|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۴۷۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد اصلاحات قانون اساسی بر استقلال دستگاه قضایی این کشور تأکید می‌کند.
 رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد اصلاحات قانون اساسی بر استقلال دستگاه قضایی این کشور تأکید می‌کند.

شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ادامه سفرهای تبلیغاتی خود برای تشویق مردم این کشور به حضور در همه پرسی قانون اساسی جدید گفت: هفده کشور در جهان به جوانان حق می دهند تا در انتخابات پارلمانی نامزد شوند، چرا ما نباید یکی از آنها باشیم؟ ما به توانایی های جوانان اعتماد داریم. به جوانان اجازه خواهیم داد تا با حضور در پارلمان، در صحنه سیاسی ایفای نقش کنند.

اردوغان افزود: اصلاحات قانون اساسی بر استقلال دستگاه قضایی تاکید می کند و به دوگانگی در آن پایان می دهد. اصلاحات جدید به رئیس جمهور اجازه می دهد تا در حزبش باقی بماند. در گذشته رئیس جمهور به شکل صوری از حزب خود استعفا می کرد. در اصلاحات جدید رئیس جمهور نمی تواند به صورت دائم در قدرت باقی بماند و مدت ریاست جمهوری به دو دوره محدود شده است. رئیس جمهور می تواند دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام کند، اما در این صورت خودش را هم برکنار کرده است و باید در انتخابات شرکت کند.

در گذشته رئیس جمهور پاسخگو نبود، اما اصلاحات جدید او را در برابر پارلمان پاسخگو می کند و امکان محاکمه او به هر جرمی که مرتکب می شود، وجود دارد. سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه در کشور جدا از یکدیگر باقی خواهد ماند و بر اساس اصلاحات جدید، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان در یک روز امکان پذیر است. نظام در ترکیه تغییر نخواهد کرد و پارلمان آنطور که حزب جمهوریت خلق ادعا می کند، تعطیل نخواهد شد. ما می خواهیم به ملت اجازه دهیم تا حاکم خود را بدون واسطه انتخاب کند. اکنون نوبت مردم است تا اراده خود را در همه پرسی آینده نشان دهند.

وی خاطر نشان کرد: غازی آنتپ الگویی برای شهرهای مقاوم در برابر تروریسم است. از نیروهای ترکیه ای مستقر در سوریه و نیز نیروهایی که در مناطق کوهستانی در داخل کشور می جنگند، قدردانی می کنم. آنها به جنگ ضد تروریسم ادامه می دهند و از کشور خود دفاع می کنند. اگر با آمریکا، قطر و عربستان سعودی به توافق برسیم به طرف شهر الرقه حرکت خواهیم کرد تا آن را از تروریست ها پاکسازی کنیم. عملیات سپر فرات را در سوریه پس از حمله تروریستی در شهر غازی آنتپ آغاز کردیم و در الباب پیروز شدیم و در مرحله بعدی به طرف منبج حرکت خواهیم کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین