق بوده‌اند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در گذشته با لشکرکشی و از طرق نظامی تلاش می‌کردند به اهداف خود دست یابند، ولی امروزه در شکل‌دهی خاورمیانه نوین و با طراحی سناریوهای جدید از قبیل ایجاد بی‌ثباتی و بحران‌های داخلی درصدد دستیابی اهدافش را دنبال می‌کند.

کاظمی قمی خاطرنشان کرد: آمریکا نمی‌تواند جنگ نظامی راه بیاندازد، به همین دلیل جنگ نیابتی راه انداخت. امروز هم شاهد مطرح شدن طرح تجزیه در عراق، سوریه و یمن هستیم که در حقیقت سیاستی در چارچوب ایجاد تجزیه در منطقه است.

وی با بیان اینکه امروز شاهد چالش بین دو اسلام ناب و اسلام آمریکایی هستیم افزود: هدف اسلام آمریکایی، ایجاد تفرقه و تجزیه بین شیعه و سنی است تا مانع از وحدت بین مسلمانان شود.

کاظمی قمی گفت: امروز برخی دولت ها در جبهه مقاوت قراررفتند و این جبهه با تمام کارشکنی در حال زایش و گسترش است.

سفیر اسبق ایران در عراق با بیان اینکه امروز رفتار سعودی ها از رقابت راهبردی به تخاصم راهبردی کشید شده است افزور:تحریک آمریکایی ها و صهیونیست را به میدان جنگ بکشد نیست.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها ائتلاف عراق را شکل دادند، ولی جامعه جهانی آن را باور نکرد و شکست خورد، همین طور تلاش‌های اتحاد عرب هم به دلیل چنددستگی ناموفق ماند.

کاظمی قمی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در قالب توافقنامه همکاری و امنیتی به دنبال ائتلاف سازی‌های جدید در منطقه هستند افزود: آنها با ائتلاف عربی-سنی و رقابت‌های تسلیحاتی به دنبال بازگشت به منطقه هستند و این در حالی است که حتی اظهارات ترامپ هم از اشتباه بودن لشکر کشی آمریکایی ها به منطقه است.

وی ادامه داد: علاوه براین آمریکایی ها به دنبال تحمیل توافقنامه هایی به عراق و سایر کشورهای منطقه هستند تا خواسته های خود را به طور غیر مستقیم در منطقه پیش ببرند.

سفیر اسبق ایران در عراق با اشاره به نگرانی از کشیده شدن بحران امنیت به خارج از منطقه و رسیدن آن به اروپا گفت :ایران به آنها هشدار داده بود که حمایت از تروریست به خود آنها ضربه خواهد زد.زمانی که آنها از تروریست ها سوریه حمایت می کردند ما به آنها هشدارها داده بودیم.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو خاطرنشان کرد:بعد از بر جام شاهد هستیم که آمریکایی ها چند راهبرد را در قبال ایران در پیش گرفتند.

کاظمی قمی با تاکید بر اینکه آمریکایی می‌خواهند جلوی قدرت بازدارندگی و دفاعی ما را بگیرند افزود: یکی از راهبردهای آنها در قبال ایران، واکنش‌هایشان در مورد آزمایش موشکی ما است و قطعا این سیاست‌ها در دولت جدید آمریکا هم دنبال می‌شوند. البته در دوره اوباما هم به دنبال حل مسائل ما نبودند و سیاست‌های دولت جدید آمریکا هم ادامه سیاست‌های دولت قبلی است.

وی ادامه داد: سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران حفظ ساختار کلی تحریم و تشدید تحریم‌های مالی علیه ما است. آنها ساختار کلی تحریم را تغییر نخواهند داد و ما را تهدید نظامی کنند، این در حالی است که امروز بزرگترین فشار اقتصادی است.

سفیر اسبق ایران در عراق خاطرنشان کرد: راهبرد دیگر آمریکایی‌ها در قبال ایران این است که می‌خواهند نقش بارز و قدرت ما در منطقه را بگیرند. آنها تلاش می‌کنند موازنه قدرت و جنگ فرسایشی در منطقه ایجاد کنند تا بتوانند دوباره به منطقه بازگردند، زیرا استراتژی نابودسازی آنها ناموفق ماند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین