|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۱۴۶۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۰
اسرائیل طی چند سال اخیر در ائتلافی تاکتیکی با القاعده به سر می‌برد؛ القاعده‌ای که شورشیان سوری را در جنوب غربی سوریه یعنی در بلندی‌های جولان رهبری می‌کنند تا به منافع اسرائیل آسیبی نرسانند.
 اسرائیل طی چند سال اخیر در ائتلافی تاکتیکی با القاعده به سر می‌برد؛ القاعده‌ای که شورشیان سوری را در جنوب غربی سوریه یعنی در بلندی‌های جولان رهبری می‌کنند تا به منافع اسرائیل آسیبی نرسانند.

سایت میدل ایست مانیتور در گزارشی به ائتلاف میان اسرائیل و القاعده در سوریه پرداخته و تلاش کرده پرده‌ از این حقیقت بردارد. این سایت می‌نویسد: اسرائیل طی این سال‌ها از گروه شورشی جبهه النصره که شاخه القاعده در سوریه محسوب می‌شود، حمایت لجستیکی و حتی نظامی کرده است. در ژوئیه سال گذشته این گروه نام خود را به جبهه فتح‌الشام تغییر داد و ادعا کرد که ائتلاف رسمی خود با سازمان تحت رهبری ایمن الظواهری را برهم زده است.

ائتلاف اسرائیل با القاعده در سوریه تنها یک نمونه از اتحاد گسترده قدرت‌های غربی با این بنیادگرایان افراطی است؛ همان نیروهایی که در 11 سپتامبر 2001 به آمریکا حمله کردند. در هر دو مورد چه اسرائیل و چه غرب یک استراتژی وجود داشته است که می‌توان آن را این چنین خلاصه کرد: بگذار آنها خونریزی کنند. آنچنان که می‌توان دید در سوریه این نیروها تلاش کردند تا دولت دمشق را تضعیف کنند و همزمان به صورت یک امر دائمی غیرنظامیان سوری را که بین طرف‌های مختلف جنگ گیر افتاده‌اند، نادیده بگیرند.

در ماه مه سال گذشته افریم هالوی، رئیس سابق موساد در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره وجود این ائتلاف را تایید کرد. هالوی اعتراف کرد که اسرائیل در منطقه جولان کمک‌های لجستیکی به القاعده ارائه داده است. علاوه بر این، این کمک‌ها به نوع دیگری در درمان نیروهای این گروه افراطی در یک بیمارستان صحرایی در بخش اشغالی بلندی‌های جولان نیز دیده می‌شود.

نیروهای القاعده درقبال پروپاگاندای اسرائیل درباره دلایل بشردوستانه مورد ادعای خود برای انجام چنین کمک‌هایی پس از بهبودی بار دیگر به سوریه رفتند تا بار دیگر به جنگ در این کشور بپیوندند. نیروهای زخمی حماس یا حزب الله اما مورد رفتار مشابهی از سوی اسرائیلی‌ها قرار نمی‌گیرند.

هالوی در این باره توضیح می‌دهد: برای آنها حساب جداگانه‌ای در نظر گرفته‌ بودیم. نیروهای القاعده با این حال از تشکیلات نظامی اسرائیلی به جنگ در سوریه بازگردانده می‌شوند. این اتفاق در حال وقوع است چراکه این گروه هرگز دست به عملیاتی علیه اسرائیل نزده است. با وجود آنکه شاید گاهی سران القاعده چون بن لادن لحنی ضد اسرائیلی به خود بگیرند.

هالوی در مصاحبه خود با الجزیره گفته است "القاعده تا جایی که من به یاد دارم تاکنون هرگز به اسرائیل حمله نکرده است".

اتحاد تاکتیکی اسرائیل با القاعده در سوریه در حال حاضر به خوبی ساخته و پرداخته شده است و حتی برخی از مقامات عالی اسرائیلی به آن اذعان کرده‌اند اما مساله‌ای که به اندازه کافی به آن توجه نشده است رسوایی بزرگ رسانه‌های غربی است.

با توجه به تمام گفته‌ها می‌توان گفت بسیاری از آژانس‌های اطلاعاتی غرب در مساله مشابهی درگیر هستند و اکثر رسانه‌های غربی شاهد چنین سازوکارهایی بوده‌ و آن را ستوده‌اند. اکنون به نظر می‌رسد که همکاری اسرائیل با نیروهایی ضد یهودی و متجاوزی چون جبهه فتح‌الشام می‌تواند به پایان برسد. این ماجرای رمانتیک اکنون توسط جبهه جدید جنگ سوریه تهدید می‌شود.

روزنامه هاآرتص یکشنبه هفته گذشته گزارش داد که دولت سوریه حملات جدیدی را علیه گروه‌های شورشی از جمله القاعده در بلندی‌های جولان آغاز کرده است و در حال تجدید نیروی در این منطقه از شهر القنیطره تا دمشق است.

به گفته منابع حامی دولت سوریه در این درگیری‌ها القاعده پاسخ‌هایی هم داده و تلاش کرده است تا مناطق تحت کنترل دولت را که فاصله چندانی از پایگاه‌های نظامی اسرائیلی ندارند، بازپس بگیرد.

به گفته هر دو منابع حامی اسرائیل و حامی دولت سوریه و همچنین آسوشیتدپرس، اسرائیل چهارشنبه شب یکی از مواضع ارتش سوریه را در این منطقه هدف قرار داده است. وقتی که ماجرا به بلندی‌های جولان می‌رسد اسرائیل بیشتر شبیه نیروی هوایی القاعده عمل می‌کند. همانطور که دولت سوریه گاهی این موضوع را مطرح کرده است.

گزارشگر روزنامه هاآرتص که این ماجرا را گزارش داده است در شماره روز یکشنبه این روزنامه در این باره نوشته: پس از ورود القاعده به جولان طی سال‌های اخیر اسرائیل به سرعت متوجه شد که شرایط جدید منافعی دربردارد و با استفاده از این شرایط منطقه حائلی علیه ارتش سوریه و نیروهای متحد آن چون حزب الله ایجاد کرد. جنگ برای کنترل بر این منطقه همچنان ادامه دارد و براساس گزارش اخیر خبرگزاری رویترز تقریبا هرشب پس از آنکه هوا تاریک می‌شود مردانی زخمی برای درمان در بیمارستان‌های اسرائیلی از مرزهای سوریه عبور می‌کنند پیش از آنکه برای جنگ بار دیگر به سوریه بازگردند.

در این گزارش ادعا می‌شود که این زخمی‌ها، خانواده‌ها و ساکنین این منطقه هستند در حالی که به هیچ وجه اشاره نمی‌شود که بین آنها نیروهایی از القاعده نیز هستند. اما با توجه به اعترافات هالوی و سایر مقامات اسرائیل به نظر می‌رسد عادلانه تر است که در نظر بگیریم در میان این افراد نیروهایی از القاعده نیز حضور دارند.

با توجه به رفت و آمد زخمی‌ها از مرز سوریه و اسرائیل و بازگرداندن آنها به سوریه در میان غیرنظامیان، به نظر می‌رسد که قصه عاشقانه القاعده و اسرائیل هنوز به پایان نرسیده و تل‌آویو همچنان از شریک خود در سوریه دست نکشیده است و نمی‌توان نتیجه گرفت که این ازدواج دور از ذهن هر لحظه در تهدید قرار دارد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین