|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۴
کد خبر: ۱۴۶۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۰
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی، الگوی توسعه متوازن اصل نیست، بلکه اصل علاقه دانش آ‌موز می باشد، گفت: تلاش خواهیم کرد تا حد امکان ظرفیت ها به سمت تحقق علایق دانش آموز پیش برود.
 معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی، الگوی توسعه متوازن اصل نیست، بلکه اصل علاقه دانش آ‌موز می باشد، گفت: تلاش خواهیم کرد تا حد امکان ظرفیت ها به سمت تحقق علایق دانش آموز پیش برود.

به نقل از وزارت آموزش وپرورش، «مهدی فیض» روز دوشنبه و در دومین روز از همایش معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش وپرورش سراسر کشور که در سالن اجتماعات باشگاه فرهنگیان برگزارشد،‌ فعالیت های معاونت پرورشی در مدارس را اختیاری عنوان کرد و افزود: در راستای اجرای نگرش جدید تربیتی، معاونت های متوسطه و ابتدایی برای حل مشکلات مدرسه از جمله هدایت تحصیلی دانش آموزان باید انجام فعالیت هایی را به معاونت پرورشی پیشنهاد دهند تا برنامه های پرورشی و فوق برنامه براساس نیازهای دانش آموزان تدوین شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیرآموزش وپرورش اظهارکرد: اگر مدل مفهومی در ساختارها وجود نداشته باشد، ساختارها سلیقه ای خواهد شد و اهداف تربیتی محقق نمی شود.

وی تدوین نظام جامع هدایت تحصیلی را ضروری دانست و افزود: در این نظام که در حال تدوین است و اتمام آن نیازمند گذشت زمان می باشد دانش آموز از دوره پیش دبستانی تا پایه نهم توسط مشاورین و در مسیر گرایش و علاقه هایش هدایت می شود که البته مشاورین تحصیلی باید در همه مقاطع و پایه ها حضور داشته باشند.

فیض گفت: برای حل مشکل هدایت تحصیلی در کوتاه مدت شیوه نامه‌ای را تدوین و به استان ها ارسال کردیم که در آن رویکرد ما در هدایت تحصیلی، ظرفیت سازی براساس پاسخ گویی حداکثری به تقاضای دانش آموزان است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش وپرورش، حذف آزمون های غیراستاندارد و عضویت معاون آموزش متوسطه در شورای هدایت تحصیلی را از جمله اقدامات حوزه ستادی عنوان کرد و افزود: توسعه متوازن رشته های تحصیلی نیاز به مبنا دارد و این مبنا نیازهای شغلی جامعه است؛ بنابراین با مهندسی معکوس می توان نیاز جامعه به فارغ التحصیلان در رشته های مختلف را مشخص کرد و دانش آموزان را به آن سمت هدایت کرد.

وی تصریح کرد: در شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی، الگوی توسعه متوازن اصل نیست، بلکه آنچه اصل است علاقه دانش آ‌موز می باشد و تلاش خواهیم کرد تا حد امکان ظرفیت ها به سمت تحقق علایق دانش آموز به پیش برود.

فیض خاطرنشان کرد: وظیفه مدیران و مشاوران هدایت تحصیلی گرایش های دانش آموزان است تا آنها آزادانه و آگاهانه هدایت شوند و رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.

وی در ادامه از طراحی 2 فرم جدید برای هدایت تحصیلی در شیوه نامه ارسالی خبر داد و افزود: فرم اول هدایت تحصیلی یک فرم توصیه ای است و در فرم دوم اولویت هایی برای دانش آموزان مشخص شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیرآموزش وپرورش گفت: در فرم شماره 2 افرادی که در اولویت «الف» قرار دارند در یک محدوده زمانی اقدام به ثبت نام می کنند و درصورتی که در زمان تعیین شده افرادی از اولویت «الف» ثبت نام نکنند، افرادی از اولویت «ب» می توانند جایگزین آنها شوند و این روند تا الویت های «جیم» و «دال» نیز ادامه دارد.

فیض تصریح کرد: اولویت ها نیز براساس معدل کتبی نمرات خردادماه سال های هفتم، هشتم و نهم ‌در دروس مورد نظر و همچنین علاقه افراد تعیین می شود و افراد باید حد نصاب لازم را کسب کنند.

وی افزود: افرادی که متقاضی ثبت نام در مدارس غیر دولتی هستند، شامل محدودیت زمانی ثبت نام نمی شوند اما باید حد نصاب رشته مربوط را کسب کرده باشند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین