|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۵
کد خبر: ۱۴۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸
وزیر خارجه ایران فرمان ترامپ را توهینی به همه ملت ایران خواند و گفت: شما نمی توانید بین این همه اعمال شنیع صورت گرفته حتی یک ایرانی را پیدا کنید که اقدامی تروریستی علیه آمریکایی‌ها صورت داده باشد
 «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت و گویی با «کریستین امانپور» خبرنگار شبکه «سی.ان.ان» با تاکید بر اینکه طرح دولت آمریکا برای ورود نظامی به سوریه تنها به افزایش بی ثباتی در منطقه و جهان منجر خواهد شد، از اجماع بین المللی برای حفظ توافق هسته ای خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»، ظریف با یادآوری اینکه اشغال عراق به دست نظامیان آمریکایی به ظهور گروه تروریستی داعش انجامید، گفت: معتقد هستم که حضور نظامیان خارجی در سوریه دستاویزی به گروه های تندرو خواهد داد تا جنگجویانی جدید از بین جوانان محروم جذب کنند.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم متکی به راه‌حل‌هایی باشیم که خود بخشی از مشکل هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ، با تاکید بر اینکه آتش‌بس سراسری سوریه که با همگرایی ایران، روسیه و ترکیه محقق شده بود، عمدتا پابرجا مانده است، گفت که ورود نظامیان آمریکایی برای مبارزه با داعش تنها به بی ثباتی ها دامن خواهد زد.

ظریف در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره علت حمایت ایران از دولت قانونی سوریه گفت‌: برخی اشتباه‌ها در سوریه صورت گرفته همانگونه که پیش از آن هم صورت گرفته بود. آنهایی که داعش را به وجود آوردند و گروه‌های تروریستی را مسلح کردند، همان افرادی بودند که به صدام حسین سلاح دادند و القاعده را به وجود آورده و تسلیح کردند.

وی ادامه داد: نباید تاریخ را تکرار کنیم و بعد هم آنهایی که در جبهه درست قرار داشتند را مورد ملامت قرار دهیم.

ظریف در ادامه تاکید کرد که ورود حزب الله به سوریه تنها به درخواست بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و با هدف پیشگیری از نفوذ گروه های تروریستی به لبنان صورت گرفته است.

ایران به زبان تهدید توجهی ندارد

ظریف در بخشی دیگری از این گفت و گو درباره اقدامات ضد‌ایرانی دولت جدید آمریکا گفت: هر کسی که در گذشته ایران را آزموده می‌داند که ما به زبان تهدید وقعی نمی‌نهیم. ایران تنها به احترام متقابل و منافع مشترک پاسخ می‌دهد.

وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه دولت اوباما از حربه تحریم‌های اقتصادی بهره گرفت اما در نهایت مغلوب اراده ملت ایران شد، گفت‌: اوباما به این علت پای میز مذاکره آمد که تحریم‌ها نتیجه‌بخش نبود.

وی با بیان اینکه اجماع بین المللی برای حفظ توافق هسته‌ای وجود دارد، افزود: همه از جمله کارشناسان آمریکایی می‌دانند که این بهترین توافق ممکن از هر لحاظ، نه تنها برای ایران که هم برای آمریکا بود.

ظریف ادامه داد‌: این پیروزی دیپلماسی بر فشار و تهدید بود چرا که این اعمال دیگر کارساز نیست.

فرمان ترامپ، توهین به همه ملت ایران است

ظریف فرمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای منع ورود اتباع هفت کشور با جمعیت عمدتا مسلمان به خاک آمریکا را توهینی به همه ملت ایران خواند و گفت: شما نمی توانید بین این همه اعمال شنیع صورت گرفته حتی یک ایرانی را پیدا کنید که اقدامی تروریستی علیه آمریکایی‌ها صورت داده باشد.  ایران تمامی حوادث تروریستی را که به دنبال حادثه 11 سپتامبر در ایالات متحده صورت گرفته، محکوم کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: دولت آمریکا درک نمی کند که تهدید‌ها را در جهان نوین نمی‌توان به یک ناحیه خاص محدود کرد. سوریه امروز به زمین بازی تروریست‌هایی بدل شده که در هر نقطه جهان دست به ویرانگری می‌زنند.

ظریف و هیئت همراه برای شرکت در پنجاه و سومین اجلاس کنفرانس امنیتی مونیخ وارد شهر مونیخ مرکز ایالت بایرن آلمان شده بودند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین