|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۲
کد خبر: ۱۴۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۷
الهام اصغری رکورددار شنای آزاد دریای ایران است و از 17 سالگی کار آموزش شنا و نجات غریق را شروع کرده است. او در سال 78 رکورد شنا در دریای آزاد را با مسافتی 12 کیلومتری شکست.
چند سال بعد قرار بود رکوردش را بهبود ببخشد که با مخالفت های عجیبی و غریبی روبرو شد و حتی نیروی انتظامی هم کار را برای او و ایده هایش سخت کرد. با این حال برای الهام اصغری روز 21 خرداد امسال اتفاق پیچیده تری هم افتاد.

 او رکوردش در دریای آزاد را شکست ولی به او خبر دادند رکوردش قابل ثبت نیست. دلیل این خبر  هم نه تنها برای او بلکه برای همه اهالی ورزش شوکه‌کننده بود: «چیزی به نام لباس شنای آزاد بانوان» نداریم!

معاونت ورزش بانوان در آن برهه از لباس اصغری انتقاد کرد و همین مورد را بهانه ای قرار داد تا اصغری نتواند رکوردش را ثبت کند. گریه های این شناگر جوان هم راه به جایی نبرد و پیگری هاش در راهروی وزارت ورزش هم بی‌نتیجه ماند.

البته فیلمی که او روی یوتیوب گذاشت کلی سر و صدا به پا کرد و در داخل و خارج کشور همه "مرضیه اکبرآبادی" را مورد انتقاد قرار دادند. با این حال باز هم این موضوع دلیلی برای ثبت این رکورد دشوار نشد.

با الهام اصغری از آن اتفاقات و شرایط بعد از آن همکلام شدیم که در زیر می خوانید:

برای اولین سوال از این موضوع شروع کنیم که نتیجه پیگیری‌هایتان چه شد؟ گفته بودید می خواهید هر طور شده از حقتان دفاع کنید.
واقعیت این است که همین موضوع انتخاب وزیر که کمی طولانی شد روی کارم تاثیر گذاشت. ولی من زمان آقای عباسی به مجلس شکایت بردم و به شخصا از این موضوعی که پیش آمده بود و مانع ثبت رکورد من شده بودند شکایت کردم.

آقای عباسی چه واکنشی داشتند؟
خود آقای عباسی یا هر وزیر ورزش دیگری که به عنوان وزیر معرفی می شد هیچ کس با این رکوردی که من زده بودم مشکلی نداشتند. حتی آقای ساکی زاده مشاور آقای عباسی خودشان نامه نگاری های من را با فدراسیون شنا انجام دادند. موضوع اینجا بود که خود فدراسیون شنا هم مشکلی با این رکورد نداشت. حتی آقای رضوانی از فدراسیون به من گفته بودند اگر رفتید و این رکورد را زدید به شما جایزه می دهیم و در رسانه های بازتاب می کنیم.

ولی از شما تقدیر که نشد هیچ، اجازه ثبت رکورد هم به شما ندادند.
وقتی رکوردم را زدم به من گفتند بیا فدراسیون با شما کار داریم. اول فکر کردم می خواهند قول هایی که به من داده اند را عملی کنند ولی وقتی رفتم به من گفتند خانم اکبرآبادی (معاونت ورزش وقت زنان) مخالفت شدیدی با این موضوع دارند و گفته اند هیچ لباس رسمی برای شنای زنان در ایران نداریم و رکورد شما قابل ثبت نیست!

پیش خود خانم اکبرآبادی هم رفتید؟
بله رفتم و لباس هایم را بردم تا ببینند که همه چیز اسلامی است. حتی با مقنعه به آب زده بودم و لباسم هم کاملا پوشیده بود. ناظر فدراسیون هم همانجا در هنگام ثبت این رکورد حاضر بودند. ولی این قدر با من بد برخورد کردند که باورم نمی شود. در نهایت جمله ای که به من گفتند هم حیرتم را درآورد؛ به من گفتند برو و رشته ورزشی ات را عوض کن.

به آقای عباسی خبر دادید؟
من پیش ایشان و معاون پارلمانی وزارت ورزش هم رفتم. حتی معاون پارلمانی شان گفتند که آقای عباسی هیچ مشکلی با این موضوع ندارند و ثبت رکورد شما به نظر ایشان بلامانع است ولی خانم آکبرآبادی از موضع خودش عقب نشینی نمی کند.

یعنی خانم آکبرآبادی این قدر قدرت داشتند که وقتی وزیر ورزش می‌گفتند رکورد قابل قبول است او امتناع کند و نپذیرد؟
این که چیزی نیست؛ تازه همین افراد برای من چند دوره جلسه گذاشت که اصلا چرا شما رفته اید چنین کاری کرده اید و به دنبال ثبت چنین رکوردهایی بودید؛ من به آنها گفتم آخر من که سر خود این کار نکرده ام؛ نماینده فدراسیون حاضر بوده است.

متوجه "همین افراد" نشدم؛ چه کسانی برای شما جلسه گذاشتند؟
به من به دروغ گفتند دفتر آقای عباسی این جلسه ها را ترتیب داده ولی وقتی رفتم دیدم که این جلسات را خانم اکبرآبادی طراحی کرده اند. البته به همراه دبیر فدراسیون و نائب رییس آن. حتی حراست فدراسیون شنا و حراست سازمان هم در این جلسه حاضر بودند. نمی دانم جلسه بود یا میز مواخذه! شرایط به گونه ای پیش رفت که اصلا پشیمان شده بودم که چرا باید این رشته را انتخاب می کردم.

در آن جلسه چه گذشت؟
جالب است که به من گفتند ببینید خانم تو اصلا شناگر نبودی! تو رفته بودی مثل بقیه شنا کنی که داشتی غرق می شدی و ناجی های پلاژ آمده اند و شما را نجات داده اند!

بعد چه اتفاقی افتاد؟
من نامه ای نوشتم به آقای ضرغام صادقی، نماینده شیراز و این شرایط را توضیح دادم ولی چون تکلیف وزارت ورزش هنوز مشخص نبود و مدام عدم رای شامل حالشان می شد نتیجه ای نگرفتم. کما اینکه حتی با رفتن آقای عباسی "خانم اکبرآبادی" هنوز روی کار بودند و در این مورد سنگ اندازی می‌کردند. حتی بعد از موضوع من مسئله تیم ملی کاراته بانوان و یکی دو مورد دیگر هم پیش آمد که نظریات عجیب و غریب خانم اکبر آبادی باعث شد که اشک این ورزشکاران زن هم در بیاید.

بعد از این اتفاقات، فیلمی در یوتیوپ منتشر کردید که خیلی سر و صدا به پا کرد. هم در فضای مجازی داخل و هم رسانه های خارج از کشور. این ایده خودتان بود یا اینکه از طرف ارگانی یا چیزی به شما مشاوره داده شد؟
نه؛ پای ارگانی یا کسی در میان نبود. فقط یکی از دوستان خبرنگارم به من در مونتاژ این فیلم کمک کرد، تا بتوانم صدایم را به گوش بقیه برسانم. دیدم حالا که نمی گذارند به حق طبیعی ام برسم حداقل به گوش بقیه برسانم چه اتفاقی در اینجا برایم افتاده است. من اولین رکوردم را در سال 87 زدم با همین لباسی که حالا این خانم به آن گیر داد. بعد تصمیم گرفتم این رکورد را بهتر کنم و به جزیره کیش رفتم که اتفاق تلخ دیگری افتاد. بعد از آن می خواستم هر طور شده این رکورد را بزنم و وقتی دیدم با صرف هزینه شخصی و بدون هیچ کمکی چنین برخوردی با من شد  تصمیم گرفتم با انتشار این فیلم ظلمی که به من شده را به همه نشان بدهم. بیشتر هم به خاطر طرفدارانم و شاگردانم این کار را کردم که به من خیلی بعد از آن ماجرا دلداری دادند.

در مورد اتفاق جزیره کیش هم صحبت می کنید؟
بعد از آنکه رکورد اولم را زدم به همراه نماینده فدراسیون سرکار خانم "عدل" به جزیره کیش رفتیم تا این رکوردم را افزایش دهم. همان موقع با قایق گلف نیروی انتظامی آمدند و پایم را شکستند. باورم نمی شد که چنین اتفاقی افتاده است. آنها اجازه نمی دادند زنان در آنجا شنا کنند.

انتشار این فیلم برایتان دردسری ایجاد نکرد؟
چرا. حراست فدراسیون و سازمان دوباره من را برای ارائه توضیح خواستند و جالب بود که به من گفتند برای چه با " بی بی سی" و "من و تو" مصاحبه کردید؟ متعجب شده بودم.

با "بی بی سی" و "من و تو" مصاحبه داشتید؟
نه. من به آنها گفتم اگر راست می گویید بروید و مصاحبه مستقیم من با این دو شبکه را بیاورید.

در واقع سوال‌شان این بود که چرا فیلمتان را این دو شبکه پخش کرده‌اند؟
بله. من هم گفتم مگر دست من است؟ مگر آقای احمدی نژاد را این شبکه ها نشان می دهند به این معنی است که با این شبکه ها مصاحبه کرده اند!

با لباس شما مخالفت کردند ولی به لباس شیرین گرامی که با هیمن شرایط در رقابتهای لندن با اسم ایران کار کرد مخالفتی نکردند. در زمان همین خانم اکبر آبادی بود که خانم گرامی با لباسی مشابه با لباس شما در این مسابقات شرکت کرد. مشکلی برای او به وجود نیاوردند و اتفاقا مجوز هم به او دادند.
من با خود خانم گرامی هم در ارتباط هستم. موضوع این است که چون او می خواست در مسابقاتی خارج از ایران شرکت کند مانع زیادی سر راهش نبود. یعنی کسی نبود که بخواهد بگوید این طرز لباس پوشیدن با عرف ما در تضاد است.

منظورم نوع پوشش است. شما در پلاژ بانوان شنا کردید و لباستان هم پوشیده بود. ایشان در رقابت های جهانی ای شرکت کردند که اتفاقا همه خبرگزاری ها هم آن را پوشش دادند. اگر به آن لباس مجوز دادند به شما که در محوطه زنان شنا می کردید که دیگر نباید گیری می دادند.
ایده شخصی خودم این است که خانم آکبرآبادی می خواستند به بقیه نشان دهند که خیلی هم آدم بسته ای نیستند. یعنی نشان دهند خلاف تصویری که جامعه از او دارد آدم روشنفکری هم هستند.

بعد از آن اتفاق ها رکورد دیگری هم زدید؟
بله. اتفاقا ما در اردوی حاضر شدیم برای حمایت از محیط زیست که آنجا هم نزدیک بود اتفاقی مشابه رخ دهد.

چه اتفاقی؟
رفته بودیم تا برای حمایت از فوک خزری که نسلشان در حال انقراض است برنامه ای داشته باشیم. من در دمای 8 درجه دریای خزر به خاطر حمایت از محیط زیست رفتم و 10 کیلومتر شنا کردم. بعد از آن اتفاق ها منفی گرا و منزوی شده بودم و خیلی گریه می‌کردم. واقعا از اینکه رکوردم را ثبت نکرده بودند ناراحت شدم. بعد به پیشنهاد یکی از دوستانم قبول کردم تا در حمایت از فوک خزری دوباره شنا کنم. نکته جالب اینجا بود که باز حراست محیط زیست که به نظرم این موضوع ربطی هم به آنها پیدا نمی کرد آمد و از من ایراد گرفت! به من گفتند چون لباسی مورد تایید جامعه زنان نیست شما نمی توانید شنا کنید.

یعنی باز هم رکوردتان ثبت نشد؟
چرا. این بار نامه نگاری هایی با خانم ابتکار داشتیم که ایشان هم خیلی شجاعانه از ما حمایت کردند. در واقع نامه های ما را از فرودگاه پیگیری کردند و درنهایت این مشکل برطرف شد. اتفاقا شنای این مسیر 10 کیلومتری با هدفی که برایتان توضیح دادم بازتاب بسیار گسترده ای هم در کشورهای اطراف خزر داشت.

حالا که هم وزیر مشخص شده و هم معاون بانوان عوض شده است. قصد ندارید با هماهنگی بهتر دوباره رکوردی که زدید و ثبت نشد را تکرار کنید؟
چرا اتفاقا می خواهم این کار را انجام بدهم. این بار با حمایت حاج آقا "آگاه" که یکی از دلسوزان من در نهاد ریاست جمهوری هستند قصد دارم با جدیت بیشتری این موضوع را دنبال کنم. به هر حال معاونت ورزش زنان تازه عوض شده و همینکه به خوبی مستقر شوند و برای انجام این‌کار پیش قدم می شوم. به هر حال من زحمت زیادی کشیدم ولی در دولت قبلی نشد و امیدوارم در دولت جدید این رکوردم دیگر ثبت شود.

به فکر رکوردهای بالاتر هم هستید؟
بله. می خواهم بعد از انجام این کار رکورد جهانی را بزنم و امیدوارم که طرحم عملی شود.

فکر می کنید که با آمدن خانم شهریان وضعیت ورزش بانوان بهتر می شود؟
انشاء الله که این طور باشد. واقعیت این است که من هیچ گونه آشنایی با خانم شهریان ندارم ولی چندجایی که شنیده ام درباره ایشان صحبت شده همه دیدشان مثبت بوده است و مثل خانم اکبرآبادی نیستند.

یعنی چطوری؟
ببینید خانم اکبرآبادی در جایگاهی بودند که باید از ورزش بانوان حمایت می کردند ولی متاسفانه نه تنها حمایتی در کار نبود بلکه همه ورزشکاران زن را آزار هم می دادند. خانم اکبرآبادی مسئولی غیر مسئول و خانمی کاملا سطحی نگر بودند. این قدر دیدشان بسته بود که حتی نمی دانستند با این لباسی که من شنا کرده ام تبلیغی برای اسلام بوده نه در تضاد با آن.

صحبت دیگری هم مانده؟
میخواهم ابراز امیدواری کنم که فردی که جایگاه مدیریتی را به دست آورده از حقوق زنان دفاع کند. از حمایت های زیاد خانواده ام و حاج آقا اگاه که من را از یاس و نا امیدی نجات دادند هم تشکر کنم.
منبع: فرارو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین