امروز: دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا، رفتار عجیب یک ستاره در اثر نزدیک شدن به سیاره اش با نام HAT-P-2b که در دوره مداری ۵٫۸ روزه به دور ستارۀ مادری اش می‌چرخد را رصد کردند.

ستاره HAT-P-2 در ۳۷۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و دارای تپش های (پالس های) کاملا زمان بندی شده است.

سیاره ای که به دور این ستاره می چرخد، یکی از پرجرم ترین سیارات فراخورشیدی است که تا به امروز شناخته شده است، به طوری که جرم آن هشت برابر جرم مشتری است. ستاره میزبانش نیز حدود ۱۰۰ برابر بزرگتر از این سیاره است.

یافته‌های ناسا نشان می‌دهد که این سیاره هر زمان به میزبان خود نزدیک می‌شود، با آن تعامل ایجاد می‌کند. اگر کشش گرانشی بین دو جسم باعث این نوسانات ضربان‌مانند شده باشد، یافته‌های جدید می‌تواند پیامدهای عمده‌ای در شیوه جستجو و بررسی سیارات فراخورشیدی توسط دانشمندان در آینده داشته باشد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که سیارات می توانند تاثیر قابل توجهی بر روی فرآیندهای فیزیکی عامل در ستاره میزبان داشته باشند.

نیکول لویس، ستاره‌شناس موسسه علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور گفت: « ما این رصدها را برای ارائه دیدگاه دقیق‌تر از گردش جوی سیاره HAT-P-2b انجام دادیم. کشف نوسانات دور از انتظار بود اما قطعه دیگری را به پازل چگونگی تکامل این سیستم افزوده است.» محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT)، بیش از ۳۵۰ ساعت مشاهده را که توسط تلسکوپ فضایی ‘اسپیتزر’ ناسا در فاصله زمانی میان ژوئیه ۲۰۱۱ و نوامبر ۲۰۱۵ ثبت شده بود، آنالیز کردند. محققان می‌گویند که این کشف نشان می‌دهد درک کنونی در مورد تعاملات ستاره-سیاره ناقص است و باید مطالب بیشتری از بررسی ستارگان میزبان‌های شبیه این آموخت. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astrophysical منتشر شده است.