|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۱۴۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
: واضع این طرح تاکید دارد که ما به هیچ عنوان دست از هویت، ایده‌ها وعقاید خودمان برنمی‌داریم، انتظار نداریم چه اصولگراها و چه دیگر نیروهای قانونگرای خارج از این دو جناح، برای آشتی و وفاق ملی از باورها و عقایدشان دست بکشند، بلکه برای حل مشکلات باید دست یاری به یکدیگر داده، با یافتن اشتراکات، بر این نقاط مشترک تاکید کنند، درباره اختلاف‌ها نیز با‌سازوکار قانونی به رقابت سالم بپردازند و در نهایت تسلیم نظر مردم باشند.
سید حسن خمینی، ناطق نوری و روحانی کشور را به سمت آشتی ملی ببرند

 آشتی ملی کلیدواژه‌ای است که این روزها بسیار شنیده می‌شود. کاهش اختلافات و تقویت فرایند همگرایی میان گروه‌های مختلف سیاسی، نه تنها در ایران، که در تمام نظام‌های سیاسی جهان که به دنبال پیشرفت و توسعه کشور خود هستند، امری ضروری است. در ایران پیروزی حسن روحانی در سال ۹۲ زمینه حرکت به سمت چنین روندی را فراهم آورد و انتخابات مجلس در اسفند ۹۴ حرکت در این مسیر را بهبود بخشید. هرچمد هنوز موانعی وجود دارد، اما اصلاح‌طلبان و اعتدالیون که از قضا در شرایط فعلی کشور در قدرت نیز هستند، با این حال تلاش می‌کنند اختلافات کنار برود تا گروه‌های مختلف سیاسی منافع ملی را اولویت اصلی قرار دهند. این طرح علاوه بر اینکه از سوی برخی در مجلس دهم شنیده شده، فراتر از چیزی است که صرفا در مجلس به دنبال آن هستند. اساتید و فعالان اصلاح‌طلب بسیاری در مدت اخیر بر این موضوع تاکید کردند که شرایط برای ایجاد وفاق ملی مهیاست. اما اخیرا مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، به تشریح طرح آشتی ملی پرداخت که از سوی رئیس دولت اصلاحات ارائه شده است.

آشتی ملی طرح کیست؟

معاون سیاسی وزیرکشور در دوران اصلاحات روز گذشته با اعلام پیشنهاد طرح آشتی ملی از سوی رئیس دولت اصلاحات توضیح داد: پیام «آشتی ملی» پس از انتشار از سوی رئیس دولت اصلاحات با استقبال گسترده‌ای از سوی اقشار وگروه‌های مختلف مردم مواجه شد. هر چند جوانان اصلاح‌طلب نگران شدند که مبادا«آشتی ملی»به ‌معنای دست کشیدن از هویت اصلاح‌طلبی باشد، اما اصولگرایان به‌طور کلی نوعی سکوت توام با رضایت داشتند. تاجزاده افزود: در حال حاضراکثریت جامعه خواهان تداوم امنیت و ثبات کشور است. به باور من همه کسانی که به استقلال و یکپارچگی ملی و سرزمینی ایران اعتقاد دارند و حاضر هستند در چارچوب قانون، با نفی خشونت‌ورزی و با التزام به قانون اساسی فعالیت کنند، باید در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور مشارکت فعال داشته باشند.

همه تسلیم رای مردم باشیم

تاجزاده اظهارکرد: واضع این طرح تاکید دارد که ما به هیچ عنوان دست از هویت، ایده‌ها وعقاید خودمان برنمی‌داریم، انتظار نداریم چه اصولگراها و چه دیگر نیروهای قانونگرای خارج از این دو جناح، برای آشتی و وفاق ملی از باورها و عقایدشان دست بکشند، بلکه برای حل مشکلات باید دست یاری به یکدیگر داده، با یافتن اشتراکات، بر این نقاط مشترک تاکید کنند، درباره اختلاف‌ها نیز با‌سازوکار قانونی به رقابت سالم بپردازند و در نهایت تسلیم نظر مردم باشند. وی در ادامه گفت: تجربه ۳۷ ساله نشان داده که هیچ جناحی به‌تنهایی قادر به حل معضلات مذکور نیست. تاجزاده یکی از علت‌های لزوم توجه به آشتی ملی را وضعیت بین‌المللی دانست و در این مورد اظهار کرد: پس از روی کار آمدن ترامپ، احتمالاتی میهن ما را تهدید می‌کند و رفع و دفع آنها نیاز به همکاری و هماهنگی همه نیروها دارد، زیرا به ‌نظر می‌رسد ترامپ به‌دنبال بهانه است که با ایران تسویه حساب کند تا درصورتی که نتواند دیگر قول‌های انتخاباتی‌اش را محقق کند، بگوید که درباره این موضوع شعارهایش را عملی کرده است. تاجزاده بیان داشت: ما نه ‌تنها برای حل مشکلات موجود، بلکه برای جلوگیری از وقوع مسائل جدید نیز نیاز به جراحی‌های بزرگ در عرصه‌های مختلف داریم که انجامشان مستلزم وفاق ملی است و هیچ‌کدام از جناح‌ها به‌تنهایی قادر به تحمل این بار بزرگ نیست. آشتی ملی یعنی همه نیروها به صحنه بیایند و برخلاف گذشته که روی اختلاف‌ها تاکید می‌شد، با حفظ عقاید روی اشتراک‌ها تاکید کنند و برای حل مشکلات به یکدیگر دست همکاری بدهند و از کارشکنی و قهر و دشمنی دست بردارند و به رقابت سالم سیاسی تن بدهند. بر این اساس«آشتی ملی» معنایی ندارد، جز اینکه نیروهای سیاسی یکدیگر را به رسمیت بشناسند و چندصدایی رسمیت یابد. وی تاکید کرد: بر اساس نظر رئیس‌دولت اصلاحات آشتی ملی برای این طرح شده که آینده را به نحو بهتری بسازیم.

آشتی ملی یعنی حرکت به سوی تعمیم دموکراسی

تاجزاده در ادامه تاکید کرد: «آشتی ملی» را در تدوام حرکت اصلاحی و حتی انقلاب اسلامی می‌دانم، زیرا در جهت حاکمیت مردم و گسترش و تعمیق دموکراسی در ایران است. ما همچنان با افتخار اصلاحات را دموکراتیزاسیون تعریف کرده و«آشتی ملی»را گامی در این راستا می‌دانیم و معتقدیم اگر بخواهیم مردم با وجود تنوعات فکری و تفاوت‌های سیاسی، یک واحد ملی را تشکیل دهند و یکپارچه در برابر زیاده‌خواهی بدخواهان ایران بایستند، راهی جز به رسمیت شناختن یکدیگر با وجود تمام تفاوت‌ها نداریم.

آیت‌ا...‌هاشمی خواهان آشتی ملی بودند

با این حال زمانی که صحبت از آشتی ملی و اعتدال و همگرایی می‌شود نمی‌توان از کنار نام آیت‌ا...‌هاشمی گذشت؛ شخصیتی که همواره بر این موضوع تاکید داشت که منافع ملی باید بر منافع حزبی اولویت یابد. یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه «آشتی ملی دست یافتنی است»، گفت: شخصیت‌های تاثیرگذار دو دسته هستند: بعضی‌ها ذاتا روحیه تفرقه، خشونت و درگیری دارند و به دنبال تشنج‌آفرینی و تفرقه انگیزی هستند اما برخی از شخصیت‌ها ذاتا و به‌طور ژنتیکی روحیه صلح و آشتی و ائتلاف دارند. محسن غرویان افزود: آیت‌ا...‌هاشمی یکی از این شخصیت‌ها بودند و لذا به دنبال آشتی ملی بودند. آقای روحانی نیز همین روحیه را دارند و سخنان او بیشتر حول این محور است که عده‌ای دائما بر تفرقه و اختلاف تاکید می‌کنند، ولی ما دنبال وحدت هستیم که به هر حال این موضوع به روحیات افراد مختلف بر می‌گردد. وی تصریح کرد: سرمایه‌های ملی خوبی داریم که باید از وجود، فکر و اندیشه آنها استفاده کنیم تا به اجماع ملی برسیم. شخصیت‌هایی که روحیه صلح و آشتی و همبستگی دارند و محبوبیت مردمی هم دارند، مانند آیت‌ا... سید حسن خمینی،آقای ناطق نوری و دکتر روحانی وظیفه دارند که رسالت تاریخی خود را در این راه انجام دهند. آنها با محبوبیتی که در میان مردم دارند، می‌توانند خلأ وجود آیت‌ا...‌هاشمی را پر کنند.

درنهایت

هرچند رئیس دولت اصلاحات و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب طرح«آشتی ملی»را مطرح کرده‌اند، اما هدف این طرح بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت وچانه‌زنی آنها با نهادهای مسئول نیست. اصلاح‌طلبان با طرح آشتی ملی در فکر استفاده از تمام ظرفیت‌های کارشناسی درکشور برای رسیدن به راهی در راستای عبور از مشکلات هستند.

منبع:آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین