|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۷
کد خبر: ۱۴۴۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
به عبارت دیگر پالایشگاه آبادان بیش از صد سال است که بر صفحه تاریخ کشور نقش بسته است، پالایشگاهی که گرچه روزگاری جزو صاحب‌نام ترین و بزرگترین پالایشگاه‌های زمان خود به شمار می رفت، اما گذشت زمان گرد فرسودگی را به چهره آن نشانده و اکنون این پالایشگاه بیش از هرچیز به اصلاح و نوسازی نیاز دارد.
 اصلاح و نوسازی پالایشگاه‌ آبادان بعد از حدود ۱۰۰ سال، فرجام خوش برجام برای این پالایشگاه محسوب می‌شود و قرار است در پی گشایش‌های حاصل از اجرای برجام و اهتمام نسبت به نوسازی این پالایشگاه، اجرای قراردادی به مبلغ بیش از ۲۲ میلیارد یوان چین با استفاده از فاینانس خارجی آغاز شود.

 نگاه به صفحات تاریخ کشورمان نشان می‌دهد از کشف طلای سیاه در این مرز و بوم تا ساخت نخستین پالایشگاه، تنها یک سال فاصله وجود دارد، پس از کشف نفت در شهر مسجد سلیمان در سال ۱۲۸۷ لزوم ایجاد یک پالایشگاه برای تصفیه نفت ضروری بود به همین دلیل عملیات ساخت پالایشگاه نفت آبادان در سال ۱۲۸۸ توسط مهندسان انگلیسی شرکت نفت ایران و انگلیس آغاز و عملیات ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ به پایان رسید و پالایشگاه (تصفیه خانه نفت) وارد مدار تولید شد.

به عبارت دیگر پالایشگاه آبادان بیش از صد سال است که بر صفحه تاریخ کشور نقش بسته است، پالایشگاهی که گرچه روزگاری جزو صاحب‌نام ترین و بزرگترین پالایشگاه‌های زمان خود به شمار می رفت، اما گذشت زمان گرد فرسودگی را به چهره آن نشانده و اکنون این پالایشگاه  بیش از هرچیز به اصلاح و نوسازی نیاز دارد.

از همین رو  قرارداد طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با هدف سودآور کردن پالایشگاه، استانداردسازی محصولات تولیدی و همچنین تثبیت ظرفیت پالایشگاه با تاسیس واحدهای جدید و جمع‌آوری واحدهای قدیمی در سال ۲۰۱۰ با کنسرسیومی متشکل از سینوپک چین و شراکت طراحی ساختمان نفت ایران منعقد شد. در پی گشایش‌های حاصل از اجرای برجام و اهتمام نسبت به نوسازی این پالایشگاه،   اجرای این قرارداد به مبلغ بیش از ۲۲ میلیارد یوان چین با استفاده از فاینانس خارجی آغاز می‌شود.

طرح مذکور با توجه به منابع فاینانس در دو فاز تعریف شده است. فاز اول آن با بیش از ۸ میلیارد یوان و فاز دوم آن در حدود ۱۴ میلیارد یوان است. اعتبار اسنادی فاز اول طرح در ماه جاری گشایش یافته و پیش‌بینی می شود اعتبار اسنادی فاز دوم نیز در سال آینده گشایش یابد. کلیه مجوزهای لازم برای اجرای فاز دوم از دولت چین و ایران اخذ شده است.

این طرح با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته و با استفاده از واحد هیدروکراکر مواد سنگین نفتی را به مواد با ارزش افزوده بالاتر مانند بنزین، گازوییل، نفت سفید و گاز مایع تصفیه شده تبدیل می‌کند. همچنین با نصب واحد تقطیر جدید و بهبود تکنولوژی تقطیر درصد استحصال و جداسازی مواد سبک از مواد سنگین افزایش یافته که همه این موارد باعث سودآوری بیشتر پالایشگاه و کلیه محصولات پالایشگاه نیز با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا مطابق با استاندارد یورو ۲۰۰۵ تولید خواهد شد.

وضعیت محصولات پیش و پس از اجرای طرح

 پالایشگاه ضمن تعهدات خود مبنی بر تامین خوراک پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی آبادان، روغن‌سازی ایرانول و قیر پاسارگاد، محصولاتی شامل بنزین معمولی، بنزین سوپر، نفت سفید، گازوئیل و نفت کوره را مطابق با استاندارد یورو ۲۰۰۵ تولید خواهد کرد.

نام فرآورده

مقدار

درصد افزایش/ کاهش

بنزین معمولی

۸۱۰۰۰ بشکه در روز

۱۶ درصد افزایش

بنزین سوپر

۲۰۰۰۰ بشکه در روز

در وضعیت فعلی وجود نداشته

نفت سفید

۴۵۰۰۰ بشکه در روز

۲۰۵ درصد افزایش

گازوئیل

۱۰۷۰۰۰ بشکه در روز

هفت درصد کاهش به دلیل کم شدن خوراک پالایشگاه

نفت کوره

۸۸۰۰۰ بشکه در روز

۴۱ درصد کاهش

کنرسیوم پیمانکاری حاضر که به صورت ۵۰ درصد ایرانی و ۵۰ درصد چینی و با شراکت این طرح را انجام می‌دهند قبلا در قالب کنسرسیوم دیگری تجربه موفق انجام طرح افزایش و بهبود کیفیت محصولات پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک را با موفقیت انجام داده‌اند.

تثبیت ظرفیت پالایشگاه در ۳۶۰ هزار بشکه در روز، کاهش درصد تولید مازوت از حدود ۴۰ درصد به حدود ۲۵ درصد، برچیدن تجهیزات قدیمی با عمر بیش از ۷۰ سال و نصب تجهیزات جدید جایگزین، بهبود وضعیت زیست محیطی پالایشگاه با حذف تاسیساتی با بازده پایین و مصرف سوخت بالا، بهبود کیفیت محصولات پالایشگاه مطابق با استانداردهای یورو ۲۰۰۵، افزایش درصد تولید محصولات سبک مانند بنزین، نفت سفید، گازوئیل و گاز مایع با تبدیل مواد سنگی در واحد هیدروکراکر، انجام بالغ بر ۹۰ درصد ساخت و نصب تجهیزات در محل طرح توسط شرکت‌های ایرانی، ایجاد اشتغال مستقیم در زمان اجرای طرح برای بیش از ۴۰۰۰ نفر در فاز اول و به همین تعداد در فاز دوم از جمله ویژگی‌های طرح مذکور هستند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین