کد خبر: ۱۴۴۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
امروز صبح در اتاق بازرگانی علاقه‌مندی فرانسه را به توافق وین اعلام کردم و گفتم که فرانسه با هرگونه ابتکاری برخلاف روح برجام باشد مخالف است و اگر قرار باشد به مذاکرات مجدد در موضوع هسته‌ای برسد ما آن را اصلاً قبول نداریم.
 وزیر خارجه کشورمان با اشاره به دیدارش با وزیر خارجه فرانسه درباره همکاری‌های سیاسی دو کشور گفت: اجرای برجام مورد تاکید دو طرف است .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، محمد جواد ظریف پس از دیدار با همتای فرانسوی خود در کنفرانس مطبوعاتی گفت: بعد از سفر آقای روحانی به فرانسه نقشه راهی برای گشایش روابط دو جانبه در حوزه‌های مختلف طراحی شد و امروز بعد از یک سال این نقشه راه را در حوزه‌های مختلف که ثمرات مثبتی نیز داشته است را بررسی کردیم.

وی افزود: ماه آینده شاهد تولید مشترک خودرو و خارج شدن اولین خودرو از خط تولید خواهیم بود و این از اولین دستاوردها که موجب اشتغال و انتقال فن‌آوری بوده است. در فرصت ایجاد شده بعد از اجرایی شدن برجام همکاری در حوزه ایرباس، ساخت فرودگاه، قطارهای سریع السعیر، همکاری‌های تحقیقاتی هسته‌ای و علمی و آموزشی، محیط زیست و گاز را داشتیم.

ظریف گفت: هم‌چنین یادداشت‌هایی میان دو وزیر در چارچوب کمیسیون مشترک به امضا رسید و علاوه بر آن صبح امروز یادداشت‌هایی در اتاق بازرگانی میان مقامات دو طرف امضا شد. هم‌چنین در حوزه مبارزه با پولشویی نیز یادداشت تفاهمی میان دو  کشور امضا شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که در حوزه مسایل سیاسی بحث‌های مثبتی داشتیم و بر اجرای کامل برجام از سوی همه طرف‌های توافق تاکید شد گفت: در حوزه مبارزه با مواد مخدر و قاچاق و مقابله با تروریسم و افراط‌گری و ثبات در منطقه در ادامه مذاکرات و ناهار کاری گفت‌وگو می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان درباره اجرای برجام گفت: متاسفانه ما از طرف‌های دیگر برجام به ویژه ایالات متحده آمریکا به همان میزان که ما به برجام متعهد بودیم، تعهد ندیدیم و مجبور بودیم برای اعمال تصمیمات و ترتیبات برجام همواره تلاش کنیم و از فشار سیاسی بهره‌برداری کنیم.

ظریف اظهار کرد: تا الان توانسته‌ایم برجام را تا حد زیادی با وجود کارشکنی و بدعهدی که توسط آمریکا انجام گرفته است که یک مورد آن همان مقررات فرامرزی این کشور بوده است را اجرا کنیم اما این نوع اقدامات مانع اجرای کامل برجام است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور در واکنش به انتقادها نسبت به ادعای آزمایش یک موشک بالستیک جدید در ایران که از سوی آمریکا و شورای امنیت اعلام شده، گفت: همه اعضای مذاکره‌کننده اعلام کردند که موضوع موشکی جزیی از برجام نیست و این موضوع را دولت فرانسه و ایالات متحده (دولت گذشته آمریکا) هر دو در گذشته به طور رسمی اعلام کردند.

وی گفت: در قطعنامه 2231 عبارتی درباره موشک بالستیک است که ایران موضع خود را در همان زمان تصویب قطعنامه در آن مورد اعلام کرد.

ظریف ادامه داد: در قطعنامه 2231 اشاره شده است به موشک‌ بالستیکی که برای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده است و این نوع موشک‌ها نباید مورد آزمایش قرار گیرند. ما همان موقع هم اعلام کردیم موشک‌های ما با قابلیت‌ حمل سلاح نیستند و برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی و ساخته می‌شوند.

وی ادامه داد: ایران به عنوان کشوری که بیش‌ترین هزینه را از تروریسم بین‌المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخت کرده است و سابقه تاریکی از نحوه عملکرد جامعه بین‌الملل در تجاوز هشت ساله عراق به ایران در ذهن دارد دفاع از خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه علیه کشور دیگری از سلاح استفاده نکرده است مگر در دفاع از خود. ما هیچ وقت آغازگر جنگ نبوده‌ایم اما در مقابل حملات کشورهای خارجی با شجاعت و به اتکا مردم از خود دفاع می‌کنیم.

ظریف تأکید کرد: امیدواریم موضوع برنامه‌های دفاعی ما که خارج از برجام و قطعنامه 2231 است، بهانه‌ای برای بازی‌های سیاسی دولت جدید آمریکا شود که متاسفانه سابقه ننگین مانع شدن از ورود افرادی که ویزای قانونی این کشور را در کارنامه خود قرار داد.

**************************

وزیر خارجه فرانسه پس از دیدارش با ظریف در کنفرانسی مطبوعاتی جان باختن تعدادی از آتش‌نشان‌ها در حادثه پلاسکو را تسلیت گفت.

 ژان مارک آیرو در این کنفرانس با مهم دانستن دیدارش از ایران با اشاره به دیدار روحانی از فرانسه و تاکید بر تحکیم مناسبات دو کشور گفت که سفرش در چارچوب دیدار رییسان جمهور است و من با نمایندگان بخش خصوصی دیدار داشتم.

وی با اشاره به روز تحقق برجام در ۱۴ ژوییه که همان روز، روز ملی فرانسه است، گفت: این روز برای ما و شما مهم است. برجام نشان داد که دیپلماسی موفق است و فرانسه علاقه‌مند به ادامه اجرا است و مایل است با شفافیت در اجرای کامل آن حضور داشته باشد و امیدوارم راهکارهایی پیدا کنیم که مقابله کنیم با مسایلی که برجام را زیر سوال می‌برد.

وی گفت: ایران و فرانسه می‌توانند در حوزه های امنیتی و منطقه‌ای که همگرایی داریم همکاری کنند. همچنین ما درباره موضوع حقوق بشر هم صحبت کردیم.

وی درباره مقابله با تروریسم گفت: ما معتقدیم منظقه نیاز به صلح دارد و وقت آن است که کشورهای بزرگ منطقه راه حلی پیدا کنند و فقط راه حل آشتی برای حفظ و توسعه آرامش بارعایت تنوع قومی و مذهبی کارآیی دارد و راه حل نظامی موثر نیست.

ژان مارک آیرو  در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه بعد از روی کار آمدن آقای ترامپ، وی و برخی از نزدیکان و برخی از اعضای تیم اجرایی‌اش اظهاراتی درباره برجام داشته‌اند. برای مردم ایران خیلی مهم است که موضع فرانسه را در رابطه با این اظهارات بدانند، گفت: امروز صبح در اتاق بازرگانی علاقه‌مندی فرانسه را به توافق وین اعلام کردم و گفتم که فرانسه با هرگونه ابتکاری برخلاف روح برجام باشد مخالف است و اگر قرار باشد به مذاکرات مجدد در موضوع هسته‌ای برسد ما آن را اصلاً قبول نداریم. مواضع ترامپ را مورد توجه قرار داده‌ایم و نگرانی‌هایی نسبت به این مواضع داریم. منتظریم ببینیم چه پیش می‌آید اما محتاط و مراقب هستیم.

وی در ادامه پاسخ به ایسنا در رابطه با دستور اخیر ترامپ برای جلوگیری از ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا با بیان اینکه منتظر روشن شدن موضع دولت آمریکا در این‌باره نخواهیم بود و وزیر امور خارجه آلمان در این رابطه نیز مذاکراتی داشته‌ایم،‌ اظهار کرد: ما مواضع یکجانبه به بهانه مبارزه با تروریسم و منع صدور ویزا از سوی دولت آمریکا را نگران‌کننده می دانیم و معتقدیم این مواضع مناسب نیستند و عقل سلیم حکم می‌کند که آنها به عقب بازگردند.

وی با بیان اینکه ما نگران شهروندان خود هستیم، تأکید کرد: همه کشورها باید بدانند اقداماتشان نباید به اصول و تعهدات بین‌المللی خدشه‌ای وارد کند. اقدام دولت آمریکا تبعیض آشکار بین کشورهاست و معتقدیم باید اقدامات مبتنی بر احترام به اصول اولیه بین‌المللی انجام شود تا تنش‌های بیهوده به وجود نیاید؛ خط سیاسی فرانسه این است و ما از این خط پیروی می‌کنیم.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: ما با دیگر اعضای اتحادیه اروپا در این زمینه وارد مشورت شده و اهداف مشترکی در این زمینه داریم.

وی در ادامه در رابطه با اقدامات فرانسه برای تسهیل روابط اقتصادی و بانکی میان دو کشور، گفت: بانک‌های فرانسوی به خاطر مجازات آمریکا البته نه فقط با ایران بلکه در مسائل دیگر با مجازات‌های آمریکا روبرو بوده‌اند. از این رو آنها محتاط شده‌اند. بانک‌های آمریکایی فرامرزی عمل می‌کنند،  از این رو مقررات سختگیرانه‌ای را اعمال می‌کنند. در عین حال قرار شده است جلسه‌ای با حضور بانک‌های آلمانی انجام شود تا تصمیمات جدید اروپایی در این زمینه اتخاذ شود.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌های کوچک فرانسوی از جمله در همکاری میان ایران و فرانسه در پروژه پژو همکاری می کنند و فرانسه گارانتی‌های و ضمانت‌های صادراتی‌اش را به این منظور فراهم کرده است.

آیرو گفت: فرانسه از اولین کشورهایی است که در تعامل اقتصادی و سیاسی با ایران پس از توافق وین وارد شد و ما به این روند ادامه می‌دهیم. البته قرار است ایران اصلاحات مالی را انجام دهد تا با قوانین بین‌المللی و استانداردها مطابقت بیشتری داشته باشد. باید صبر داشته باشیم و این صبر مثبت است.

وی خطاب به ظریف و حاضران گفت: من اعتماد دارم و خوشبین هستم و شما می‌توانید روی دولت فرانسه برای همکاری‌های مثبت حساب کنید. ما از همه امکانات استفاده می‌کنیم تا بانک‌های فرانسوی را برای ورود به ایران قانع کنیم.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین در رابطه با موضوع ادعای آزمایش موشکی جدید ایران با بیان اینکه ما در حال بررسی این اخبار هستیم، تصریح کرد: فرانسه پیش از این نگرانی خود را از استمرار آزمایش موشکی در ایران اعلام کرده است که این مسأله برخلاف روح برجام و مفاد قطعنامه 2231 است و امروز نیز با صراحت این موضوع را به مخاطبان خود بیان کردم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین