|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۱۴۵۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
کیک زرد یکی از معروفترین و ارزشمندترین محصولات میانی در چرخه سوخت هسته ای است که از آن برای تولید گاز UF۶ استفاده می کنند. گاز UF۶ خوراک اولیه سایت های غنی سازی است به همین خاطر ارزش کیک زرد بسیار مهم تلقی می شود.
 رییس سازمان انرژی اتمی گفت: امروز خوشحالم که قولی که به مردم ایران داده بودم که نه تنها فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از برجام کُند نشود که برخی از آن فعالیت‌ها هم شتاب بیشتری به خود بگیرد، عمل کرده‌ام.

هواپیمای ایلوشین ۷۶ غول پیکر روسیه که برای انتقال تجهیزات و مواد خاص طراحی شده است از هفتم تا نوزدهم بهمن طی ۴ مرحله در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به زمین نشست تا اولین محوله خریداری شده کیک زرد توسط ایران را تحویل دهد. ورود اولین محموله خریداری شده کیک زرد یک سال پس از اجرایی شدن برجام نشان از ورود جدی و عملیاتی جمهوری اسلامی ایران به بازار تجارت هسته ای دارد، اگرچه پیش از این نیز با فروش آب سنگین به روسیه و آمریکا ایران در حوزه تجارت صنعت هسته ای وارد شده بود اما خرید کیک زرد به عنوان یک کالای استراتژیک آن هم پس از ۳۸سال تحریم، بسیار حائز اهمیت است. کیک زرد یا Yellow cake که از آن به عنوان اورانیا (Urania) نیز یاد می شود، محصولی استراتژیک و با اهمیت است.

خاک معدنی اورانیوم که پس از گذراندن مراحل تصفیه و پردازش های لازم، از سنگ معدنی آن کیک زرد تهیه می شود، همچون طلایی است که متخصصان صنعت هسته ای از دل سنگ اورانیوم آن را به دست می آورند اما در حالی که ایران همواره گوشه چشمی به واردات این محصول دارد حمایت از تولید داخل را نیز در دستور کار قرار داده است به همین خاطر از کارخانه اردکان یزد ابتدای سال۹۵ با ظرفیت تولید ۳۰ تُن کیک زرد بهره برداری کرد.

کیک زرد یکی از معروفترین و ارزشمندترین محصولات میانی در چرخه سوخت هسته ای است که از آن برای تولید گاز UF۶ استفاده می کنند. گاز UF۶ خوراک اولیه سایت های غنی سازی است به همین خاطر ارزش کیک زرد بسیار مهم تلقی می شود.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در این خصوص گفت: اگر کیک زرد نداشته باشیم مثل این است که بهترین خودرو را داشته باشیم ولی بنزین نداشته باشیم. همواره علاقمندم درباره فعالیت های سازمان با فعل ماضی سخن بگویم و تلاش می کنیم پس از انجام کارها اطلاع رسانی انجام شود. امروز خوشحالم که قولی که به مردم ایران داده بودم که نه تنها فعالیت های هسته ای ایران پس از برجام کُند نشود که برخی از آن فعالیت ها هم شتاب بیشتری به خود بگیرد، عمل کرده ام و اکنون خرید ۱۴۹ تُن کیک زرد پس از ۳۸ سال یکی از همین دستاوردهای غیرقابل انتظاری بود که به همّت همکاران من در سازمان انرژی اتمی میسر شد و قطعا متخصصین این صنعت اهمیت سخنان من را بیشتر درک می کنند.

اصغر زارعان نیز در این خصوص گفت: افزایش ذخایر استراتژیک ایران قدرت چانه زنی کشورمان را در روند اجرای برجام و مذاکرات راهبردی افزایش می دهد. جمهوری اسلامی ایران در دوره تحریم‌ها دست روی دست نگذاشت و با اقدامات ژئوفیزیک زمینی و هوایی به منابع خوبی دست یافتیم که در زمان مناسب اخبار خوشی در این خصوص اطلاع رسانی می شود.

وی با بیان اینکه افزایش ظرفیت تولید داخل را هم در دستور کار داریم، می گوید: سالانه ۳۰ تُن ظرفیت کارخانه اردکان است که در سال ۹۵ این میزان به ۵۰ تُن افزایش یافته است.افزایش ذخایر استراتژیک ایران قدرت چانه زنی کشورمان را در روند اجرای برجام و مذاکرات راهبردی افزایش می دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین