|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۴۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵
«مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نمی تواند با همه دنیا درگیر شود و به احتمال زیاد سیاست های دولت این کشور تعدیل می شود.
 «مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نمی تواند با همه دنیا درگیر شود و به احتمال زیاد سیاست های دولت این کشور تعدیل می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان، وی در حاشیه چهل و پنجمین دوره رقابت های جام جهانی کشتی آزاد در کرمانشاه در گفت گوی اختصاصی با خبرنگار هفته نام «تایم» چاپ آمریکا به سئوالاتی در خصوص دیپلماسی ورزش ایران و برگزاری رقابت های جام جهانی کشتی در ایران و سیاست های رئیس جمهوری آمریکا پاسخ داد.

وزیر ورزش در خصوص برگزاری رقابت های جام جهانی کشتی آزاد در کرمانشاه و دیدار «جردن باروس» کشتی گیر آمریکایی و تقدیر کاپیتان تیم ملی کشتی آمریکا از وی، گفت:‌ میزبانی کرمانشاه از جام جهانی کشتی آزاد اتفاق بزرگی است. حضور تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در ایران با توجه به رویکردی که دونالد ترامپ داشته و اهانتی که به مردم هفت کشور کرده بود و محدودیت هایی که می خواست اعمال کند، یک مقداری زیر سئوال رفته بود.

وی ادامه داد: ‌با توجه به اینکه فرمان ترامپ را یک قاضی آمریکایی تعلیق کرد و از آن سو، رئیس اتحادیه جهانی کشتی و رئیس فدراسیون کشتی آمریکا هم به صورت جداگانه تقاضا کردند که این مشکل را حل کنیم.

سلطانی فر ادامه داد:‌ از سوی دیگر این مقام ها، فرمان ترامپ را محکوم کردند، بنابراین ما به این نتیجه رسیدیم که با توجه به خواست عمومی مردم آمریکا و ورزشکاران این کشور و البته درخواست های اتحادیه جهانی کشتی و فدراسیون آمریکا، روادید تیم ملی کشتی آزاد آمریکا را صادر کنیم و همه این اتفاقات باعث شد که حضور آمریکا با توجه بیشتری همراه شود و گفت و گوی کوتاه با جردن باروس نیز از این جهت جالب شد.

وزیر ورزش و جوانان همچنین در پاسخ به اینکه محدودیت های توهین آمیز دولت آمریکا و بالعکس استقبال خوب ایرانیان از تیم ملی کشتی آزاد آمریکا چه پیامی برای دنیا دارد؟ ‌گفت:‌ ایران فرهنگ و تمدن کهن 10 هزار ساله دارد. باورهای ما برگرفته از باورهای اسلامی است که در آن نژاد، رنگ و جنس اهمیتی ندارد و وجه تمایز نیست، زیرا انسان ها همگی در برابر خدا یکسان هستند و با تقوی ترین آنان به درگاه خداوند نزدیک تر هستند.

سلطانی فر اضافه کرد:‌ بنابراین مردم ایران در طول تاریخ همواره اشاعه دهنده حفظ حقوق همنوعان بوده اند. ایران سرزمینی است که همواره مظهر همزیستی مسالمت آمیز بین اقوام و ادیان مختلف بوده است. همین الان نیز در ایران و در کنار مسلمانان، مسیحیان به کلیسا و یهودیان هم به کنیسه می روند و همه آزادانه عبادات خودشان را انجام می دهند و مشکلی هم با هم ندارند.

به گفته وی، ایران مهد آزادی بوده و برای ما این مرزبندی ها ارزشی ندارند و همانگونه که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران بارها بر آن تاکید کرده است، زمان دیوار کشیدن بین دولت ها و کشورها خاتمه پیدا یافته است.

وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: دونالد ‌ترامپ اگر می خواهد دیوار بین آمریکا و مکزیک بکشد یا با کشورهای دیگر فاصله ایجاد کند، بداند که دیگر در دنیای امروز جای این تصمیمات قرون وسطایی و اختلاف افکندن بین ملت ها نیست.

سلطانی فر در پاسخ به اینکه آیا تعبیر دیپلماسی پینگ پنگی در کشتی صورت گرفته است، گفت: ‌اگرچه دیپلماسی پینگ پنگ در دهه 70 ذوب کننده یخ روابط بین آمریکا و چین بود، اما آن زمان مشکلات بین دو کشور خیلی حاد بود که با اعزام یک تیم ورزشی، عادی شدن روابط شروع شد.

وی تصریح کرد:‌ اما ما با مردم آمریکا و محافل غیرسیاسی روابط مان قطع نیست و این ارتباط بین مردمان ما در قالب ارتباطات فرهنگی، اقتصادی و ورزشی به خصوص پس از برجام توسعه پیدا کرد و البته هنوز هم آنچنان گره ای بوجود نیامده که بخواهیم بگوییم آن اتفاق دیپلماسی پینگ پنگی رخ داده،‌ گره ها باز شود.

وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد:‌ البته آمریکایی ها روادید تیم تیروکمان ایران را صادر کردند، درحالی که ابتد تعداد را به پنج نفرمحدود کردند و ما نپذیرفتیم و به 16 نفر روادید دادند و نکته جالب این بود که تیم ایران برای نخستین بار در رده سنی جوانان چهار مدال شامل یک طلا، دو نقره و یک برنز کسب کرد.

سلطانی فر هچنین در پاسخ به اینکه اگر پس از این، آمریکا روادید تیم های ورزشی ایران را صادر نکند، آیا ایران هم به تیم های ورزشی این کشور روادید نخواهد داد، گفت: ‌متناسب با مقتضیات آن زمان تصمیم می گیریم، صحبت کردن در این خصوص درست نیست. ضمن اینکه تصمیمی که آقای ترامپ گرفته تحت تاثیر دو جریان بوده است.

وی تصریح کرد: ‌اول جو تبلیغاتی زمان انتخابات رئیس جمهوری آمریکا و با توجه به مشاوران و اطرافیان نژادپرستی که دارد و اینکه تحت تاثیر لابی صهیونیست ها است.

سلطانی فر گفت:‌ بنابراین فضایی که با تاثیر از اطرافیان نژادپرست و لابی صهیونیست ها بوجود آمده و با توجه به انتقادهای جدی که جامعه بین الملل از این سیاست ها انجام می دهد و هم پیمانان اروپایی، آمریکایی ها هم از ترامپ انتقاد می کنند و نسبت به رویکرد رئیس جمهوری آمریکا معترض هستند.

به گفته وی، نکته قابل توجه تامل اینکه به احتمال قریب به یقین این رویکرد ریاست جمهوری جدید آمریکا در سیاست ها استمرار نخواهد داشت، زیرا وی نمی تواند با همه دنیا درگیر شود. بنابراین پیش بینی ها حکایت از تعدیل منطقی این رویکرد دارد.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد:‌ کاراکتر ترامپ با کاراکتر آدم سیاستمداری که بخواهد ایالت متحده آمریکا را اداره کند، همخوانی ندارد و نحوه تصمیم گیری ها و تحلیل های ترامپ متناسب با این جایگاه نیست.

سلطانی فر در پاسخ به این سئوال که زمان اصابت موشک های ناو آمریکایی با هواپیمای ایرباس ایران، ‌معاون استاندار هرمزگان بوده است و اکنون نیز وزیر ورزش و جوانان است و به قولی، گونه دیگری از ارتباط با آمریکا ایجاد شده است و وی چه ارزیابی از این وضعیت دارد، ‌گفت: تاریخ نشان داده که منازعات بین کشورهای مختلف هیچ وقت دائمی و پایدار نیست. با تعویض دولت ها، سیاست ها و رویکردها نیز تغییر پیدا می کند و اختلافات یا کاهش می یابد و یا تشدید می شود.

معاون سابق رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به اینکه با توجه به عدم برخورد عقلایی رئیس جمهور آمریکا، آیا این فرصت برای ایران نیست که با رفتار عقلایی حرف هایش را به دنیا اثبات کند؟ گفت: ‌سال ها حرف ها، تحلیل ها و رویکرد های منطقی برای دنیا داریم و علت اینکه با کشورهای 1+5 به تفاهم رسیدیم، دقیقا این بود که در 30 ماه مذاکره حرف های خودمان را تفهیم کردیم و دنیا هم پذیرفت که مواضع ایران منطقی و عقلانی است.

وی افزود: ‌این کشورها متوجه شدند باید با این نظام و حکومت تعامل برقرار کرد و به این نتیجه رسیدند شش قطعنامه بین المللی را که خودشان برنامه ریزی کرده بودند، لغو شود و برای نخستین بار لغو قطعنامه های شورای امنیت اتفاق افتاد.

وزیر ورزش و جوانان در مورد اینکه اما تهدیدهای ترامپ در این عهدنامه معنایی دارد؟ افزود:‌ توافق ایران با آمریکا نبوده، این توافق با کشورهای 1+5 است و یک توافق جهانی محسوب می شود و هرگاه بخواهند تخطی کنند، ما هم ابزار مقابله داریم.

جام جهانی کشتی آزاد از روز پنجشبه (28 بهمن ماه ) به میزبانی کرمانشاه آغاز شد و در پایان ایران برای هشتمین بار به عنوان قهرمانی این رقابت ها دست یافت .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین