|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۹
کد خبر: ۱۴۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
به طور کلی باکتری ها دارای توانمندی های گوناگون در تولید آنزیم ها و آنتی بیوتیک ها هستند و می توان از فرآورده های آنها در صنایع مختلف بهره برد. همچنین باکتری های جدید به عنوان منبعی از ژنها و قابلیت های ناشناخته فرصت مناسبی را برای استحصال ترکیبات ارزشمند زیستی طی برنامه های فراگیر غربالگری ایجاد می کند.
رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: اولین خانواده جدید باکتریایی در کشور توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیگی و زیستی ایران رونمایی شد.

سید ابوالقاسم شاهزاده فاضلی صبح شنبه در مراسم رونمایی از اولین خانواده جدید باکتریایی در کشور که با حضور دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت انجام شد  در خصوص این دستاورد بزرگ گفت: این چشمه یکی از بزرگترین چشمه های تراورتان جهان محسوب می شود و به عنوان یکی از اکوسیستم های منحصر به فرد برای مطالعات تنوع زیستی میکروبی مورد توجه این مرکز قرار گرفته است.

وی افزود: ین باکتری جدید با استفاده از معیارهای مختلف شناسایی از جمله مطالعات تبارزدایی به عنوان یک تاکسون باکتریایی جدید و منحصر به فرد منجر به خلق یک خانواده جدید شده است و اولین جنس و گونه این خانواده محسوب می شود.

شاهزاده فاضلی ادامه داد: تاکنون یک خانواده مخمری در سال ۱۳۹۳توسط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران معرفی شده است و این تاکسون جدید اولین خانواده معرفی شده در شاخه باکتری ها از ایران است.

وی در ادامه گفت: به طور کلی باکتری ها دارای توانمندی های گوناگون در تولید آنزیم ها و آنتی بیوتیک ها هستند و می توان از فرآورده های آنها در صنایع مختلف بهره برد. همچنین باکتری های جدید به عنوان منبعی از ژنها و قابلیت های ناشناخته فرصت مناسبی را برای استحصال ترکیبات ارزشمند زیستی طی برنامه های فراگیر غربالگری ایجاد می کند.

رئیس مرکز ژنتیکی و زیستی ایران در مورد کاربردهای این خانواده جدید افزود: علاوه بر قابلیت های سویه جدید در تولید آنزیم های ناشناخته و جدید می توان به این موارد هم اشاره کرد. سویه تولید رنگ دانه های فلکسی روبین می کند. این رنگدانه ها به عنوان عناصر بیوکنترل، آنتی اکسیدان (افزودنی های خوراکی) کاربرد دارند.

همچنین می توان به قابلیت آن در رسوب گذاری اشاره کرد.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین