|
|
امروز: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
سال گذشته آیت‌الله هاشمی در چنین روزی از خاطرات و خطرات گفتند و راه‌ها را برای مردم تبیین کردند. او با بیان اینکه این سرشت زندگی و طبیعت است که امروز آیت‌الله هاشمی در کنار ما نباشد، ادامه داد: قهرمان‌ها یکی پس از دیگری می‌روند.
 دهه فجر در سایه اندوه فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آغاز شد؛ روز گذشته شماری از اعضای خانواده انقلاب به سنت هر ساله به فرودگاه مهرآباد رفتند تا شروع دهه فجر و پیروزی انقلاب را گرامی بدارند؛ مراسمی که همیشه با مارش‌ها و سرودهای شاد و حماسی همراه بود اما امسال، درگذشت یکی از مبارزان ارشد انقلاب اسلامی و یار نزدیک امام(ره)، سبب شد حال و هوای مراسم با گذشته متفاوت باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری یکی از سخنرانان اصلی مراسم بود که اظهاراتش را با یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی آغاز کرد و گفت: در بهار آزادی جای آیت‌الله هاشمی خالی است؛ همان طور که جای شهدا خالی است. وی با یادآوری تعبیر معروف امام(ره) درباره آیت‌الله هاشمی، ادامه داد: باید گفت هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است. هاشمی امروز از هاشمی سال گذشته زنده‌تر است. برخی جوانان نسبت به هاشمی شناختی نداشتند ولی او مجدداً شناخته شد؛ در حالی که غبار مظلومیت بر این چهره کریم نشسته بود. انصاری ادامه داد: این روزها به دنبال شبهه درباره انقلاب هستند و ما متأسفانه درباره امام(ره)، چرایی انقلاب و مکتب انقلاب کوتاهی داریم. وی خاطرنشان کرد: ما بحران‌های عظیمی چون جنگ، تحریم‌ها و توطئه‌ها را پشت سر گذاشتیم ولی ملت همچنان پشت سر امام(ره) قرار گرفت و امروز بیش از هر چیز نیازمند بازگشت به مکتب امام هستیم. اگر مثلث سیاه صهیونیسم، ارتجاع و منافقان برای ما بد می‌خواهند، باید به مکتب امام برگردیم. او در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری برخی اظهارات ترامپ علیه ایران و برجام تصریح کرد: اگر رئیس‌ جمهوری جدید امریکا علیه ایران حرفی بزند، پیش از آنکه ما حرفی علیه او بزنیم، این دیگران هستند که به خاطر ما علیه او موضعگیری می‌کنند؛ نامه می‌نویسند؛ اعتراض و راهپیمایی می‌کنند و این نشان می‌دهد که ما در منطق حقوقی در جامعه جهانی پیروز شناخته شده‌ایم. او با اشاره به انتخابات سال آینده ریاست جمهوری و شوراها بیان کرد: در عرصه انتخابات سال آتی ملت ایران یک بار دیگر حماسه خواهند آفرید و تفکر و عقلانیت را نشان می‌دهند تا راه هاشمی و بهشتی ادامه یابد.

 دعایی: هاشمی گفت به یادگار امام پاداش خوبی ندادیم

سید محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در ابتدای مراسم  با بیان اینکه «بنا نبود در این مراسم سخن بگویم»، تصریح کرد: برای من گران است با خاطراتی که از آقای هاشمی بیان شد، بر نفسم تسلط داشته باشم. من فراموش نمی‌کنم که آقای هاشمی سال قبل با دردمندی گفت پاداش خوبی به یادگار امام (سیدحسن خمینی) ندادیم. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دیگر سخنران مراسم با اشاره به نقش مرحوم آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی در آبادانی و توسعه ایران اظهار داشت: سال گذشته آیت‌الله هاشمی در چنین روزی از خاطرات و خطرات گفتند و راه‌ها را برای مردم تبیین کردند. او با بیان اینکه این سرشت زندگی و طبیعت است که امروز آیت‌الله هاشمی در کنار ما نباشد، ادامه داد: قهرمان‌ها یکی پس از دیگری می‌روند اما چنانچه مرحوم آیت‌الله هاشمی گفتند ایران که هست، نسل ایرانی که هست. باید رو به آینده باشیم و نگاه‌مان به آینده باشد و باید آینده‌ ایران را ببینیم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در طول چهار سال گذشته گفت: اینک دولت با تدبیر و اقدامات شجاعانه رئیس‌ جمهوری موانع حضور در عرصه‌های بین‌المللی را برمی‌دارد و امیدواریم با این اقدامات به جایگاه شایسته ایران در منطقه برگردیم.

 در حاشیه این مراسم از عفت مرعشی، همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به پاس عمری صبوری و خدمت تجلیل شد. در این مراسم زهرا مصطفوی، همسر حسن روحانی، یاسر هاشمی، عفت مرعشی، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، حجت‌الاسلام محمد مقدم، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌ جمهوری و جمعی از مدیران صنایع هوایی حضور داشتند.

روایت رفیقدوست از رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی در سال 92
محسن رفیقدوست با تأکید بر نقش مؤثر آیت‌الله هاشمی در انقلاب،‌ روایتی از ماجرای رد صلاحیت آن مرحوم در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 ارائه کرد. به گزارش ایسنا، وی طی سخنانی که در مدرسه رفاه برگزار شد، گفت: من در سال 92 خدمت آیت‌الله هاشمی رسیدم و ایشان در رابطه با حضور در انتخابات گفتند که من اگر هم در انتخابات ثبت‌نام کنم، کارهایی کردم و حرف‌هایی زدم که تأیید صلاحیت نمی‌شوم؛ من هم گفتم اتفاقاً خدمت شما رسیدم تا بگویم که کاندیدا نشوید. وی ادامه داد: چند روز بعد در منزل بودم که خبر ثبت‌نام ایشان را شنیدم و فردای آن روز پیش ایشان رفتم و ایشان گفتند که آیا قبول داری من مجتهدم؟ بعد هم گفتند که تکلیف شرعی بر گردن من گذاشته شد و چاره‌ای جز ثبت‌نام نداشتم که برای نمونه نامه پدر سه شهید را نشانم دادند. رفیقدوست خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی گفتند که برای برداشتن این تکلیف شرعی یا رهبر معظم انقلاب باید دستور رسمی بدهد، یا شورای نگهبان رد صلاحیت کند یا ملت به من رأی ندهد. در نهایت فردای روز رد صلاحیت ایشان خدمت آیت‌الله هاشمی رسیدم و ایشان در رابطه با این موضوع بشاشیت داشت. این فعال سیاسی همچنین تصریح کرد: در رحلت این ابرمرد هیچ کس در ایران اسلامی به اندازه رهبر معظم انقلاب تنها نشد؛ چون ایشان دوستی بهتر از آیت‌الله هاشمی نداشته و اکنون نیز پیدا نمی‌کند؛ من به همه آنهایی که نفهمیده یا فهمیده در این رابطه اهانت و جسارت کردند، توصیه می‌کنم که استغفار کنند. وی همچنین به خاطراتی از زمان مسئولیت آیت‌الله هاشمی در زمان جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: آقای هاشمی موشک را به این کشور آورد و در آن زمان من را مسئول آوردن موشک از لیبی و سوریه کرد و گفت که بدون موشک به کشور برنگردم. رفیقدوست همچنین تصریح کرد: خاطره‌ای نیز تعریف می‌کنم که تاکنون هیچ‌گاه مطرح نشده و آن اینکه در آن زمان قرار شد ما یک ناو امریکایی را به ته دریا بفرستیم و در حال ساخت وسیله‌ای برای این کار بودیم. اما آیت‌الله هاشمی در حالی که بیشتر ساخت وسیله انجام شده بود، ما را از این کار منع کرد. دو سال پیش به من گفت که واقعاً اگر آن روز آن کار را انجام می‌دادیم اکنون وضع کشور چگونه بود؟ محسن هاشمی، پسر ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در این مراسم گفت: ایشان علاوه بر اینکه پدر ما بودند، تکیه‌گاه و پدر ملت ایران نیز بود. وی افزود: متأسفانه گام به گام یاران رده اول و شاگردان امام(ره) را از دست می‌دهیم، اما خوشبختانه انقلاب و جمهوری اسلامی ایران که به 40 سالگی خود نزدیک می‌شود، به دوران بلوغ و پختگی خود رسیده و مردم به آگاهی کاملی رسیده‌اند. وی ادامه داد: اکنون لازم است به همان سیاست‌های عقلانی و اعتدالی آیت‌الله هاشمی عمل کرده و دلسوزان،‌ آزادیخواهان و دین‌جویان جهان را جذب این انقلاب کنیم.

پیام محمدباقر نوبخت به مناسبت آغاز دهه فجر

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون رئیس جمهوری  در پیامی به مناسبت دهه فجر نوشت: «حضور یکپارچه ملت ایران اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در شرایطی که نظام حاکم برجهان، در چارچوب دو قطب شرق و غرب تعریف می‌شد، راهی جدید و تفکری بدیع را با محوریت توحید، آزادگی و استقلال برای جهانیان ترسیم کرد و در میان تمامی ملت‌های آزادیخواه جهان به الگویی بی بدیل تبدیل شد.» به گزارش «ایران» در ادامه این پیام آمده است: «اگرچه سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در حالی پشت سر می‌گذاریم که فقدان یکی از دلسوزترین ستون‌های انقلاب و وفادارترین یاران بنیانگذار و رهبر انقلاب دل همگان را آکنده از اندوه کرده است اما ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر، بار دیگر با صدایی رسا می‌گوییم که با عزمی استوارتر از همیشه برای ساختن ایرانی آباد و سرافراز، تلاش خواهیم کرد.»

وزیر کشور در کرمان: شرایط کشور قابل قبول است

وزیر کشور گفت: اگر تداوم انقلاب را می‌خواهیم باید در دفاع، تقویت و ترویج اعتقادات و آموزه‌های دینی و ارزش‌های انقلابی کوشا باشیم. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز 12 بهمن در مراسم سالروز ورود امام خمینی(ره) به کشور در مصلای امام علی(ع) کرمان با اشاره به اینکه درسیاست داخلی اکنون دارای انسجام، وحدت، همدلی و هماهنگی هستیم، تصریح کرد: با وجود همه مشکلات منطقه، احزاب و گروه‌های سیاسی کشور فعالیت می‌کنند و مطبوعات و رسانه ها بدون هیچ خسارتی به عرصه منافع و قدرت ملی در شرایط قانونی کار می‌کنند. رحمانی فضلی تصریح کرد: این مسائل، رشد، پویندگی و آگاهی مردم را به سرنوشت خود نشان می‌دهد و سیاست داخلی کشور در شرایط بسیار مطلوب قرار دارد. وی با اشاره به اینکه در حوزه سیاست خارجی توانسته‌ایم سیاستگذاری مطلوبی  در منطقه داشته باشیم، بیان کرد: دل مردم منطقه با ایران است و مسلمانان منطقه ایران را حامی و پشتیبان خود می‌دانند و متوجه شده‌اند که از استکبار نمی‌توانند توقع امنیت، صلح و پیشرفت داشته باشند. وزیر کشور گفت: درسیاست بین‌المللی، جمهوری اسلامی توانسته تنش‌زدایی کرده و حضور ما در صحنه بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر شده، تهدیدها خیلی کمتر شده و توانستیم یکپارچگی دولت‌های غربی را به هم بریزیم. رحمانی فضلی تصریح کرد: با تلاش دولت و رئیس جمهوری و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، توانستیم شر بزرگی را در خانه‌مان رفع کنیم. البته این به معنای سرعقل آمدن دشمنان نیست و ما کماکان استقامت داشته و درعرصه‌های مختلف خودمان را تقویت می‌کنیم. وی بیان کرد: یکی از مبانی تقویت کشور، قدرت دفاعی است و باید به گونه‌ای باشد که کسی جرأت حمله و تهدید ایران را نداشته باشد و این حق حیات و قدرت ملی همه کشورهاست. رحمانی فضلی تصریح کرد: دشمن به دنبال فتنه انگیزی و ایجاد یأس و ناامیدی است ومی‌خواهد توفیقات ما را کم ارزش بکند، دنبال این است که رهبری را تضعیف کند اما باید بدانیم که هر یک از ارکان انقلاب دچار خدشه شود، در پیروزی، سرعت پیروزی و رسیدن به مسیر دچار اشکال خواهیم شد. وزیر کشور در ادامه اظهار کرد: یکی از موضوع های اساسی کشور، امنیت است و ایران امن‌ترین کشور منطقه است که امنیتی پایدار دارد زیرا مبتنی بر مردم است و چقدر دشمنان سعی می‌کنند در کشور ما ناامنی ایجاد کرده و تروری انجام بدهند اما در امنیت کامل به سر می‌بریم.
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین