|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
«دو دهه قبل نیز چنین نگرانی نابجایی در پی انقلاب اسلامی ایران ایجاد شد که به ارسال سلاح و تأمین مالی صدام حسین از سوی برخی همسایگان ما منجر شد. ما امیدواریم که همسایگانمان از این حقیقت درس بگیرند که هیولایی که ایجاد می‌کنند به کابوس خود آنها تبدیل می‌شود.»
وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در پنجاه و سومین اجلاس امنیتی مونیخ سخنرانی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ محمد جواد ظریف در سخنرانی خود در اجلاس امنیتی مونیخ گفت: «مخاصمات در عراق، سوریه، یمن و بحرین راه‌حل‌های نظامی ندارد. همه این بحران‌ها به یک راه حل سیاسی نیاز دارد؛ راه‌حلی که هیچ بازیگر صادقی از آن حذف نشود یا اینکه در نتیجه آن به حاشیه نرود.»

وزیر امور خارجه تصریح کرد: «با وجود همه پیچیدگی‌های موجود در این بحران‌ها قابلیت‌هایی برای رسیدن به نتایجی وجود دارد که پیش شرط‌های همه طرف‌ها را محقق کند. برای آغاز چنین روند غیرقابل اجتنابی ما باید مشکلات را درچارچوب راه‌حل حاصل جمع غیر صفر قرار دهیم.»

ظریف ادامه داد: «موفقیت تاریخی دیپلماسی بر زور در حل‌و‌فصل بحران هسته‌ای ایران نشان‌گر یک درس ساده اما مهم است: همه طرف‌ها این مشکل را در یک راه مشترکا قابل قبول تعریف کردند که قابل حل شدن به وسیله یک راه حل مشترکا قابل پذیرش است.»

وی افزود: «به عبارت دیگر آنها پذیرفتند که انتظارات ایده‌آل خود را به سود دست‌یابی به یک توافق کنار بگذارد.»

ظریف گفت: «بنابر این چالش اصلی بیش و پیش از هر چیزی اساسا یک مسئله معرفتی است.»

وزیر امور خارجه گفت: «کشورهای منطقه خلیج فارس نیاز دارند که در وضعیت کنونی انشقاق و تنش غلبه کرده و در عوض به سوی تقویت توافقات منطقه‌ای واقعی گام بردارند. این موضوع می‌تواند از طریق گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای معتدل که بر اساس اصول و اهداف مشترک قرار داده شده است آغاز شود.»

وی ادامه داد: «این راهکار می‌تواند از طریق ترغیب همکاری سیاسی در حوزه‌هایی از جمله صیانت محیط زیست تا سرمایه‌گذاری مشترک و توریسم انجام شود.»

ظریف ادامه داد: «رئیس‌جمهوری روحانی در همین خصوص هفته گذشته سفری به عمان و کویت داشت.»

رئیس دستگاهه دیپلماسی تأکید کرد: «سرنگونی صدام حسین و رویش یک دولت انتخابی در عراق به نگرانی‌هایی در برخی کشورهای منطقه در خصوص ایجاد توازن در آسیای غربی به سود ایران منجر شد و آنها معتقدند به هر قیمتی باید این وضعیت را از بین برد.»

ظریف افزود: «دو دهه قبل نیز چنین نگرانی نابجایی در پی انقلاب اسلامی ایران ایجاد شد که به ارسال سلاح و تأمین مالی صدام حسین از سوی برخی همسایگان ما منجر شد. ما امیدواریم که همسایگانمان از این حقیقت درس بگیرند که هیولایی که ایجاد می‌کنند به کابوس خود آنها تبدیل می‌شود.»

وی ادامه داد: «همه ما نیاز داریم که این الگو را از بین ببریم. در طی جنگ ایران و عراق جامعه بین‌المللی مشکل را درک کرد و یک توافق امنیتی منطقه‌ای را پدید آورد که در بند8 قطعنامه 598 شورای امنیت وجود دارد و به خاتمه جنگ منجر شد. این مققره همچنان مناسب است و برای پایان بخشیدن به این دایره نامطلوب موجود در منطقه ضروری است.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین