|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۱۴۳۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
«کلینت واتس» یک افسر سابق ویژه ضدتروریسم اف.بی.آی و عضو اندیشکده تحقیقات سیاست خارجی در فیلادلفیا نیز گفته است که گروه‌هایی همچون داعش و القاعده از این محدودیت‌های جدید برای جذب حامیان جدید درسراسر جهان به نفع خود استفاده خواهند کرد.
  رئیس‌جمهوری آمریکا، کشوری که خود بر پایه مهاجرت شکل گرفته، حالا تصمیمی گرفته که انتقادهای شدیدی را به ‌دنبال داشته است. اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود مهاجران و پناهجویان از ٧ کشور عمدتا مسلمان، موجب خشم و غم و اندوه و درعین حال، وضع به هم‌ریخته‌ای در فرودگاه‌های جهان شده ...

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ رئیس‌جمهوری آمریکا، کشوری که خود بر پایه مهاجرت شکل گرفته، حالا تصمیمی گرفته که انتقادهای شدیدی را به ‌دنبال داشته است. اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود مهاجران و پناهجویان از ٧ کشور عمدتا مسلمان، موجب خشم و غم و اندوه و درعین حال، وضع به هم‌ریخته‌ای در فرودگاه‌های جهان شده و واکنش‌های زیادی را به‌ دنبال داشته است. دربسیاری از فرودگاه‌ها، اجازه ورود مهاجران و مسافران ٧ کشور مذکور، به داخل هواپیماهایی که به مقصد آمریکا قصد پرواز داشتند را نداده‌اند.

همچنین وزارت امورخارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای به‌طور رسمی اعلام کرد که اتباع هفت کشور مذکور به مدت ٩٠روز اجازه ورود به خاک آمریکا را ندارند که شامل افراد دارای دو تابعیت نیز خواهد شد. دراین بیانیه همچنین آمده است که مردم این هفت کشور که با پاسپورت یک کشور دیگر سفر می‌کنند، نیز درطول این ٩٠روز نمی‌توانند به آمریکا بروند.

دارندگان پاسپورت کشورهای ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن، در فرودگاه‌ها متوقف و بعضا در فرودگاه‌های آمریکا، بازداشت شده‌اند. دریک حادثه در فرودگاه قاهره درمصر، ٥ عراقی و یک یمنی با وجود داشتن ویزای معتبر، از پرواز آنها به سمت نیویورک، ممانعت به عمل آمده و درعوض، با پروازهایی به سمت کشورهای خودشان فرستاده شدند.

به گزارش گاردین، یک زن یزیدی که از قتل‌عام داعش در‌سال ٢٠١٤ درعراق فرار کرده بود، از سوارشدن به هواپیمایی در بغداد، آن‌ هم بعد از آن‌که ماه‌ها برای ویزا منتظر مانده بود که به شوهرش در آمریکا بپیوندد، بازداشت شد.

درپی دستور ترامپ برای ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا، دوشب گذشته فرودگاه‌های مختلف این کشور ازجمله فرودگاه کندی نیویورک، شاهد تنش و اعتراض‌های مردمی بودند.

طبق گزارش یک افسر امنیت داخلی آمریکا در ۲۳ساعت اول اجرای دستور ترامپ، ۱۰۹ مسافر در بدو ورود به آمریکا بازداشت شدند.

دربرخی فرودگاه‌های بین‌المللی آمریکا برخی از شهروندان تجمع‌هایی درحمایت از پناهندگان و مخالفت با فرمان اخیر ترامپ برگزار کرده‌اند و تعدادی از وکلای داوطلب هم گفته‌اند که برای پیگیری حقوقی وضع پناهجویانی که از این قانون آسیب می‌بینند، درفرودگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند. همچنین جرالد نادلر و نیدیا والسکوز دو تن از اعضای دموکرات کنگره از ایالت نیویورک نیز به معترضان پیوستند و شعار «اجازه دهید آنها وارد شوند»، سر دادند.

ازسوی دیگر، یکی از قضات فدرال نیویورک شنبه‌شب دستور اضطراری را صادر کرد که طبق آن آمریکا را از اخراج افرادی که با ویزاهای معتبر یا درخواست‌های پناه‌جویی تأیید شده، وارد این کشور می‌شوند، به صورت موقتی منع می‌کند.

قانون محدودیت‌های مهاجرتی دونالد ترامپ، دامنگیر یکی از نمایندگان عراقی‌الاصل پارلمان انگلیس هم شد. «ندیم زهاوی» نماینده پارلمان انگلیس که در دهه ۱۹۷۰ ازعراق به‌عنوان پناهجوی کرد به همراه خانواده‌اش به انگلیس آمده است، گفته است که توسط یک وکیل مهاجرت به آمریکا به وی اعلام شده که او و همسرش نمی‌توانند وارد آمریکا شوند. این نماینده پارلمان که خود شهروندی انگلیس را دارد، به دلیل این‌که درعراق متولد شده است، مشمول این قانون می‌شود. صبح روز یکشنبه دولت انگلیس در واکنش به این مسأله اعلام کرد، ترزا می‌ با ممنوعیتی که دونالد ترامپ درباره سفر اتباع هفت کشور اسلامی به آمریکا اجرا کرده، موافق نیست و درصورتی که این محدودیت‌ها شامل شهروندان انگلیسی شود، مداخله خواهد کرد. ترزا می ‌که روز شنبه درکنفرانس خبری مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در آنکارا گفته بود؛ آمریکا مسئول سیاست این کشور درقبال پناهجویان بوده و انگلیس نیز مسئول سیاست‌های خود درباره پناهجویان است، حالا واکنش نشان داده است. سخنگوی ترزا می ‌گفت: «ما موافق چنین محدودیتی درقبال شهروندانمان نیستیم.»

به گزارش شهروند،رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه در دفاع از فرمان اجرایی‌اش که مهاجرت به آمریکا را محدود می‌کند، اظهار داشت: این فرمان به معنای ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا نیست. ترامپ افزود: این گام که در راستای عمل فوری و جدی به وعده انتخاباتی‌اش است، از آمریکایی‌ها در برابر تروریسم حمایت خواهد کرد!

این درحالی است که نشریه تایم درگزارشی نوشته است: حکم اجرایی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری جدید آمریکا درممانعت از ورود اتباع هفت کشور به خاک آمریکا می‌تواند در زمینه مبارزه با تروریسم نتیجه عکس دهد و به نفع گروه‌های تروریستی همچون داعش شود. این گزارش تأکید کرده است: «مقامات دولت ترامپ معتقدند این حکم اجرایی با هدف جلوگیری از وقوع حملات تروریستی درخاک آمریکا توسط خارجی‌های دارای تابعیت این کشور طراحی شده است اما کارشناسان ضدتروریستی براین باورند که این سیاست ترامپ نتیجه عکس خواهد داد، چون خوراک بیشتری برای تبلیغات گروه‌های تروریستی ایجاد می‌کند. همچنین به واسطه اجرایی‌شدن این حکم، زمینه بهتری برای گروه‌های شبه‌نظامی در عضوگیری افراد درسراسر جهان فراهم می‌کند.»

«چارلی وینتر» یک عضو ارشد مرکز بین‌المللی مطالعات افراطی‌گری و خشونت‌های سیاسی در لندن گفت:  شک ندارم که عوامل تبلیغاتی برای گروه‌هایی همچون داعش پس از اجرایی‌شدن حکم ترامپ خوشحال هستند. چون این دقیقا دنیایی است که آنها می‌خواهند.»

«کلینت واتس» یک افسر سابق ویژه ضدتروریسم اف.بی.آی و عضو اندیشکده تحقیقات سیاست خارجی در فیلادلفیا نیز گفته است که گروه‌هایی همچون داعش و القاعده از این محدودیت‌های جدید برای جذب حامیان جدید درسراسر جهان به نفع خود استفاده خواهند کرد.

 واکنش‌ها

افراد و گروه‌های زیادی نسبت به اقدام دونالد ترامپ، واکنش نشان داده‌اند.

درپی اقدام اخیر دولت آمریکا در ممنوعیت موقتی ورود شهروندان ایرانی به آمریکا، وزارت ‌خارجه ایران سفیر سوییس در تهران را به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا، احضار کرده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت ‌خارجه ایران گفته است؛ مراتب اعتراض ایران نسبت به اقدام آمریکا به سفیر سوییس ابلاغ شده است. آقای قاسمی در این دیدار گفته است صدور فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا مغایر با کنوانسیون‌های حقوق بشری است.

همچنین محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در چند پیام توییتر نوشت: «این اقدام بی‌اساس بودن ادعاهای مقامات آمریکا در مورد دوستی با مردم ایران در عین اختلاف با دولت ایران را آشکار کرد» و «بر خلاف ایالات متحده، تصمیم ما عطف به ماسبق نمی‌شود. همه کسانی که ویزای معتبر ایران را دارند با خوشحالی پذیرفته می‌شوند».

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز با انتقاد از دولت آمریکا در لغو صدور ویزای اتباع ایرانی، گفت: این اقدام دولت آمریکا، «روحیه خشن نژادپرستانه» آنها را که پشت ظواهر عوامفریبانه دموکراسی‌خواهی و حقوق بشر پنهان شده است را نشان می‌دهد.

همچنین «کاربل بیلدت»، وزیر امورخارجه پیشین سوئد در واکنش به اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا برای ممانعت از ورود اتباع چند کشور مسلمان، ازجمله ایران در پیامی نوشت: «بسیاری از شهروندان آمریکایی به گروه تروریستی داعش پیوسته‌اند، اما هیچ عراقی، ایرانی یا سوری به آمریکا نرفته و مرتکب حملات تروریستی نشده است» نخست‌وزیر کانادا در پیامی خطاب به مهاجران و پناهجویان که توسط رئیس جمهوری آمریکا ممنوع‌الورود شده‌اند، اعلام کرد:  کانادا از شما استقبال می‌کند. «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا در واکنش به فرمان مهاجرتی ترامپ در توییت خود نوشت:  «افرادی که از پیگرد قانونی، ترور و جنگ می‌گریزند،‌ کانادا از شما استقبال می‌کند، بدون توجه به اعتقاداتتان. تنوع نقطه قوت ما است. به کانادا خوش آمدید.» معاون دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه از دونالد ترامپ شدیدا انتقاد کرده و او را انسانی «حقیر» خوانده است. «یان ایگلند»، معاون استفان دی‌میستورا، روز یکشنبه شدیدا از دستور اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای مقابله با ورود مهاجران و پناهجویان به آمریکا انتقاد کرد. یان ایگلند در توییتر نوشت: «یک رهبر زمانی یک انسان بزرگ است که از آسیب‌پذیرها حمایت کند. او (ترامپ) یک انسان حقیر است که از یک گروه تبعیت کرده و به بی‌گناه‌ها حمله می‌کند.»

از سوی دیگر، «صادق خان»، شهردار مسلمان لندن ممنوعیت مهاجرتی اعمال شده علیه شهروندان هفت کشور مسلمان از سوی ترامپ را «بی‌شرمانه و ظالمانه» خواند. شهردار لندن ادامه داد:  آمریکا تاریخچه‌ای «پر غرور» بخاطر استقبال از مهاجران و پناه دادن به آوارگان دارد. رئیس جمهوری این کشور نمی‌تواند به این بحران جهانی پشت کند. تمامی کشورها باید نقش خودشان را در این‌باره ایفا کنند.

شهردار مسلمان لندن همچنین گفت: در حالیکه هر کشوری حق این را دارد که سیاست‌های مهاجرتی خودش را داشته باشد. این سیاست جدید سیلی بر ارزش‌های آزادی و تحملی است که آمریکا بر پایه آن ساخته شده است.

همچنین، «جرمی کوربین»، رهبر حزب «کارگر انگلیس» در پی ممنوعیت‌های اخیری که دونالد ترامپ علیه ورود اتباع هفت کشور مسلمان و پناهجویان به آمریکا اعمال کرده، درخواست کرده که سفر رسمی ترامپ به کشورش به دعوت ملکه الیزابت دوم تا زمان لغو این ممنوعیت‌ها  کنسل شود. او گفته است: «این کار درستی نیست که با وجود این حملات وحشتناکی که ترامپ علیه مسلمانان انجام می‌دهد از رئیس‌جمهوری آمریکا میزبانی کنیم.»

«اشتفان زایبرت»، سخنگوی صدراعظم آلمان در مصاحبه با مجله اشپیگل گفت:  آنگلا مرکل معتقد است که حتی مبارزه لازم و قاطعانه با تروریسم هم نمی‌توانند این عمل را توجیه کند که با افرادی باسابقه و دین مشخص به چشم مظنون نگاه کنیم.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات اخیر در پیامی توییتری از اعتراضات گسترده‌ای که علیه فرامین اجرایی جنجالی ترامپ برگزار می‌شود، اعلام حمایت کرد.

کلینتون در پیامی نوشت: «من با مردم سراسر کشورم که در دفاع از ارزش‌ها و قانون اساسی ما دست به اعتراض زدند، اعلام همبستگی می‌کنم. چیزی که ما هستیم، این نیست.» چندین تن از مقامات شرکت‌های موجود در قلب تکنولوژی آمریکا یعنی منطقه «سیلیکون ولی» اقدام دونالد ترامپ را محکوم کردند. «تیم کوک»، مدیرعامل شرکت اپل در یادداشتی به کارمندانش گفت: «شرکت اپل بدون وجود مهاجران موجودیت پیدا نمی‌کرد چه برسد به این‌که به این مرحله از پویایی و نوآوری که الان داریم برسد.» استیو جابز، بنیانگذار این شرکت پسر یک مهاجر سوری بود. همچنین «رید هستینگز»، مدیرعامل شرکت «نتفلیکس» نیز نخستین هفته ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را «بسیار غم‌انگیز» توصیف کرد. «سوندار پیچای»، مدیرعامل گوگل نیز در یادداشتی به کارمندان این شرکت گفت:  ما نسبت به تأثیر این دستور و هرگونه پیشنهادی که محدودیت‌هایی را بر کارکنان گوگل و خانواده‌های‌شان اعمال کند یا موانعی بر سر راه آوردن استعدادهای بزرگ به آمریکا ایجاد کند نگران هستیم. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در واکنش به فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ در صفحه توییتر خود خطاب به ترامپ نوشت:  این‌که تو وارد عراق و کشورهای دیگر شوی و در مقابل اجازه ندهی اتباع این کشورها به آمریکا سفر کنند خودخواهی و اقدامی استکباری است.

همچنین نمایندگان عراق از پارلمان خواستند محدودیت‌های اعمال شده درباره سفر به آمریکا را مورد بررسی قرار دهد. وزارت‌خارجه سودان با صدور بیانیه‌ای در واکنش به فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اظهار تاسف کرده و درخواست کرده است که ترامپ نام سودان را از لیست کشورهای تروریستی، حذف کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین