کد خبر: ۱۴۵۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰
بعد از گذشت حدود 840 روز از زمان ورود داعش به عراق در دهم ژوئن 2014 (21 خرداد 93)، سرانجام روز دوشنبه اولین تاکسی ها از شهر اربیل برای انتقال مسافران به مقصد موصل حرکت کردند.
 بعد از گذشت حدود 840 روز از زمان ورود داعش به عراق در دهم ژوئن 2014 (21 خرداد 93)، سرانجام روز دوشنبه اولین تاکسی ها از شهر اربیل برای انتقال مسافران به مقصد موصل حرکت کردند.

روز دوشنبه 53 تاکسی در صف ایستادند تا شهروندانی را که قصد سفر به موصل داشتند را به شرق این شهر (چپ موصل) که کاملا آزاد شده، منتقل کنند.

اکثر کسانی که راهی موصل می شوند، آواره گانی هستند که بدنبال اشغال این شهر توسط گروه تروریستی و تکفیری داعش در سال 2014 میلادی این شهر را ترک کردند.

اگرچه شرق موصل (سمت چپ شهر) کاملا از دست تروریست های داعش آزاد شده، اما بیش از یک سوم این منطقه توسط گروه تروریستی و تکفیری داعش ویران شده است.

برغم وجود پست های ایست بازرسی متعدد برای ورود به شهر موصل، اما تردد زیادی بین اربیل و موصل در جریان است.

اکثر آواره هایی هم که در پی آغاز عملیات آزادسازی نینوی این شهر را ترک کرده بودند، راهی خانه و کاشانه خود شده اند و می شود گفت که شرق موصل در حال دمیدن هوای آزادی بعد از نزدیک به 3 سال است.

همزمان روز دوشنبه اعضای شورای استانی موصل بعد از 3 سال در این شهر تشکیل جلسه دادند تا راهکارهای خدمات رسانی را به مردم موصل بررسی کنند.

دولت عراق برای کمک به مردم این شهر پرداخت حقوق کارکنان را آغاز کرده و به این منظور روزانه کارمندان به محل های تعیین شده برای انجام فعالیت های اداری مراجعه می کنند.

غیاث سورچی مسئول بخش رسانه ای اتحادیه میهنی کردستان عراق در موصل در این خصوص به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: خوشبختانه این اقدام کار بسیار خوبی است که دولت عراق انجام داده است و براساس اطلاع ما بزودی دولت عراق حقوق 17 ماه کارمندان را پرداخت می کند که می تواند گامی مهم برای ایجاد اطمینان در میان مردم موصل باشد.

وی افزود: بسیاری از ارگان های دولتی در سمت چپ شهر موصل کار خود را شروع کرده و خدمات رسانی را به مردم این شهر آغاز کرده اند.

بشار کیکی مسئول شورای شهر موصل نیز در خصوص وضعیت کنونی این شهر به خبرنگاران در موصل گفت: ما در تلاش هستیم مراکز پلیس را هم راه اندازی کنیم تا بتوانیم نظم را به شهر بازگردانیم، در این خصوص مشکل تامین نیرو داریم ولی می کوشیم با استقرار هزار نیروی پلیس در شهر، امنیت را کاملا در منطقه شرق موصل تضمین کنیم.

رفت وآمد فراوان مردم در سطح شهر موصل نشان می دهد که مردم این شهر برغم نگرانی ها، اما بسیار امیدوار هستند.

احمد محمد یکی از شهروندان موصلی در خصوص امنیت سمت چپ شهر موصل به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: گروه تروریستی و تکفیری داعش روزانه از سمت راست شهر سمت چپ را مورد هدف قرار می دهند و روزانه برخی شهید و مجروح می شودند، اما مردم در این مدت به این وضعیت عادت کرده و ترجیح می دهند که شهر را ترک نکنند.

وی افزود: روزها برای نجات جان خویش در زیرزمین ها اسکان داریم تا مورد هدف خمپاره و موشکها قرار نگیریم، داعشی ها شبها این کار را نمی کند چون بلافاصله شناسایی می شوند و ارتش عراق بطور سریع آنها را از بین می برد.

یکی دیگر از تهدیدات جان مردم وجود تله های انفجاری در منازل مردم است که براساس اعلام مسئولان نظامی، ارتش عراق گروهی را به این منظور آماده کرده و براساس درخواست مردم، آنها مواد منفجره کاشته شده در منازل مردم را خنثی می کنند.

گروه تروریستی داعش تمام زیرساخت های تولید برق را از بین برده است، تیرهای چراغ برق قطع شده و ژنراتورهای تولید برق محلی نیز دزدیده شده و یا توسط داعش از بین برده شده اند.

آخرین مورد هم انفجار مخزن آب موصل در بخش شرقی شهر است که پیش بینی می شود، کار را بر خدمات رسانی به مردم دشوار کند.

به گفته غیاث سورچی دولت عراق اقدام به استقرار دهها ژنراتور و توزیع گازوئیل بین آنها کرده به نحوی که روزانه بیش از 12 ساعت برق به منازل شرق موصل داده می شود و این باعث شده که بخشی از مشکلات برق مردم حل شود.

یکی از بزرگترین مشکلات مردم شرق موصل نبود آب آشامیدنی است، بطوری که داعش تمام زیربناهای تامین آب را از بین برده است.

علی حسین یکی از شهروندان موصلی در خصوص راهکار تامین آب مورد نیاز مردم شرق موصل به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: مردم موصل در طول دوران حاکمیت داعش اقدام به حفر چاه در منازل کرده و هر چند منزل دارای یک چاه آب هستند که تا حدودی قابل شرب است و هم اکنون ضمن استفاده از این چاه ها بخشی از آب آشامیدنی بوسیله تانکر از شهر اربیل تامین می شود.

به گفته بشار کیکی رئیس شورای شهر موصل برای تامین موارد مورد نیاز برای زیرساخت های شهر موصل به 350 میلیارد دینار بودجه نیاز است که این موضوع بزودی با مقامات دولت مرکزی در بغداد طرح خواهد شد تا با اختصاص این بودجه مشکلات زیرساختی این شهر مانند آب و برق تامین شود.

غیاث سورچی مسئول بخش رسانه ای اتحادیه میهنی کردستان عراق در موصل یکی از اقدامات پسندیده در موصل را آغاز بکار بیش از 100 مدرسه در شهر می داند که از سوی وزارت آموزش و پرورش عراق شروع به تحصیل کرده تا دانش آموزان موصلی امسال تحصیلی را از دست ندهند.

وی به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: اگرچه یک سوم شهر موصل ویران شده، اما شوق به زندگی و بازگشت به حیات دوباره بعد از داعش از سوی مردم شهر کمک کرده است تا امروز شاهد باشیم، شهر دوباره نفس می کشد و بندهای اسارت را کنار نهاده است.

گشتی در شهر نشان می دهد که بسیاری از مراکز دولتی و از جمله بیمارستانها از بین رفته و همین امر کار مداوای بیماران را سخت تر کرده است.

به گفته غیاث سورچی دولت عراق اقدام به استقرار بیمارستانهای سیار در سطح شهر کرده و به بیماران کمک می کند، اما برای بیماران حاد را به بیمارستان های مخمور، شیخان و یا اربیل و دهوک منتقل می کنند.

با بازگشت حیات دوباره به شرق شهر موصل، انتظار می رود بزودی عملیات برای آزادسازی سمت راست شهر (غرب) نیز آغاز شود و حیدرالعبادی نیز روز دوشنبه بر قریب الوقوع بودن شروع عملیات در بخش غربی تاکید کرد.

فاضل برواری یکی از فرماندهان ارشد ارتش عراق در این خصوص به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: داعش را بزودی از تمام شهر موصل پاک خواهیم کرد و بدون شک آنها در سمت راست شهر با حملات سنگین ما روبرو خواهند شد.

وی برغم پیش بینی برخی تحلیل گران نظامی در خصوص امکان وقوع نبردی سخت در سمت راست موصل تاکید کرد، برعکس ما معتقدیم که داعش تمام توان خود را در شرق موصل بکار گرفت و در سمت راست (غرب) دیگر یارای مقاومت نخواهد داشت و این نبرد به نفع عراقی ها تمام خواهد شد.

داعش تمام پل های ارتباطی غرب با شرق موصل را منفجر کرده، اما مقامات نظامی برای رسیدن به سمت راست نگرانی زیادی ندارند و تدابیر لازم را برای عبور از دجله اندیشیده اند.

گروه تروریستی و تکفیری داعش با حمایت برخی کشورهای منطقه موفق شد شهر موصل را در 20 خرداد 93 اشغال کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین