|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۱
کد خبر: ۱۴۳۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
همچنین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی، به دستور اخیر رییس‌جمهور جدید آمریکا واکنش نشان داد.
وزارت امور خارجه آمریکا ضمن اعلام منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان، از جمله ایران، تاکید کرد که این محدودیت شامل افراد دو تابعیتی نیز می‌شود.

 به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای به طور رسمی اعلام کرد که اتباع هفت کشور عراق، ایران، سوریه، یمن، سودان، سومالی و لیبی به مدت 90 روز اجازه ورود به خاک آمریکا را ندارند که شامل افراد دارای دو تابعیت نیز خواهد شد.

در این بیانیه همچنین آمده است که مردم این هفت کشور که با پاسپورت یک کشور دیگر سفر می کنند، نیز در طول این 90 روز نمی‌توانند به آمریکا بروند. این، بدان معنی است که به عنوان مثال اگر یک عراقی با پاسپورت انگلیس بخواهد به آمریکا سفر کند، قادر به این کار نخواهد بود. این در حالی است که اتباع انگلیس به طور عادی برای سفر به آمریکا نیازی به روادید هم ندارند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا همچنین آمده است: مسافرانی که دارای ملیت یا دو تابعیتی از این کشورها هستند به مدت 90 روز به آمریکا وارد شوند، یا نمی توانند ویزای مهاجرت یا غیر مهاجرتی بگیرند. همچنین مصاحبه ها برای صدور ویزا برای اتباع این هفت کشور انجام نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا عصر روز جمعه با صدور یک دستور اجرایی ورود شهروندان هفت کشور شامل ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، سومالی و یمن به خاک آمریکا را به مدت 90 روز ممنوع کرد. این اقدام با واکنش بسیاری از سوی کشورهای مختلف و مقامات آنها مواجه شده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران  با انتقاد از دولت آمریکا در لغو صدور ویزای اتباع ایرانی، گفت: این اقدام دولت آمریکا، سخافت در بینش و رفتار آنها را بیشتر نشان می‌دهد. البته این حادثه از طرفی هراس این دولت را ظاهر کرد که از سایه خود هم می‌ترسد و هم روحیه خشن نژادپرستانه آنها را که پشت ظواهر عوام‌فریبانه دموکراسی خواهی و حقوق بشر پنهان شده است.

وی ادامه داد: در غیر این صورت کشوری که از قدرت امنیتی برخوردار باشد با دلهره و اضطراب و هراس چنین تصمیماتی را نمی‌گیرد به ویژه ذکر نام ایران در این رابطه آن هم به بهانه اقدامات تروریستی به شوخی شباهت بیشتری دارد.

لاریجانی افزود: بر کسی پوشیده نیست که ایران یک‌تنه در مقابل تروریست‌ها در سال‌های گذشته ایستاد و بعدها برخی کشورها به این جریان پیوستند. آن هم در مقابل تروریست‌هایی که مسئولان آمریکایی به ویژه یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری اخیر آمریکا که قبلاً وزیر امور خارجه آن کشور بود با صراحت اعلام کرد ما داعش را به وجود آورده‌ایم. لذا دولت آمریکا امروز دچار پدیده هراس از خود و سوء تفاهم با خود شده است.

همچنین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی، به دستور اخیر رییس‌جمهور جدید آمریکا واکنش نشان داد.

ظریف در توییتر خود با انتشار لینک بیانیه وزارت امور خارجه در ارتباط با تصمیم دولت آمریکا در ایجاد محدودیت برای سفر مسلمانان به آمریکا نوشت:

* این اقدام بی‌اساس بودن ادعاهای مقامات آمریکا در مورد دوستی با مردم ایران در عین اختلاف با دولت ایران را آشکار کرد.

* اقدام آمریکا در ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان در تاریخ به‌عنوان هدیه‌ای بزرگ به افراطیون ثبت خواهد شد.

* ما ضمن احترام به آمریکایی‌ها و جدا کردن حساب آنها از سیاست‌های خصمانه دولت این کشور، اقدامات متقابل را برای حمایت از شهروندان‌مان به عمل می‌آوریم

* برخلاف آمریکا، با آغوش باز از همه آنهایی که روادید معتبر ایرانی دارند استقبال می‌کنیم.

وزارت امور خارجه ایران نیز درباره تصمیم تبعیض‌آمیز دولت آمریکا در ایجاد محدودیت سفر به آن کشور بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد: تصمیم دولت ایالات متحده در ایجاد محدودیت برای سفر مسلمانان به آمریکا- هر چند به صورت موقت سه ماهه - توهینی آشکار به جهان اسلام و به ویژه به ملت بزرگ ایران است؛ و علیرغم ادعای مقابله با تروریسم و حفظ امنیت مردم آمریکا، به عنوان هدیه‌ای بزرگ به افراطیون و حامیان آنها در تاریخ ثبت خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در شرایطی که جامعه جهانی نیازمند گفت‌وگو و تشریک مساعی برای برخورد ریشه‌ای، فراگیر و همه‌جانبه با خشونت و افراطی‌گری است و در زمانی که مجمع عمومی ملل متحد پیشنهاد رییس جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت جهانی علیه خشونت و ترور (WAVE) را با اجماع به تصویب رسانده است، اقدام نسنجیده دولت آمریکا، با اعمال تبعیض جمعی علیه شهروندان کشورهای اسلامی، شکاف‌ها و گسل‌هایی که افراطیون تروریست برای سربازگیری و فریفتن جوانان به حاشیه رانده شده از آن استفاده می‌کنند را عمیق‌تر می‌کند و زمینه‌های سوءاستفاده برای ترویج خشونت و افراط را تقویت می‌نماید. به علاوه در این تصمیم،  گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و اظهارات قبلی مسئولین کنونی آمریکا که بر نقش دولت آمریکا و متحدین منطقه ای آن در ایجاد و گسترش گروه های افراطی همچون داعش تأکید می کردند، به فراموشی سپرده شده است.

تصمیم دولت ایالات متحده با هدف قرار دادن مردم ایران و توهین آشکار به تمامی آحاد این ملت بزرگ، بی اساس بودن ادعاهای دیرینه ایالات متحده مبنی بر دوستی با مردم علیرغم اختلاف با دولت ایران را به نمایش گذاشته و نشان از کینه گروهی در حاکمیت آمریکا و محافل تأثیرگذار داخلی و خارجی آن نسبت به همه ایرانیان در سراسر جهان دارد؛ ایرانیانی که با تکیه بر تمدنی کهن و آیینی سرشار از آموزه‌های انسانی، همواره منادی تعامل سازنده و مقاومت در برابر سلطه‌گری، سلطه‌پذیری و افراط و خشونت بوده‏‌اند؛ ملت مقاومی که در برابر تروریست‌های افراطی ایستاده و خود از نخستین قربانیان تروریسم سازمان یافته بوده است؛ مردم بزرگی که نه تنها در هیچ‌یک از عملیات گروه‌های افراطی تروریستی حضور نداشته‏‌اند، بلکه در همه جوامعی که در آن به عنوان دانشمند، دانشجو، بازرگان، مهاجر و جهانگرد سفر نموده و رحل اقامت افکنده‌اند، به عنوان یکی از قانون‏‌مدارترین، فرهیخته‌ترین و موفق‌ترین گروه‌های قومی و ملی شناخته شده و با رفتار و منش شرافت‌مندانه و صلح‌جویانه خود نمایندگان افتخارآفرینی از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، در میان سایر ملت‌ها بوده‏‌اند.

وزارت امور خارجه هچنین آورده است: دولت جمهوری اسلامی ایران برای پاسداری از حرمت و شأن تمامی آحاد ملت بزرگ ایران در داخل و خارج از کشور،  با رصد دقیق آثار کوتاه و میان مدت تصمیم دولت ایالات متحده بر اتباع ایران، اقدامات متناسب حقوقی، کنسولی و سیاسی معمول خواهد داشت و ضمن احترام به مردم آمریکا و تمایز میان آنها و سیاست‌های خصمانه دولت ایالات متحده، برای حمایت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدودیت‌های توهین‌آمیز ایالات متحده علیه اتباع ایران، اصل عمل متقابل را اجرا می‌نماید.

وزارت امور خارجه در ادامه تصمیم اخیر ایالات متحده را شامل توقعاتی غیرقانونی، خلاف منطق و مغایر با حقوق بین‏‌الملل دانسته و تاکید کرده است: به ویژه با توجه به فقدان روابط میان دو کشور نمی‌تواند هیچگونه تأثیری بر نحوه رفتار دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. لذا هرگونه سوءاستفاده ایالات متحده از این وضعیت جهت تطویل اقدامات تبعیض آمیز و ایجاد مزاحمت علیه اتباع جمهوری اسلامی ایران فاقد هرگونه وجه عرفی و قانونی است. جمهوری اسلامی ایران همچنین هرگونه تعلل و نقض تعهدات بین‌المللی ایالات متحده وفق قراردادهای دوجانبه و ترتیبات چندجانبه را به دقت بررسی و پیگیری نموده و حق واکنش لازم را برای خود محفوظ می‌دارد.»

وزارت امور خارجه کشورمان به علاوه، طی بیانیه‌ای به شهروندان ایرانی عازم آمریکا توصیه‌هایی ارایه کرد که در آن آمده است: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی تماس‌ها و ابراز نگرانی‌های برخی هم‌میهنان عزیز در خصوص صدور فرمان اجرایی تبعیض آمیز اخیر رئیس جمهوری آمریکا، ضمن محکومیت این اقدام نسنجیده و غیرقانونی، به کلیه شهروندان ایرانی عازم سفر به ایالات متحده اکیدا توصیه می‌کند که قبل از  سفر به این کشور به طریق مقتضی و معتبر  اطمینان حاصل نمایند که برای ایشان در بین راه و در مبادی ورودی به آمریکا مزاحمتی ایجاد نخواهد شد.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین