|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۴۵۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲
معاون سابق وزارت خارجه با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد بین ما شکاف ایجاد شود، گفت: آمریکا برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران خیلی نیاز نیست تلاش کند. به نظرم آنها به دنبال یک برنامه اجرایی علیه ایران هستند.
 معاون سابق وزارت خارجه با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد بین ما شکاف ایجاد شود، گفت: آمریکا برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران خیلی نیاز نیست تلاش کند. به نظرم آنها به دنبال یک برنامه اجرایی علیه ایران هستند.

عباس ملکی معاون سابق وزارت خارجه در همایش علمی اساتید دروس انقلاب اسلامی که عصر امروز با عنوان «دستاوردهای انقلاب، تحولات دولت جدید آمریکا و انتخابات 96» به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به سخنان فؤاد ایزدی مبنی بر درحال افول بودن آمریکا، گفت: می‌تواند کشوری در حال افول باشد و زهرش را هم به کشور دیگری برساند، بنابراین باید مراقبت مار زخم‌خورده هم باشیم.

وی افزود: آمریکا قدرت بزرگ جهان است و در سلاح‌های پیچیده و الکترونیک حرف برای گفتن دارد، آمریکا فکر می‌کند ایران یک خطر بالقوه برای منافعش است، پس اگر ترامپ هم همین نظر را داشته باشد، می‌توان گفت برجام توافق خوبی برای او نیست. در این‌صورت سعی می‌کند یک اجماع علیه ایران به وجود بیاورد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به حکم اجرایی اخیر ترامپ گفت: روادید چند کشور مسلمان توسط ترامپ لغو شد و ایران نقطه کلیدی این ماجرا بود، مابقی کشورهایی بودند که با ایران رابطه دارند. این نشان می‌دهد که آمریکا سیاست‌هایش را در قبال ایران پیش می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا برای ایجاد یک اجماع جهانی علیه ایران نیاز نیست که خیلی تلاش کند، البته به نظر من آنها به‌دنبال یک برنامه اجرایی علیه ایران هستند.

ملکی در ادامه با طرح این سوال که آیا روسیه با آمریکا علیه ایران هماهنگ می‌شود؟ گفت: پاسخ این سوال خیر است و  با تمام اتفاقاتی که بین ایران و روسیه افتاده است، جمعاً روسیه در کنار ما خوب ایستاده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بسیاری از کشورهای عربی نسبت به جمهوری اسلامی ایران حساسیت پیدا کرده‌اند. رهبری این کار هم با عربستان است.

وی با بیان اینکه ما نباید در مقابله با آمریکا خیلی افراطی برخورد کنیم، اظهار داشت: قبول کنید که برجام به نفع ایران بوده است و قبول کنید که خزانه خالی بود و پول‌های ما را نمی‌دادند. برجام حداقل این مسئله را بدتر نکرد و به سمت بهتر شدن هم پیش می‌رود.

معاون سابق وزارت خارجه خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال این است که در میان ما شکاف ایجاد شود. ما با تأیید رهبری با 6 کشور جهان توافق کردیم که این توافق را محترم می‌شمریم. ترامپ هم باید به این توافق احترام بگذارد.

ملکی اضافه کرد: کشور ما نیاز دارد که جلو برود، ما تجهیزات و اماکنی مانند پتروشیمی و پالایشگاه داشتیم که در جنگ ایران و عراق از بین رفت و مردم به سختی آنها را ساختند. امروز هم نباید کاری  کنیم طرف مقابل با ایران وارد جنگ شود.

وی در خاتمه با بیان اینکه ما نباید به سمت نقض برجام برویم، گفت:‌ برای نقض برجام ما نباید جلوتر حرکت کنیم. ما باید اجازه بدهیم شورای امنیت در جلساتی که احتمالاً با حضور رهبری برگزار می‌شود، تصمیم‌گیری کند و تابع تصمیمات باشیم.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین