کد خبر: ۱۴۴۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
ترامپ همچنین قبل از ورود به کاخ سفید گفته بود که انتقال سفارت اسرائیل از تل آویو به بیت‌المقدس را مورد بررسی قرار خواهد داد. سرنوشت شهر بیت المقدس از حساس‌ترین مسائل مطرح در مذاکرات صلح بین اسارائیل و فلسطینیان به شمار می‌رود.
کاخ سفید پنجشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از شهرک‌سازی‌ها اعلام کرد که ساخت شهرک‌های جدید در مناطق اشغالی فلسطینی، ممکن است تلاش‌ها برای دستیابی به صلح بین اسرائیل و فلسطینیان را با دشواری مواجه سازد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که در جریان رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود حمایت بی‌قیدی و شرطی را از اسرائیل به عمل خواهد آورد، به تل آویو گفته که ساخت شهرک‌های جدید در مناطق اشغالی در کرانه باختری ممکن است تلاش‌ها برای دستیابی به صلح با فلسطینیان را با پیچیدگی مواجه سازد.

شون اسپایسر، مسئول مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای که پنجشنبه شب منتشر شد، اعلام کرد: «هرچند ما معتقد نیستیم که وجود شهرک‌ها مانعی بر سر راه دستیابی به صلح است، اما ساخت شهرک‌های جدید یا توسعه شهرک‌های موجود به فراتر از مرزهای فعلی ممکن است برای دستیابی به آن هدف سودمند نباشد.»

هرچند دولت‌های قبلی آمریکا، شهرک‌سازی‌های اسرائیلی را مانعی بر سر راه فرآیند صلح تلقی می‌کردند، اما ظاهرا در بیانیه دولت جدید آمریکا موضعی نرم‌تر نسبت به این ساخت و سازها اتخاذ شده است. ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال 2016، از نحوه برخورد باراک اوباما با اسرائیل انتقاد کرده و دفاع از اسرائیل را به عنوان محور مواضع سیاست خارجی خود قرار داده بود. از زمان مراسم تحلیف دونالد ترامپ در 20 ژانویه (1 بهمن) اسرائیل، طرح‌هایی را برای ساخت بیش از 6 هزار آپارتمان در سرزمین‌های فلسطینی اعلام کرده است.

اسپایسر گفت، دولت (آمریکا) «موضعی رسمی در خصوص فعالیت‌های شهرک سازی اتخاذ نکرده» اما این مسأله در جریان دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با دونالد ترامپ، در روز 15 فوریه (27 بهمن) در کاخ سفید، موضوع بحث‌ و گفت‌وگو خواهد بود. دفتر نتانیاهو تاکنون به درخواست اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداده است.

هارون دیوید میلر، مذاکره کننده سابق آمریکا در امور صلح خاورمیانه و معاون رئیس مرکز تحقیقاتی وودرو ویلسون در واشنگتن گفت، موضع کاخ سفید نشان دهنده نظر مساعدتر دولت فعلی آمریکا در مورد شهرک‌سازی‌ها نسبت به دولت‌های سابق ایالات متحده است. وی افزود، این موضع ممکن است برخی از اعضای احزاب دست راستی اسرائیل را ناامید کند.

میلر افزود: «آنها به روشنی در حال نرم‌تر کردن موضع آمریکا در مورد فعالیت‌های شهرک‌سازی است اما این موضع جدید، چراغ سبزی برای شهرک‌سازی‌ها نیست. این یک چراغ زرد چشمک‌زن است.»

بیانیه کاخ سفید پس از آن منتشر شد که نتانیاهو اعلام کرد اولین شهر جدید صهیونیست نشین را طی ربع قرن گذشته برپا خواهد کرد و هزاران خانه در کرانه باختری احداث خواهد نمود.

مقامات اسرائیلی این هفته به موجب حکم دیوان عالی اسرائیل، یک شهرک صهیونیست نشین غیرقانونی در منطقه آمونا در نزدیکی شهر فلسطینی رام الله را تخلیه کردند.

اسرائیل مجوز ساخت بیش از 120 شهرک را در کرانه باختری صادر کرده که قرار است 400 هزار صهیونیست در آنها اسکان داده شوند. شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه گذشته این اقدام را «نقض فاحش» حقوق بین‌الملل خواند. ترامپ تصمیم دولت اوباما مبنی بر عدم وتوی قطعنامه شورای امنیت را مورد انتقاد قرار داده بود.

ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود که حمایت بیشتری از اسرائیل خواهد کرد. وی همچنین دیوید فریدمن، حامی شهرک‌سازی‌ها را به عنوان سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی نامزد کرده است.

ترامپ همچنین قبل از ورود به کاخ سفید گفته بود که انتقال سفارت اسرائیل از تل آویو به بیت‌المقدس را مورد بررسی قرار خواهد داد. سرنوشت شهر بیت المقدس از حساس‌ترین مسائل مطرح در مذاکرات صلح بین اسارائیل و فلسطینیان به شمار می‌رود.

ناتان دایمنت، مدیر مرکز ارتودوکس یونیون گفت، بیانیه پنجشنبه شب کاخ سفید یک تغییر قابل توجه در لحن دولت آمریکا نسبت به دوره باراک اوباماست. وی افزود: «این بیانیه منعکس کننده این ایده است که شاید کاخ سفید تحت مدیریت ترامپ تمرکز بیشتری روی هدف نهایی صلح بین اسرائیل و فلسطینیان دارد.»

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیر کل این سازمان، طرح‌های جدید اسرائیل برای شهرک سازی را «سوء استفاده بارز از فرصت فرآیند انتقال قدرت در چشم انداز سیاسی جهان» توصیف کرده بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین