|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۱۴۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
اما نکته ای که از سوی ترامپ مورد توجه قرار نگرفته، این است که 19 هواپیماربا در حمله تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 از کشورهای مصر، لبنان، عربستان سعودی بودند و هیچکدام از آن کشورها شامل چیزی که آقای ترامپ به آن گفتند "معیارهای جدید بررسی" نمی‌شوند.
 درحالی ترامپ دستور لغو ویزا برای اتباع ۷ کشور از جمله ایران را امضا کرده است که ۱۹ هواپیماربا در حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از مصر، لبنان، عربستان سعودی بودند و هیچکدام از اتباع ۷ کشور مدنظر رییس جمهور جدید آمریکا در آن حضور نداشتند.

روز جمعه بعد از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دستور اجرایی لغو ویزا را امضا کرد تا به طور موقت سفر هزاران نفر را به ایالت متحده ممنوع می‌کند، خانواده ها، تاجران، ورزشکاران و توریست‌های هفت کشور در خاورمیانه و آفریقا برنامه‌های سفر و حتی آینده خود را در حال تعلیق دیدند.

بر اساس این دستور انتظار می‌رود تا برای حداقل نود روز سفرهای کشورهایی با اکثریت جمعیت مسلمان مثل، ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به آمریکا لغو شوند. سه مورد از این کشورها را ایالت متحده حامی تروریسم می داند و سه مورد دیگر کشورهایی هستند که ایالت متحده از آنها نگران است. (لیبی سومالی و یمن)

به این معنا که هم اکنون کسانی که پاسپورت این هفت کشور را دارند و ویزا آمریکا را هم دارند اگر خارج از آمریکا باشند اجازه بازگشت به این کشور را ندارند.

نکته ای که ترامپ آنرا ندید

ترامپ دیروز پیش از امضای این دستور در پنتاگون گفت: «ما می‌خواهیم اعتراف کنیم که از کشورمان حمایت می‌کنیم و عمیقا مردم خود را دوست داریم. ما هیچ وقت درس هایی که از 11 سپتامبر گرفتیم را یا قهرمانانی که در پنتاگون از دست دادیم را فراموش نمی‌کنیم.

اما نکته ای که از سوی ترامپ مورد توجه قرار نگرفته، این است که 19 هواپیماربا در حمله تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 از کشورهای مصر، لبنان، عربستان سعودی بودند و هیچکدام از آن کشورها شامل چیزی که آقای ترامپ به آن گفتند "معیارهای جدید بررسی" نمی‌شوند.

سازوکار دستور ترامپ

در طول این 90 روز دولت ترامپ از این 7 کشور می‌خواهد تا درباره افرادی که ویزا می‌خواهند به ایالت متحده اطلاعت بدهند، بعد از آن اگر دولت‌ها اطلاعات لازم را ارائه نکردند 60 روز دیگر نیز به آنها فرصت داده می‌شود و در صورت عدم ارائه اطلاعات شهروندان این کشورها برای همیشه از ورود به آمریکا منع می‌شوند.

واکنش کشورها به این دستور تاکنون محتاطانه بوده است ولی شک اندکی درباره اینکه درخواست اطلاعات چالشی برای ایران که هر سال بیش 35 هزار نفر یعنی بیشتر از هر 6 کشور دیگر از آنجا به آمریکا می‌روند وجود دارد.

در واقع ایران با اینکه به شهروندانش اجازه می‌دهد تا به آمریکا سفر کنند اما این کشور به طور ایدئولوژیک مخالف اشتراک اطلاعات با واشنگتن است. ولی اگر ایران این‌کار را نکند بسیاری از شهروندانش نمی‌توانند خانواده‌های خود را در آمریکا ببینند. گفتنی است بیش از 1 میلیون ایرانی-آمریکایی در ایالت متحده زندگی می‌کنند.

در ایالت متحده، آمریکایی‌هایی که اصلیت ایرانی دارند هم از سیاست‌های جدید آقای ترامپ شوکه شده اند، آنها بیشتر نگران دوستان و خانواده‌های خود در ایران هستند.

تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایرانی آمریکایی‌ها در این رابطه گفت: «ایرانی‌های زیادی که گرین کارت یا ویزا آمریکا دارند بسیار ناراحت هستند، حتی افرادی که خارج از آمریکا هستند می‌ترسند تا اجازه ورود به کشور به آنها داده نشود و آنهایی که داخل آمریکا هستند هم از این می‌ترسند که دیگر نمی‌توانند از آمریکا خارج شوند چون اجازه ورود دوباره به آنها داده نمی‌شود.»

او گفت: «یک حس سردرگمی و همچنین حس بی‌عدالتی درباره اینکه چرا ایران در این لیست قرار دارد وجود دارد. هیچ ایرانی به حمله در خاک آمریکا متهم نشده است و بر عکس نام کشورهایی که در حمله 11 سپتامبر شرکت کردند وجود ندارد،.»

اشاره به اعتراض ترانه علیدوستی

از سوی دیگر در ایران هم اعتراضاتی به تصمیم ترامپ شده است، مشهور ترین هنرپیشه زن ایران ترانه علیدوستی در توئیتر خود اعلام کرد که برای اعتراض به اقدام ترامپ سفر خود به لس آنچلس برای مراسم اسکار را لغو می‌کند.

او در این رابطه گفت: بحث درباره من یا جایزه اسکار نیست، بلکه درباره این است که بحث‌هایی در رابطه با این تصمیم وجود دارد، این یک ممنوعیت عجیب و عریب و غیر قابل تصور است که زندگی‌های مردم را ریشه کن می‌کند.

آمار ویزاهای صادره به شهروندان ۷ کشور

بر اساس آمار وزارت امنیت داخلی آمریکا 35266 ویزا غیرمهاجرتی به ایرانی‌ها، 21381 به عراقی‌ها، 16010 به سوری‌ها، 5549 به یمنی‌ها، 4792 به سودانی‌ها، 2979 به لیبیایی‌ها، 359 به سومالیایی‌ها تعلق گرفته شده تا وارد آمریکا شوند.

چون آمریکا در ایران سفارتی ندارد، ایرانی ها مجبورند به آنکارا، دوشنبه، یا دبی سفر کنند تا درخواست ویزا دهند. یک مسئول سفارتی در آنکارا دراین باره گفت: بیایید امیدوار باشیم این خبر واقعی نباشد، افراد زیادی مدام در حال زنگ زدن به ما هستند که آیا وقت آنها لغو شده است یا نه. آنها 160 دلار پول ویزا پراخت کرده اند و همجنین پول هتل و هواپیما را هم داده اند، امیدوارم همه این ها درست شود.

یک زن 28 ساله در ایران هم که صاحب یک رستوران اسن وقتی خبر ممنوعیت سفر به آمریکا را شنید نزدیک بود اشک بریزد.

او گفت که برای سال ها او و همسر خود منتظر گرین کارت خود بودند تا به پیش پدر مادر و برادرش که در آمریکا زندگی می کنند بروند. آنها حتی برای سفر به آمریکا چه دار نشدند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین