|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۱۴۳۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: بنابر ماده ۲۰۱ آیین‌نامه داخلی مجلس، شورای نگهبان نمی‌تواند برای بار دوم مصوبه مجلس را رد کند. کمیسیون هم نباید این نظر را می‌پذیرفت چرا که خلاف آیین‌نامه است.
در جریان نشست علنی امروز مجلس پس از آن‌که نماینده مردم تهران در مجلس نسبت به تصویب تعطیلی هشتم ربیع‌الاول بدون رای‌گیری اعتراض کرد و تذکر داد، رییس مجلس با اشاره به این‌که این مصوبه ابتدا ازسوی شورای نگهبان تایید شده بود، تاکید کرد که این شورا در مرحله دوم مصوبه را رد کرد و این درحالی است که این اقدام خلاف قانون است.

 مصطفی کواکبیان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با انتقاد از نحوه تصویب تعطیلی هشتم ربیع‌الاول اعلام کرد: هیات رییسه برای رعایت آیین‌نامه مجلس سوگند یاد کرده‌ و این درحالی است که ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره مصوبات مجلس و ایرادهایی است که شورای نگهبان به این مصوبات دارد.

او خاطرنشان کرد: امروز مجلس معطل این شده است که در یکی از مصوبات آیا چاقوی ضامن‌دار مطرح شود یا چاقوی فشاری. اما تعطیلی هشتم ربیع‌الاول که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته را بدون بحث و رای‌گیری به تصویب می‌رساند.

عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس، لاریجانی را خطاب قرار داد و گفت: بگذارید این بحث تعطیلی هشتم ربیع‌الاول بار دیگر مطرح شود که در مجلس فعلی نیز بررسی شود چرا که این مصوبه مربوط به مجلس نهم بود.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت: چیزی پنهان نیست و تعطیلی هشتم ربیع‌الاول به تصویب هیات وزیران رسیده است.

او ادامه داد: شورای نگهبان ابتدا این مصوبه را تایید کرده بود اما برای بار دوم آن‌را رد کرد که بنابر آیین‌نامه این شورا چنین اختیاراتی ندارد. شورای نگهبان گفت باید مصوبه هیات وزیران را داشته باشد که این کار نیز انجام شد؛ بنابر این سالبه به انتفاء موضوع است و نیاز به رای‌گیری نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: بنابر ماده ۲۰۱ آیین‌نامه داخلی مجلس، شورای نگهبان نمی‌تواند برای بار دوم مصوبه مجلس را رد کند. کمیسیون هم نباید این نظر را می‌پذیرفت چرا که خلاف آیین‌نامه است.

رییس قوه مقننه با بیان این‌که ایراد شورای نگهبان با مصوبه هیات وزیران برطرف شد، خطاب به کواکبیان: مجلس معطل نیست و هنگامی که مصوبه‌ای رای نیاورد باید در مجلس پیشنهادها بررسی شود تا مصوبه مجلس بررسی شود و این‌که موضوع بحث چاقوی ضامن‌دار است یا هر مسئله دیگر تفاوتی ندارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین