|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۴۴۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
این فرمان موجب اعتراضات در خود آمریکا و سایر کشورهای اروپایی شده است. سخنگوی کاخ سفید گفته گویا هنو برخی پیام انتخابات را نشنیده‌اند. اگر مرادتان ایران است؛ ایران ۳۸ سال است پیام شما را گرفته و پیام شما مبارزه با دین و اسلام است.
خطیب موقت نماز جمعه تهران ضمن محکوم کردن فرمان ضدمهاجرت دونالد ترامپ، از تلاش تمامی مسئولان در جریان حادثه پلاسکو تقدیر کرد و با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مراسم تشییع رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را رزمایش وحدت خواند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت‌الاسلام احمد خاتمی در خطبه اول امروز نماز جمعه تهران گفت:  در خطبه‌های اول نماز جمعه ما سخن از سبک زندگی دینی در عرصه اجتماعی داشتیم اما چون در دهه فجر هستیم، بلاغت در سخن حکم می‌کند از این فضای ارزشمند نگذرم و این خطبه را به دهه فجر اختصاص دهم.

او با اشاره به فرا رسیدن سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: این انقلاب اسلامی در عرصه داخلی یک ملت را از اسارت رژیم سیاه ۵۷ ساله به در آورد. قصه، قصه این نبود که دولتی رفت و دولت دیگری آمد. بلکه قصه دولتی بود که نوکر محض بیگانگان بود.

خطیب نماز جمعه تهران به ماموریت‌های رژیم پهلوی اشاره کرد و  گفت:  دین ستیزی، عفت‌ستیزی، استقلال ستیزی، مردم ستیزی و آزادی ستیزی ماموریت‌های این رژیم سیاه ۵۷ ساله بود. این انقلاب چراغ امیدی شد در دل آزادگان جهان که می‌توان با حکومت‌های طاغوتی در افتاد و آنها را برانداخت.

خاتمی خطاب به رسانه‌ها گفت: جوری حرف نزنید که مردم را ناامید کنید و آزادگان دنیا که دل به این انقلاب اسلامی بسته‌اند، امیوس شوند. این گناه بزرگی است. نمی‌گویم نقاط ضعف را نگویید بلکه نقاط ضعف را منصفانه بگویید و قله‌های انقلاب را هم بگویید. تا روزنامه‌ها و سایت‌ها را باز می‌‌کنیم  نوشته اینجا‌ چنین شد و آنجا چنان شد. این‌ها که می‌گویید تضعیف است. بگویید روزی روزگاری در این کشور دین‌ستیزی بود که انقلاب اسلامی آمد و دین را به صحنه آورد و این جای انکار ندارد. هم پهلوی پدر و هم پهلوی پسر مبارزه با دین اهداف‌شان بود.

او یادآور شد: وقتی نقاط ضعف را می‌گویید این کلمه را هم بگویید که در حکومت ۵۷ ساله پهلوی پدر و پسر مردم هیچ کاره بودند. ساواک می‌آمد اسامی نمایندگان را می‌نوشت و به نخست وزیر می‌داد و او هم به شاه می‌داد. هرکه شاه نامش را خط نمی‌کشید نماینده بود. اینکه مردم پای صندوق بیایند و نیایند مهم نبود. صاحبخانه‌ها هیچ کاره اما بیگانگان همه کاره بودند.  هیچ پست نان و آبداری نبود که بدون مشورت انگلیس و آمریکا داده شود و آن کسی هم که مسئول می‌شد باید سبیل آنها را چرب می کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انقلاب اسلامی صاحبخانه‌ها را به خانه بازگرداند، گفت: مردم پس از انقلاب اسلامی بیش از ۳۰ انتخابات شرکت‌کرده‌اند اما چرا یکسویه برخی مسائل مطرح  می‌شود؟

او ادامه داد: در عرصه علمی و فناوری طاغوت شعارش ما نمی‌توانیم بود و استعدادهای جوان را در نطفه خفه می کردند و نمی‌خواستند این ملت باورشان شود که می‌توانند. به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، شعار ما می‌توانیم به میدان آمد و توانستیم در عرصه نانوفناوری، سلول‌های بنیادین، پزشکی، هسته‌ای، داروهای ضدسرطان و فناوری هسته‌ای پیشرفت کنیم. چرا این‌ها را  نمی‌گوییم که ملت باور کند این انقلاب بزرگ، آنها را زنده کرد.

خاتمی اظهار کرد: بگوییم برای نسل جوان که قبل انقلاب دولتی‌های شاه ایران را مثل یکی از ایالت‌های آمریکا و انگلیس می‌دیدند و استقلال برای آنها مفهوم نداشت. به برکت پیروزی انقلاب امروز ایران اسلامی سرش را بالا می‌گیرد که اگر نگوییم تنها کشور مستقل جهان است اما از معدود کشورهای مستقل در جهان است.

خطیب موقت نماز جمعه گفت: اهالی تاثیر و خطابه در امید مردم بدمید نه در ناامیدی. گونه‌ای حرف نزنید که دشمن به اجماع مرکب برسد. اجماع مرکب اینگونه است که گونه‌ای همدیگر را انتقادباران کنیم که سرانجام نظام زیر سوال برود و بگویند این ها را که ما نمی‌گوییم و خودشان می گویند. این دولت بگوید دولت گذشته کشور را ویران کرده و دولت بدی هم بیاید و این دولت را هوا کند. آیا خروجی آن اجماع مرکب نیست؟ انتقاد به مسئولان آری اما انتقاد نباید به زیر سوال رفتن نظام منجر شود.

خاتمی تاکید کرد: در سی و هشتمین سالگرد انقلاب اسلامی وظیفه ما دمیدن روح امید به مردم باصفا و همراه علیرغم همه سختی‌ها و مشکلات است. مردم با حضور پرشکوه‌شان در راهپیمایی ۲۲ بهمن دنیا را به تعحب واخواهند داشت.

او در خطبه دوم با اشاره به ولادت حضرت زینب (س) گفت: ایشان عصر عاشورا پرستار جان امام و امانتدار امامت بود. حق پرستاران گرامی است که آن روز را به نام روز پرستار نامیده‌اند. پرستاران مظهر آرامش و امید در بحرانی‌ترین شرایط زندگی انسان هستند. بیماری حالت بحرانی انسان است و پرستاران در این شرایط خدمت می‌کنند و امید داریم مسئولان عنایت ویژه به این خدمتگزاران داشته باشند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران به فرمان ترامپ در منع صدور ویزا برای ۷ کشور مسلمان اشاره کرد و گفت: این فرمان موجب اعتراضات در خود آمریکا و سایر کشورهای اروپایی شده است. سخنگوی کاخ سفید گفته گویا هنو برخی پیام انتخابات را نشنیده‌اند. اگر مرادتان ایران است؛ ایران ۳۸ سال است پیام شما را گرفته و پیام شما مبارزه با دین و اسلام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شما از روز اول انقلاب با اسلام ناب محمدی حاکم در ایران در تضاد بودید و هستید. عربستان که اردوگاه تروریسم در جهان است یک مشت جاهل تروریت پرور در آنجا حکومت می کنند و هزاران آمریکایی در حکومت این‌ها ترور شده‌اند ولی در این هفت کشور یک آمریکایی ترور نشده است.

او با انتقاد از فرمان ضدمهاجرت دونالد ترامپ اعلام کرد: شما برای انسانیت کمترین احترامی قائل نیستید. به قراردادها پایبند نبوده و عهدشکن میکنید. واکنش مردم ایران نیز این است که ما مثل کوه مقاوم و استوار بر آرمان‌ها ایستادگی می‌کنیم. خسته نشدیم اما شما را خسته می‌کنیم.

او ادامه داد: در اول انقلاب روسای جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه آمدند و ناکام رفتند اما ایران اسلامی همچون سرو قامت‌کشیده ایستاده و ایستاده خواهند ماند. این پیام ملت ایران است و در راستای همین پ=یام است که ما رزمایش موشکی داریم که جلوه اقتدار ماست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: ما در دنیای گرگ‌هایی همچون دولت استکباری امریکا زندگی می‌کنیم. در این دنیا ما سلاح نداشته باشیم و آن‌ها هرچه می خواهند بکنند، هیهات! در برجام هم حتی یک کلام که به عدم آزمایش موشکی ایران اشاره شده باشد، وجود ندارد.

او همچنین به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: شهدای آتش‌نشان در این حادثه به حق استحقاق قهرمان ملی دارند؛ چرا که عطر شهادت را در مملکت پراکندند. نکته دیگر این‌که در این عرصه انصافاً همه مسئولان سنگ‌تمام گذاشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: دولت محترم سنگ‌تمام گذاشت، شهرداری و آتش‌نشانان سنگ‌تمام گذاشت. نیروی انتظامی، هلال احمر و صداوسیمای جمهوری اسلامی همدلی خوبی نشان دادند و باید از همه این عزیزان تشکر و تقدیر کنیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: نکته دیگر این است که مردم ما نیز گل کاشتند و به محض آن‌که شنیدند آتش‌سوزی گسترده است از سراسر کشور خود را به تهران رساندند و برای اهدای خون صف کشیدند و در مراسم تشییع آتش‌نشانان نیز بهترین تجلیل را انجام دادند.

او همچنین ضمن اشاره به پیام رهبری گفت: درحالی که برخی در اوج حادثه به‌دنبال مقصر بودند، رهبری تاکید کردند بگذارید این مشکل حل شود و بعد به‌دنبال مقصر بگردید و نکته دیگر این‌که باید به احیای بافت‌های فرسوده توجه شود.

خاتمی گفت: رذیلانه‌ترین کاری که در این مدت انجام شد، نشر شایعات و اکاذیب در این باره بود که بی‌رحمانه در فضای مجازی صورت می‌گرفت و شاهد استفاده جناحی از این اتفاق بودیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با گرامیداشت یاد و خاطر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: یاد مرحوم خطیب نماز جمعه تهران همیشه با ما خواهد بود و درحالی که خاطراتی در این باره شنیده‌اید، در ادامه نیز خاطراتی خواهیم شنید.

او با اشاره به حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: دلیل این تجلیل سبقت در انقلاب بودند چرا که آیت‌الله هاشمی در دوران مبارزه در صف نخست بود و نکته دیگر این‌که مردم خادمان خود را دوست دارند و آیت‌الله هاشمی تلاش فراوانی در این رابطه داشت. نکته دیگر مساله ارادت به ولایت است. مردم از شخصیتی تجلیل کردند که می‌گفت عشق من آقای خامنه‌ای است و ۵۹ سال رفیق و همکار رهبری بود. مردم چنین عشق و تجلیلی نسبت به آیت‌الله هاشمی داشتند.

حجت‌الاسلام خاتمی یادآور شد: نکته قابل‌توجه دیگر درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، قصه استکبارستیزی او و ایستادگی ایشان در مقابل بدخواهان انقلاب بود و نطق پرشور ایشان در جریان عدم کفایت بنی‌صدر از خاطر ملت پاک نشده است.

او تصریح کرد:‌ مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مانور و رزمایش وحدت بود. انتظار داریم برخی این مانور وحدت را تبدیل به مانور تفرقه نکنند. چرا که استفاده ابزاری از آیت‌الله هاشمی به این معنا است. آن‌چنان که استفاده ابزاری از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری غلط است و استفاده ابزاری از شخصیت‌های ملی، ضایع کردن ناخواسته آن‌ها است و کسانی که به این بزرگان علاقه دارند باید جلوی این استفاده‌های ابزاری بایستند.

خاتمی در پایان ضمن تقدیر و تشکر تلاش و رشادت‌های همافران ارتش از آن‌ها تشکر کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین