|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۱۴۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
مدیر اکتشاف شرکت نفت از اکتشاف ۱۳ میدان نفت و گاز در ایران خبر داد و گفت: حجم ذخایر نفت کشف شده ۶.۵ میلیارد بشکه و حجم ذخایر گاز آن حدود ۶۲ تریلیون فوت مکعب است.
 مدیر اکتشاف شرکت نفت از اکتشاف ۱۳ میدان نفت و گاز در ایران خبر داد و گفت: حجم ذخایر نفت کشف شده ۶.۵ میلیارد بشکه و حجم ذخایر گاز آن حدود ۶۲ تریلیون فوت مکعب است.

به گزارش مهر، سیدصالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت، امروز در نشست خبری در تشریح اکتشافات نفت و گاز در ایران گفت: از ابتدای سال ۹۲ تاکنون، ۹ میدان جدید گازی، ۴ میدان جدید نفتی و یک مخزن جدید گازی در ایران کشف شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اعلام اینکه حجم ذخایر اکتشاف شده از ابتدای ۹۲ تاکنون، ۶.۵میلیارد بشکه است تصریح کرد: علاوه بر این حجم ذخایر درجای اکتشاف شده حدود ۶۲.۵ تریلیون فوت‌مکعب برآورد می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به کشف میدان جدید گازی پازن در جنوب استان فارس با حجم گاز درجای ۱۹.۵ تریلیون فوت‌مکعب اظهار داشت: حجم ذخایر میعانات گازی این میدان هم حدود ۳۱۲ میلیون بشکه برآورد می‌شود.

وی با اشاره به کشف میدان جدید گازی خارتنگ در استان بوشهر با ۱۶.۴ تریلیون فوت مکعب ذخایر درجای گاز طبیعی بیان کرد: حجم ذخایر میعانات گازی این میدان هم حدود ۲۶۱ میلیون بشکه است.

هندی همچنین با اشاره به کشف میدان جدید گازی چارک در استان هرمزگان با ۱۷.۴تریلیون فوت‌مکعب ذخایر درجای گاز تاکید کرد: حجم ذخایر میعانات گازی اثبات شده این میدان هم حدود ۱۷۴ میلیون بشکه است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه میدان نفتی یادمان با ذخیره نفت درجای ۲.۸میلیارد بشکه نفت درجا هم در ۶۵ کیلومتری غرب اهواز کشف شده است تاکید کرد: علاوه بر این یک میدان جدید نفتی در استان خوزستان به نام سپهر جنوب غربی با ۲.۲ میلیارد بشکه کشف شده است.

دوره اکتشافات بزرگ نفت و گاز تمام شد

به گزارش خبرنگار مهر، هندی در ادامه با بیان اینکه دوره کشف میادین بزرگ نفت و گاز در ایران همچون پارس جنوبی و یا آزادگان در ایران به پایان رسیده است، گفت: هم اکنون کشف میادین گازی شانس بالاتری نسبت به کشف میادین نفتی در ایران است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اعلام اینکه در طول برنامه پنجم توسعه ۱۱ میدان گازی، ۱۰ میدان نفت، دو مخزن گاز و دو مخزن نفت جدید در ایران کشف شد، تصریح کرد: علاوه بر این در این مدت با انجام حفاری های جدید حجم ذخایر ۴ میدان بزرگ نفت و گاز ایران هم افزایش یافت.

این مقام مسئول، با بیان اینکه در مجموع در طول برنامه پنجم ۳۰ میلیارد بشکه ذخایر جدید نفت و ۴.۷ میلیارد بشکه مایعات هیدروکربوری در کشور کشف شده است، اظهار داشت: در این مدت ۱۲۸ تریلیون فوت مکعب ذخایر درجای گاز کشف شده که از این میزان ۸۳.۸ تریلیون فوت مکعب حجم ذخایر گاز قابل برداشت است.

وی با اشاره به حفاری ۳۷ حلقه چاه اکتشافی و تحدیدی در طول برنامه پنجم توسعه به منظور کشف میادین جدید نفت و گاز در ایران حفر شده است، افزود: علاوه بر این در این برنامه ۱۴ قرارداد اکتشافی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار امضا شد که ۱۱ قرارداد منجر به کشف ۱۶.۶ تریلیون فوت مکعب گاز و ۱.۲ میلیارد بشکه ذخایر درجای نفت در کشور شده است.

روسها در ایران کاشف نفت شدند

هندی همچنین با اشاره به امضای ۴ تفاهم نامه با ۴ شرکت و دانشگاه بین‌المللی برای اجرای پروژه‌های جدید اکتشاف نفت و گاز در ایران یادآور شد: بر این اساس تاکنون تفاهم نامه هایی با OMV اتریش، لوک اویل روسیه، بارسلونا اسپانیا و ناپل ایتالیا امضا شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه هم قرار است با فعالیت ۷ دستگاه دکل جدید حفاری خشکی و دریایی در پروژه های اکتشافی حفر شود، تبیین کرد: بر این اساس حفاری ۳۵ چاه جدید اکتشافی در بخش خشکی و ۵ حلقه چاه دریایی در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول، همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای انجام ۷ هزار کیلومتر لرزه نگاری دوبعدی و ۶ هزار کیلومتر لرزه نگاری سه بعدی افزود: مهمترین حوزه های اولویت دار برای کشف ذخایر جدید نفت و گاز در ایران شامل آب های خلیج فارس، جنوب دشت آبادان، دزفول شمالی و جنوبی و منطقه کپه داغ در شمال شرق ایران است.

وی با بیان اینکه بر اساس اهداف تعیین شده باید ۳۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام و ۷۰ تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی درجا در ایران در طول برنامه ششم کشف شود، گفت: در مجموع اجرای ۱۴ بلوک اکتشافی از مهمترین برنامه های شرکت نفت است.

ادیسون ایتالیا به صنعت نفت بازگشت

هندی همچنین با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با شرکت‌های پترو ویتنام و ادیسون ایتالیا برای از سر گیری فعالیت های اکتشافی در دو بلوک دانان و دیر تصریح کرد: علاوه بر این ۳۰ بهمن ماه هم دور جدید مذاکرات با شرکت ANI کرواسی برای از سر گیری فعالیت های اکتشافی در بلوک مغان آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول، همچنین از مذاکرات نهایی برای امضای قرارداد جدید اکتشافی با شرکت پتروناس مالزی خبر داد و افزود: علاوه بر این قرارداد دیگری به زودی با یک شرکت بزرگ اروپایی امضا خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به کشف میادینی همچون فرزاد A، سپند، دلاوران، سومار، مهر، سامان، سپهر، بیستون، خسرو، سازندهای جدید هیدروکربوری در میادین نفتی آزادگان، دهلران، سهراب و یادآوران خاطرنشان کرد: مطالعات اکتشافات ذخایر نامتعارف شامل هیدرات های گازی در دریای عمان و شیل اویل و شیل گس در لرستان نهایی شده اما فعلا اولویت با کشف ذخایر متعارف نفت و گاز در ایران است.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین