|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل:
کد خبر: ۱۴۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
بنابراین به نظر می‎رسد که این چیز عجیبی نیست و ترامپ شخصیتی لمپن و یک بورژوازی به تمام معناست که با ادبیات لمپنین حرف‌هایی زده که باب دل مردم بوده و جدا از این که مردم قضاوت کنند که این شخصیت که و چه است، اخلاق‌مدار است یا نه، آمده‌اند او را انتخاب کرده‌اند که با انتخاب خود انتقام از گذشته سیاسی‌شان بگیرند.
یک استاد روابط بین‌الملل با اشاره به نارضایتی‌ها درخصوص فرمان ترامپ جهت منع ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا، گفت: اگرچه به ظاهر ترامپ به این اعتراضات بی اعتنا است اما در دراز مدت نمی‌تواند به این اعتراضات بی‎اعتنا باشد و ناگزیر است که سیاست‌های خود را تعدیل کند.

دکتر علی اصغر داوودی با اشاره به ادبیات گفتاری و شخصیت ترامپ به عنوان یک رییس جمهور با بیان اینکه دهه‌های اخیر یک نوع نزول در شخصیت رهبران سیاسی دنیا مشاهده می شود، اظهار کرد: در دوره‌ای از تاریخ جهان رهبرانی مانند شارل دوگل، چرچیل یا کندی، گاندی و نلسون ماندلا در کشور ها حکومت می‌کردند که با وجود اینکه  هر یک به دنبال منافع ملی کشور خود بودند، اما به لحاظ نوع رفتار الگو و سرمشق بودند.

وی ادامه داد: اما تاریخ در دهه اخیر نوعی نزول در شخصیت‌های سیاسی در حوزه رهبران سیاسی دنیا می‌بینید، مثلا شخصیت‌هایی سیاسی را نگاه کنید که در دوره اخیر مثل سارکوزی در فرانسه با آن رسوایی‌های اخلاقی که دارد و در آمریکا ترامپ که به تازگی روی کار آمده و در سایر جهان هم کم و بیش از این شخصیت‌ها زیاد مشاهده می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد تربت جام با بیان اینکه افول تراز رهبران جهانی نسبت به گذشته نکته بسیار بارز و برجسته‌ای است، تصریح کرد: این مساله ناشی از نوعی گرایش پوپولیستی در حوزه سیاست است،  اصولا رهبران مردم فریب که ژست سخنگوی مردم بودن و دنبال حل مشکلات مردم بودن را می‌گیرند مورد میل بیشتر مردم قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: عملکردهای نادرستی که سیاستمداران در گذشته داشتند، دغل‌بازی ها و ریا کاری‌هایی که بسیاری از رهبران سیاسی جهان داشتند نوعی سرخوردگی را در بین مردم ایجاد کرده و آنان سراغ رهبرانی می‌روند که تصور می‌کنند حرف دل مردم را می‏‎زنند، به همین جهت متاسفانه اقبال به این شخصیت‌ها زیاد شده است.

 این تحلیلگر روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه ترامپ نمونه بارز این رهبران است، خاطرنشان کرد: آقای ترامپ از همان ابتدای کاندیداتوری با موجی از مخالفت و نفرت حتی در بین هم حزبی‌های خودش مواجه بود، چون حرف‌های متفاوت می‌زد که باب دل عده‌ای در آمریکا بود و گویی آن‌ها دنبال این بودند که با انتخاب ترامپ نوعی انتقام از نظام سیاسی خودشان بگیرند.

وی افزود: به رغم اینکه بحث‌های اخلاقی زیادی درباره ترامپ وجود داشت بسیار عجیب است که مردم آمریکا ترامپ را به عنوان رییس جمهور انتخاب کردند، این یکی از معماهای عجیب سیاسی است، بنابراین به نظر می‎رسد که این چیز عجیبی نیست و ترامپ شخصیتی لمپن و یک بورژوازی به تمام معناست که با ادبیات لمپنین حرف‌هایی زده که باب دل مردم بوده و جدا از این که مردم قضاوت کنند که این شخصیت که و چه است، اخلاق‌مدار است یا نه، آمده‌اند او را انتخاب کرده‌اند که با انتخاب خود انتقام از گذشته سیاسی‌شان بگیرند.

داوودی با بیان اینکه انتخاب ترامپ یک نه بزرگ به  سیستم فاسد سیاسی حاکم بر آمریکا بود، گفت: بنابراین این در تحلیل‌های کلان سیاسی قابل توجیه است و می‌توان برای آن تحلیلی ارائه کرد، اما اینکه این ادبیات تا چه حد در عرصه جهانی  مورد پذیرش قرار می‌گیرد و آیا این شخصیت‏ها می‏‌توانند دوام بیاورند یا نه حداقل تجربه تاریخ سیاسی بشر نشان داده که چنین شخصیت‌هایی در کوتاه مدت خوب می‌توانند نقش ایفا کنند اما در دراز مدت کار چندانی نمی‌توانند انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه محبوبیتی که چنین شخصیت‌هایی که به ظاهر در بین مردم پیدا کرده‌اند به تدریج افت پیدا می‌کند، اظهار کرد: به خصوص وقتی این شعارها به عرصه واقعیت بیاید و با واقعیت های سیاسی رو به رو شوند آنجا محک می‌خورند که چقدر توانایی تحقق آن شعارها را داشته‌اند، نمونه‌های تاریخی زیادی را داریم که چنین کاری را نتوانستند انجام دهند و مردم از اطراف اینها پراکنده شده و دچار افول شده‌اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تربت جام با اشاره به اینکه پارامترهای متعدی در آینده ترامپ موثر است، تصریح کرد: اینکه ترامپ چقدر می‌تواند شعارهای خود را عملی کند و چقدر می‌تواند با کشور های دیگر تعامل کند، جای بحث دارد، اروپا که جزء دوستان نزدیک آمریکا بوده امروز می‌بینیم بسیاری از رهبران اروپایی در مخالفت با ترامپ سخن می‌گویند و کمتر رهبری در دنیا را می بینیم که همراه ترامپ باشد، اگر هم با ترامپ همراهی می‌کنند بیشتر از سر منافع است تا تایید مواضع خارج از نزاکتی که آقای ترامپ در عرصه بین المللی داشته است.

وی با اشاره به تاثیر عدم دانش و تجربه سیاسی ترامپ به عنوان رییس جمهور ایالات متحده بر آمریکا و اوضاع بین الملل، اظهارکرد: در جوامعی مانند آمریکا داشتن تجربه سیاسی اهمیت دارد، اما تجربه سیاسی آنقدر مهم نیست که یک متغیر تعیین کننده‌ای در موفقیت یک رییس جمهور تلقی شود. خود اوباما هم تجربه چندانی در حوزه سیاست نداشت یا افرادی مثل ریگان یا دیگر روسای جمهور آمریکا اینگونه نبوده که تحصیل کرده سیاسی باشند یا تجربه درخشانی در حوزه سیاست داشته باشند جز تعداد معدودی، اما در عین حال خیلی از این‌ها در حوزه کاری خودشان موفقیت‌های چشمگیری داشته اند.

داوودی با بیان اینکه سیستم سیاسی آمریکا افرادی بدتر از ترامپ را هم کنترل و مهار خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در آمریکا سیستمی وجود دارد که اگر بدتر از ترامپ هم در آن قرار گیرند تا حدی می‌توانند مانور دهند، چون سیستم او را کنترل و مهار می‌کند.

این تحلیلگر روابط بین‌الملل افزود: به ترامپ سیستم تحمیل می‌کند که اگر می خواهد قوی باشد باید از مشاوران قوی و کار کارشناسی شده استفاده کند،  این‌گونه نیست که آقای ترامپ در آمریکا همه کاره باشد. در واقع شاید الان که تازه روی کار آمده است قوانینی را امضا کند، اما یک مقدار که جلوتر برویم متوجه خواهد شد که این اقدامات شتاب زده هم به ضرر خودش است هم به ضرر حزبش و در راستای منافع ملی ایالات متحده آمریکا نیز  نیست.

وی با اشاره به نارضایتی ها و اعتراضات به فرمان ترامپ برای منع ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا، بیان کرد: اگرچه به ظاهر ترامپ به این اعتراضات بی اعتنا است اما در دراز مدت نمی‌تواند به این اعتراضات بی‎اعتنا باشد، لذا ناگزیر است که سیاست‌های خود را تعدیل کند.

داوودی با بیان اینکه بی تجربگی سیاسی ترامپ می‌تواند نقطه ضعفی برای او باشد اما دلیلی بر ناکامی او نخواهد بود، گفت: از آنجا که سیستم او را مجبور خواهد کرد به یک شکلی قواعد بازی در حوزه سیاست را رعایت کند و یکی از قواعد جا افتاده در نظام‌های توسعه یافته استفاده از نظر کارشناسی و کار کارشناسان است و من تصور می‌کنم این مساله خیلی عنصر تعیین‌کننده‌ای در ناکامی او نخواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام با بیان اینکه پیامدهای فرمان ترامپ برای منع ورود اتباع ایرانی و شش کشور مسلمان به آمریکا یکسان نخواهد بود، تصریح کرد: این مساله بسته به نوع رابطه کشورها با آمریکا دارد، برای کشورهایی که رابطه نزدیک و تنگاتنگی با آمریکا داشتند قطعا این تصمیم می‌تواند آثار و پیامدهای حادتری داشته باشد، اما برای کشورهایی مثل جمهوری اسلامی که سال‌هاست با آمریکا رابطه‌ای ندارد پیامد منفی آنچنانی ایجاد نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: حتی از دید من این مساله می‌تواند مثبت هم باشد، بخش مهمی از نخبگان و دانشجویان ما روانه آمریکا می‌شدند و همواره آمریکا برای آن‌ها جاذبه داشته، ندادن ویزا بیش از آنکه به ضرر ما باشد می‌تواند حداقل جلوی مهاجرت بخشی از  نخبگان ما به سمت آمریکا را بگیرد و ما می‏توانیم از آن‏‎ها در داخل کشور استفاده کنیم.

داوودی با تاکید بر اینکه این تصمیم می‎تواند تاثیرات منفی بسزایی برخود آمریکا داشته باشد، عنوان کرد: هم از جهت اینکه آمریکا را از پذیرش بسیاری از نخبگان این کشورها محروم کند هم حیثیت و چهره خود آمریکا را در افکار عمومی بین المللی و نزد کشورهای دیگر به شدت تنزل می‌دهد.
وی بیان کرد: این اقدام خلاف موازین حقوق بشر،  نزاکت و عرف بین‌المللی است که می‌تواند در کاهش مشروعیت نظام آمریکا در عرصه بین‌المللی و کاهش اعتماد کشورها به آمریکا نقش داشته باشد، به همین دلیل پیامدهای منفی این موضوع برای خود آمریکا بیشتر از پیامدهای آن برای این کشورها بوده باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین