|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۴۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره در سپتامبر ۲۰۱۵ و پس از گذشت چهار سال از یورش تظاهر کنندگان به سفارتخانه (در سپتامبر ۲۰۱۱) و بیرون کردن دیپلمات‌های اسرائیلی از این ساختمان به طور کامل بازگشایی شد.
سازمان اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی(شین بت) اعلام کرد که اسرائیل موقتا و به دلایل امنیتی سفیر خود را از مصر خارج کرده است.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای "القدس العربی"، این سازمان در بیانیه‌ای تاکید کرد که اسرائیل "دیوید گوورین"، سفیر خود در قاهره را موقتا به دلایل امنیتی فراخوانده است.

در این بیانیه اشاره‌ای به زمان صدور دستور بازگشت گوورین نشده است اما روزنامه "دیلی تلگراف" انگلیس نوشت: این دستور اواخر سال ۲۰۱۶ اجرایی شده و گوورین با بهبود یافتن شرایط امنیتی به قاهره بازگشت.

شین بت همچنین اعلام کرد که اسرائیل روز سه شنبه با صدور دستوری به کارمندان سفارتش در مصر از آن‌ها خواسته به دلایل امنیتی در اراضی اشغالی بمانند.

وزارت خارجه اسرائیل از هرگونه واکنش به این خبر خودداری کرد اما شبکه دو تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که سفیر و کارمندان سفارت از سه ماه قبل از قدس مسئولیت‌های خود را انجام می‌دهند.

براساس بیانیه شین بت، با توجه به اوضاع امنیتی در مصر تصمیم گرفته شد بازگشت کارمندان و سفیر اسرائیل به سفارت خانه در قاهره به تاخیر بیفتد.

مصر و اردن تنها کشورهای عربی هستند که معاهده صلح با اسرائیل امضا کرده‌اند. مصر در ماه‌های اخیر شاهد اقدامات خشونت آمیز بود. در دسامبر در اثر انفجاری در یک کنیسه در قاهره ۲۶ تن اکشته شدند.

گوورین در اوت ۲۰۱۶ استوارنامه خود را به عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور  مصر ارائه کرد.

سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره در سپتامبر ۲۰۱۵ و پس از گذشت چهار سال از یورش تظاهر کنندگان به سفارتخانه (در سپتامبر ۲۰۱۱) و بیرون کردن دیپلمات‌های اسرائیلی از این ساختمان به طور کامل بازگشایی شد.

در آن تظاهرات معترضان با ورود به ساختمان دیوار امنیتی خارجی را شکسته و اسناد و مدارک موجود در آن را از بالکن‌های ساختمان بیرون انداخته وپرچم اسرائیل را پاره کردند. نیروهای کماندوی مصری چند ساعت پس از این یورش توانستند شش تن از کادر امنیتی این سفارتخانه را که در داخل  ساختمان محبوس شده بودند نجات دهند.

روابط قاهره – تل‌آویو پس از پیروزی محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر در سال ۲۰۱۲ دچار تنش شد اما یک سال بعد با برکناری مرسی توسط ارتش مصر این روابط دوباره بهبود یافت.

به گفته مسئولان اسرائیلی هماهنگی‌های امنیتی تل‌آویو- قاهره از زمان ریاست جمهوری سیسی در سال ۲۰۱۴ بهبود یافته است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین