|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۹
کد خبر: ۱۴۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
«امروز دیگر اصحاب قلم با مناقشه نسبتی ندارند. از این نظر می‌توانیم بگوییم امروز دستگاه فرهنگی آرام‌ترین شرایط خود را بعد از انقلاب تجربه می‌کند و آن‌هم به دلیل ایجاد فضای گفت وگو بین‌ اهالی قلم و دولت است.»
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم جایزه کتاب سال با بیان این‌که دیگر دوران سخت‌گیری به پایان رسیده است، گفت: «تصمیم گرفته‌ایم دیگر اعلام خط قرمز نکنیم و کسانی که متون‌شان نیاز به اصلاح دارد با گفت‌وگو و مذاکره به اصلاح آثارشان بپردازند.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛در مراسم سی‌و‌چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که امروز (سه‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در تالار وحدت برگزار شد، سیدرضا صالحی امیری گفت: «خدا را شاکریم که اصحاب فکر، قلم و نشر با دولت جناب روحانی احساس همنوایی، یگانگی و وحدت داشته‌اند. این سرمایه بزرگی برای دولت است و ما به آن می‌بالیم. امروز خوشبختیم که اصحاب هنر و فرهنگ با دولت احساس یگانگی دارند.»

وزیر ارشاد ادامه داد: «از گذشته‌های دور قبل از ریاست‌جمهوری شهادت می‌دهم که دکتر روحانی همواره متذکر می‌شدند که به اصحاب قلم اعتماد کنید و سخت‌گیری بی‌مورد را رها کنید. امروز دوران سخت گیری به پایان رسیده است و دوران همکاری با اصحاب فرهنگ و هنر آغاز شده است.»

او با اشاره به آمار انتشار کتاب در یک سال گذشته گفت: «از مجموع ۶۵ هزار اثری که امسال مجوز نشر گرفته‌اند ۱۴ هزار کتاب ترجمه‌ای بوده‌ است و بیش از ۵۰ هزار کتاب تالیفی. از این تعداد،‌ کتابی‌هایی که در مسیر ممیزی و نظارت قرار گرفته، ناچیز است به طوری که کمتر از سه‌هزارم آن‌ها نیاز به نظارت و ممیزی داشته است. بنابراین ما تصمیم گرفتیم دیگر اعلام خطر قرمز نکنیم، یعنی حتی همین سه‌هزارم را هم از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل کنیم تا خود صاحبان این آثار به اصلاح متونی که خطوط قرمز را رعایت نکرده‌اند بپردازند تا همگان بتوانند آثار خود را آزادانه منتشر کنند.»

صالحی امیری افزود: «با این کار می‌خواهیم کاری کنیم که همگان در کشور بتوانند آزادانه قلم بزنند و نشر بدهند. این سیاست قطعی است که رئیس‌جمهور ابلاغ کرده است.»

او ایجاد فضای باثبات در محیط فرهنگی را از دیگر رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی عنوان کرد و گفت: «امروز دیگر اصحاب قلم با مناقشه نسبتی ندارند. از این نظر می‌توانیم بگوییم امروز دستگاه فرهنگی آرام‌ترین شرایط خود را بعد از انقلاب تجربه می‌کند و آن‌هم به دلیل ایجاد فضای گفت وگو بین‌ اهالی قلم و دولت است.»

او گفت: «ایجاد فضای اعتماد و گفت‌وگو با اهالی فرهنگ و اندیشه از دستاوردهای بزرگ‌ دستگاه فرهنگی کشور است. از رسانه‌ ملی تقاضا داریم این خدمات بزرگ دستگاه فرهنگی دولت را به آگاهی مردم برساند.»

وزیر ارشاد همچنین اظهار کرد: «برگزاری ۸۵ نمایشگاه کتاب در سراسر کشور در سه سال گذشته، برنامه‌ انتخاب پایخت کتاب، روستاهای دوستدار کتاب‌، و ایجاد باشگاه‌های کتاب‌خوانی از جمله دستاوردهای دستگاه فرهنگی کشور بوده که به معنای این است که ما به دنبال گسترش فرهنگ‌ هستیم.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین