|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۱۴۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
بر اساس اعلام نظر برخی مراجع تقلید عملکرد سازمان بورس در زمینه توجه به مباحث شرعی و فقهی قابل قبول بوده و به اعتقاد آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی برنامه‌‌های اقتصادی اسلام می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات است.
برخی مراجع تقلید درباره سودهای بازار بورس اعلام نظر کرده و با توجه به تشکیل کمیته فقهی در سازمان بورس، این امر را کاملا شرعی دانسته‌اند.

 با توجه به اینکه بازار سرمایه یکی از فراگیرترین بازارها در کشور به شمار می‌رود بنابراین موضوع کسب سود و شرعی بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر این اساس به استناد بند (۱۳) ماده (۷) قانون بازار اوراق بهادار و همچنین تشکیلات مصوب ۸/۹/۱۳۸۵ هیات وزیران در خصوص تشکیل کمیته‌های تخصصی هیات مدیره‌ سازمان بورس و اوراق بهادار، کمیته‌ ۵ نفره تخصصی فقهی بورس با حضور غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان رئیس کمیته، مهدی هادوی تهرانی، سید عباس موسویان، آقا نظری و حسین فهیمی معاون حقوقی و عضو هیات مدیره سازمان بورس تاسیس شد.

پس از راه‌اندازی کمیته فقهی سازمان بورس پیشنهادات هیات مدیره این سازمان درباره طراحی ابزارها، نهادها و بازارهای مالی باید همراه با گزارش کمیته مشورتی فقهی به شورا تقدیم شود و بررسی شرعی ابزارها، بازارها و نهادهای مالی در بازارهای مالی کشور از مهم‌ترین وظایف این کمیته به شمار می‌رود.

بر اساس اعلام نظر برخی مراجع تقلید عملکرد سازمان بورس در زمینه توجه به مباحث شرعی و فقهی قابل قبول بوده و به اعتقاد آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی برنامه‌‌های اقتصادی اسلام می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی، وی در دیدار با شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و اعضای کمیته فقهی عنوان کرد:‌ ضمن مسالت توفیق برای مدیران ارشد بازار سرمایه توجه شما به مباحث شرعی و فقهی بسیار ارزشمند است؛ قدر خودتان را بدانید و مردم را از برنامه‌ های اسلام در مسائل اقتصادی، آگاه و مطّلع کنید."

آیت الله صافی گلپایگانی اظهار کرد: باید به همه مردم بلکه همه دنیا نشان دهید که اسلام در همه رشته ‌ها از جمله اقتصاد، برنامه‌ های عالی و راهگشایی دارد که در آن سعادت و گشایش امور مردم را می ‌خواهد.

وی به گزارش ارائه ‌شده از سوی مسئولان بورس اشاره کرد و ضمن تقدیر از عملکرد کمیته فقهی این سازمان، ابراز امیدواری کرد: مصوبات کمیته فقهی سازمان بورس، همواره با موازین فقهی منطبق باشد و فعالیت ‌های آن باید به اطلاع مردم برسد.

آیت الله صافی گلپایگانی عنوان کرد: مردم و مسئولان بدانند که نظارت فقهی و رعایت قوانین شرع، نه تنها باعث کند شدن روند معاملات نمی ‌شود، بلکه موجب تصحیح معاملات و جلوگیری از اکل مال به باطل می ‌گردد که می‌ توانیم با در نظر گرفتن کامل موازین فقهی، معاملات مشروع مطابق نیازهای روز انجام دهیم.

همچنین آیت الله محمدعلی علوی گرگانی یکی از برکات مطالعات فقه تطبیقی را نشان دادن عظمت فقه شیعه دانست و گفت: در مسایل اوراق بهادار و مسایل مالی باید به منابع دینی و فقه شیعه توجه داشت؛ فقه شیعه دارای عالی ترین درجات علمی است که باید با نظر رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید امورات را به خوبی سامان دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه وی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) به ما فرموده اند که هر کاری باید به شکل احسن انجام شود. انسان باید در هر کاری که وارد می شود آن رابه بهترین شکل ممکن انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به این که فعالیت های کمیته فقهی سازمان بورس به درسنامه هایی تبدیل و آموزش داده می شود، گفت: با توجه به انتشار سالانه 600 هزار میلیارد تومان اوراق در کشور، حوزه های علمیه برای بررسی فقهی به صورت جدی ورود کنند.

وی گفت: کمیته فقهی در سازمان بورس 10سال سابقه فعالیت دارد و بیش از 80 روش و رویه مورد استفاده بازار سرمایه را مورد بررسی قرار داده است.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس خاطر نشان کرد: در خصوص تطبیق ابزار های مالی بازار سرمایه با شرع فعالیت های چشمگیری داشتیم.
منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین