|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۶
کد خبر: ۱۴۲۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
بيمه مركزي به عنوان نهاد ناظر در راستاي حمايت از حقوق بيمه گذاران به صورت آنلاين خدمات شركت هاي بيمه اي و شبكه فروش را رصد مي كند چرا كه هدف اصلي، ارائه خدمات جديد با شرايط بهتر است و نمي گذاريم مردم متضرر شوند.
نشست خبري رئيس كل بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران به مناسبت فرارسيدن دهه فجر با حضور بيش از يكصد خبرنگار از رسانه هاي مختلف برگزار شد.

گزارش كامل اين نشست به شرح زير است :

به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل بيمه مركزي دكتر عبدالناصر همتي در ابتداي اين نشست با تشريح فعاليت هاي برجسته بيمه مركزي در دولت تدبير و اميد از توسعه سامانه نظارت و هدايت الكترونيك صنعت بيمه و توسعه و بهره برداري كامل از آن به عنوان يكي از فعاليت ها نام برد و گفت: اين سامانه يكي از تحولات مهم بيمه كشور است و اميدواريم كه با تكميل بخش هاي باقي مانده، يك سيستم كامل و بروز در زمينه كنترل و هدايت صنعت بيمه داشته باشيم.

دكتر همتي از نظارت بر نمايندگان، كارگزاران و محاسبه توانگري شركت هاي بيمه به عنوان يكي از ويژگي هاي اين سامانه ياد كرد و گفت : مردم مي توانند از طريق اين سامانه شكايات خود از شركت هاي بيمه را ثبت كنند.

رئيس كل بيمه مركزي از تلاش براي توسعه ضريب نفوذ بيمه در كشور به عنوان يكي ديگر از فعاليت هاي برجسته بيمه مركزي نام برد و گفت: اين شاخص از ۱.۷ درصد در ابتداي چهار سال گذشته به ۲.۱ درصد در سال جاري رسيده است و اين روند با قدرت و با تاكيد بر توسعه بيمه هاي عمر ادامه پيدا خواهد كرد.

رئيس كل بيمه مركزي در بخش ديگري از اين نشست با اشاره به اصلاح و تصويب قانون جديد بيمه شخص ثالث به عنوان يكي ديگر از فعاليت هاي مهم بيمه مركزي گفت: اين قانون بسياري از خلاء هاي قانون قبلي را برطرف كرده است و اجراي كامل آن مستلزم تدوين ۱۶ آئين نامه مربوطه است كه بايد به تصويب دولت برسد تا از سال ۱۳۹۶ در كشور بطور كامل اجرا شود هر چند بخش هايي كه نياز به آئين نامه ندارند در حال حاضر عملياتي شده است.

رئيس شوراي عالي بيمه از ايجاد حساب اتكايي ويژه تحريم براي مقابله با تحريم هاي ظالمانه بين المللي به عنوان تمهيد موفقيت آميز صنعت بيمه نام برد و گفت: با اين رويكرد صنعت بيمه توانست با ابتكار خود بر مشكلات غلبه كند و بطور همزمان زمينه افزايش ضريب نفوذ در كشور را فراهم كند .

دكتر همتي ادامه داد: با ايجاد اين حساب ويژه علاوه بر اين كه ظرفيت مشترك بازار افزايش يافت تمام پروژه ها و دارايي هاي بزرگ كشور كه سهم زيادي در اقتصاد كلان كشور داشت نيز بيمه شدند .

وي همچنين اضافه كرد در طول يكسال گذشته موفقيت هاي خوبي در زمينه روابط با كشورهاي خارجي در خصوص بيمه كشتيراني و نفتكش ها بدست آورده ايم و اكنون مشكلي از بابت اين بيمه ها و بيمه هاي دريايي با رعايت الزامات مربوط به اقتصاد مقاومتي نداريم.

رئيس كل بيمه مركزي با ابراز اميدواري از گشايش هاي ناشي از برجام گفت: در حال حاضر براي گرفتن ريتينگ بين المللي مذاكراتي را آغاز كرديم كه فصل جديدي در صنعت بيمه با شروع فعاليت اتكايي از خارج از كشور ايجاد مي كند.

دكتر همتي با تاكيد بر برنامه ريزي لازم براي رشد و توسعه بيمه هاي عمر گفت: سهم بيمه عمر در پرتفوي بيمه ها در حال حاضر ۱۳.۱ درصد است در حالي كه چهار سال پيش اين رقم ۹ درصد بود و اين نشان مي دهد كه ما پوشش هاي خوبي را داشته ايم و ان شاالله به رشد ۵۰ درصدِ گنجانده شده در برنامه ششم توسعه خواهيم رسيد.

رئيس كل بيمه مركزي از اقدامات نظارتي بيمه مركزي به عنوان نقطه عطف بيمه مركزي ياد كرد و گفت: كنترل توانگري شركت هاي بيمه اي و تصويب آئين نامه ۹۰ مرتبط با صلاحيت هاي تخصصي و حرفه اي مديران شركت هاي بيمه از جمله اقدامات بر جسته اي است كه در بيمه مركزي صورت گرفته است چرا كه نهاد ناظر بايد به گونه اي شركتهاي بيمه را كنترل كند تا آنها بتوانند در مواقع لزوم خسارتهاي وارده را پرداخت كرده و به تعهدات خود عمل كنند.

رئيس شورايعالي بيمه از توسعه رقابت و دادن اختيار بيشتر به بازار و متعاقب آن افزايش بهره وري به عنوان يكي ديگر از اقدامات برجسته بيمه مركزي نام برد و گفت: براي اينكه مردم از فضاي رقابتي سود ببرند اين رقابت ها بايد توسعه پيدا كند و منظور از رقابت در صنعت بيمه كشور، افزايش شركت هاي بيمه اي و دادن اختيار در تعيين نرخ و رقابت سالم و .... براي ارايه خدمات بهتر است.

وي تصريح كرد: بيمه مركزي به عنوان نهاد ناظر در راستاي حمايت از حقوق بيمه گذاران به صورت آنلاين خدمات شركت هاي بيمه اي و شبكه فروش را رصد مي كند چرا كه هدف اصلي، ارائه خدمات جديد با شرايط بهتر است و نمي گذاريم مردم متضرر شوند.

دكتر همتي در خصوص كاهش انحصار و تصدي گري دولتي ها گفت : اقدامات خوبي در اين زمينه انجام شده و در اين راستا در بيمه هاي غير زندگي اتكايي اجباري از ۲۵ به ۱۵ درصد كاهش يافته و در بيمه هاي زندگي از ۵۰ به ۲۵ درصد رسيده است و شاخص هرفيندال نيز كه نشان انحصار در بازار است نزديك به ۴۰۰ واحد در طول سه سال گذشته كاهش يافته است.

رئيس كل بيمه مركزي با اشاره به تدوين و ارايه لايحه صندوق بيمه حوادث طبيعي به عنوان يكي از اقدامات ديگر بيمه مركزي گفت: با ارايه اين لايحه، انقلابي در زمينه بيمه حوادث طبيعي صورت خواهد گرفت.

وي در خصوص آخرين وضعيت اين لايحه گفت: اين لايحه به دليل ايرادات وارده شوراي نگهبان در مجلس درحال بررسي است و با تصويب نهايي اين قانون و در نخستين سال اجراي آن سهم مالكان از حق بيمه پايه واحدهاي موجود در روستاها، شهرهاي كوچك و شهرهاي بزرگ به ترتيب نبايد از ۵۰۰۰ ريال ، ۷۵۰۰ ريال و ۱۰۰۰۰۰ ريال بيشتر باشد و اميدواريم كه با تصويب نهايي اين لايحه در سال ۹۶ اين صندوق تاسيس شود.

موضوع توانگري شركت هاي بيمه و نظارت بيمه مركزي از ديگر فعاليت هايي بود كه دكتر همتي از آن به عنوان فعاليت برجسته بيمه مركزي ياد كرد و گفت: هدف از اجراي اين برنامه جلب اعتماد مردم به صنعت بيمه و حمايت از حقوق بيمه گذاران است.

 وي از انتشار توانگري مالي شركتهاي بيمه در سايت بيمه مركزي خبر داد و گفت: اين برنامه بمنظور شفاف سازي و رفاه مردم در انتخاب شركت هاي بيمه در سايت بيمه مركزي قابل دسترسي است.

رئيس كل بيمه مركزي در بخش ديگري از سخنان خود از تاسيس اولين شركت تخصصي بيمه عمر در كشور خبر داد و گفت: توسعه بيمه هاي عمر در هر كشور نشان دهنده برنامه ريزي دولت و مردم براي رفاه آينده است و در حال حاضر سياست اصلي بيمه مركزي صرفا اعطاي پروانه فعاليت به شركت هاي بيمه تخصصي و با اولويت شركت هاي بيمه زندگي است.

رئيس كل بيمه مركزي حاكميت شركتي را براي ادامه حيات شركت هاي بيمه ضروري دانست و گفت: بايد اصل و فرآيندهاي اجرايي براي اجراي صحيح اين فعاليت پيگيري شود تا گامي موثر در اصلاح روند مديريت در صنعت بيمه برداشته شود.

رئيس شوراي عالي بيمه در بخش ديگري از سخنان خود از طرح پژوهش راهبردها و راهكارهاي توسعه فرهنگ بيمه و ويرايش سند توسعه فرهنگ بيمه به عنوان فعاليت برجسته ديگر بيمه مركزي ياد كرد و گفت: از اقدامات جدي بيمه مركزي آشنايي دانش آموزان با مفاهيم بيمه اي با گنجاندن اين مفاهيم در كتابهاي درسي و انجام فعاليت هاي فرهنگي براي آشنايي آحاد مردم با خدمات بيمه اي بوده است.

پلاسكو و صنعت بيمه

بخش عمده اي از زمان اختصاص يافته به نشست خبري رئيس كل بيمه مركزي با توجه به حادثه غمبار آتش سوزي و فروريختن ساختمان پلاسكو بود.

رئيس كل بيمه مركزي در اين زمينه گفت : مطابق بررسي هاي انجام گرفته ۱۴ شركت بيمه اي در خصوص بيمه ساختمان پلاسكو درگير بوده اند و ۲۱۰ واحد از ساختمان مذكور يعني ۳۵ درصد از واحدها داراي بيمه نامه بوده اند كه مطابق آخرين برآوردهاي انجام شده مبلغ ۴۹ ميليارد تومان تعهد براي شركت هاي بيمه ايجاد شده كه از اين ميزان طي روزهاي اوليه اين حادثه ۹ ميلياردتومان آن پرداخت شده است. لازم به ذكر است به علت از بين رفتن كامل موضوع بيمه، خسارتها كامل پرداخت مي شود.

دكتر همتي در همين زمينه افزود: بيمه آتش سوزي جزو بيمه هاي اختياري است ولي اگر هر شخصي به اين بيمه نامه به عنوان بيمه مسئوليت نگاه كند مي تواند بپذيرد كه مسئوليت بروز خسارت به ديگران را مي تواند با تهيه بيمه نامه هاي حوادث جبران كند، بنابراين با اين نگاه مي توان ديگر نهادهاي مسئول را مجاب كرد كه به صاحبان املاك و بخصوص مجموعه هاي تجاري اجبار كنند تا نسبت به تهيه بيمه نامه هاي مرتبط اقدام كنند.  

دكتر همتي با اشاره به اين كه مديريت پيشگيري و ايمني در كشور ما ضعيف است، گفت: بايد رابطه بسيار جدي بين نرخ بيمه و ريسك بيمه وجود داشته باشد.

صنعت بيمه از ماليات بر ارزش افزوده معاف مي شود

دكتر همتي در پاسخ به سوالي در خصوص وضعيت ماليات بر ارزش افزوده در صنعت بيمه كشور گفت : نظر وزير امور اقتصادي و دارايي،  بيمه مركزي و شركت هاي بيمه اين است كه قاعدتا ماليات بر ارزش افزوده نبايد به كالاها و خدماتي كه اصرار به نفوذ و توسعه آن در جامعه وجود دارد تعلق بگيرد، بنابراين اين موضوع با پيگيري هاي فراوان در جلسات هيات دولت در قالب لايحه تصويب شده و با تصويب نهايي اين موضوع در مجلس حق بيمه در تمام رشته هاي بيمه اي ۹ درصد ارزان تر خواهد شد.

 

خسارت خودروهاي گران قيمت به صورت متناظر محاسبه مي شود

رئيس كل بيمه مركزي در پاسخ به سوالي در خصوص تعيين تكليف تصادف با خودروهاي گرانقيمت گفت: شركت هاي بيمه و مقصر حادثه به استناد بررسي هاي حقوقي و مطابق با قانون بيمه شخص ثالث، مسئوليتي در اين زمينه ندارند و اگر كسي به خودروهاي گرانقيمت آسيبي وارد نمايد مسئوليتي بيشتر از نصف ديه معادل ۱۲۶ ميليون تومان بصورت متناظر ندارد . يعني اگر خودرويي ۵۰۰ ميليون ارزش داشته باشد و به خودرو مذكور ۴۰ ميليون خسارت وارد شود، مقصر حادثه مسووليتي بيشتر  مبلغ از ۱۰ ميليون خسارت ندارد. در اين زمينه پيشنهاد مي شود كه مالكان خودروها نسبت تهيه بيمه بدنه نيز اقدام كنند.

بيمه اتكايي و راهكاري براي شركت هاي بيمه اي

دكتر همتي در بخش ديگري از اين نشست در خصوص چگونگي ارتباط توانگري مالي و بيمه هاي اتكايي با بيان اينكه شركت هاي بيمه بايد متناسب با تعهد خود سرمايه لازم را داشته باشند، گفت: براي تحقق اين هدف شركت هاي بيمه يا بايد سرمايه خود را افزايش دهند يا ميزان تعهد خود را كم كنند و كمتر بيمه بفروشند البته يك راه حل ديگر اين است كه پوشش اتكايي بگيرند و اين پوشش اتكايي به شركت هاي بيمه كمك مي كند كه بتوانند به تعهدات خود عمل كنند.

توانگري بيمه ايران

رئيس كل بيمه مركزي در بخش ديگري از اين نشست درباره توانگري مالي شركت بيمه دولتي ايران گفت : قاعدتا بيمه گذاران نبايد نگران سرمايه هاي خود در شركت بيمه ايران باشند البته اين به معناي اين نيست كه اين شركت نبايد به فكر توانگري مالي خودش باشد و اين شركت بايد برنامه اي براي ريكاوري توانگري مالي خود به شوراي عالي بيمه ارايه كند وليكن در خصوص شركت هاي خصوصي اين حساسيت ها بيشتر است.

مبناي تعين ديه، همان شتر است

رئيس كل بيمه مركزي در پاسخ به سوالي در خصوص پيشنهاد بيمه مركزي مبني بر تغيير مبناي تعيين نرخ ديه گفت: با توجه به اين موضوع كه قوه قضائيه مسول نهايي تعيين نرخ ديه است و طبق اعلام قوه محترم قضائيه در حال حاضر مبناي تعيين ارزش ريالي ديه همان شتر است.

 

وضعيت هزينه كرد عوارض بيمه از سوي وزارت بهداشت و نيروي انتظامي

 رئيس شوراي عالي بيمه در اين نشست در خصوص وضعيت گزارش هزينه كرد عوارض دريافتي از صنعت بيمه توسط وزارت بهداشت و نيروي انتطامي گفت: بيمه مركزي در اين زمينه فقط ناظر بر عملكرد اين هزينه هاست و بايد گزارش اقدامات را به مقامات ناظر گزارش كند. مقرر شده است كه هر سه ماه يكبار گزارش در خصوص هزينه كرد اين عوارض به كميسيون اقتصادي داده شود. وزارت بهداشت سالانه به ۳۰۰ تا ۳۳۰هزار مجروح رسيدگي مي كند كه ۸۰ درصد آنها نيز در بيمارستانهاي دولتي بستري شده اند. بنابراين وزارت بهداشت، قاعدتا عوارض دريافتي خود را هزينه كرده است و اخيرا نيز به حوزه نظارت گزارش داده اند، اما نيروي انتظامي تا كنون گزارشي در خصوص هزينه كرد عوارض به بيمه مركزي نداده است.

خودرو سازان نبايد از بيمه شخص ثالث سود كنند

رئيس كل بيمه مركزي در پاسخ به سوالي در خصوص اجبار خودروسازان به استفاده از بيمه نامه هاي شركت هاي خاص گفت:متاسفانه شركت هاي خودروسازي، مبلغ بيمه نامه را به صورت نقدي از مالكان خودرو مي گيرند اما آن را به صورت قسطي به شركت بيمه و در طي زمان معين مي پردازند.  اگر قرار بر غير نقدي باشد بهتر است اين تسهيلات به بيمه گذاران تعلق گيرد تا به خودروسازان، به بيان ديگر از اين محل سودي عايد شركت هاي خودرو ساز نشود و انتفاع بايد فقط براي بيمه گذار باشد.

شركت هاي بيمه اي خارجي متقاضي خريد سهام شركت بيمه اي هستند

رئيس شوراي عالي بيمه در بخش ديگري از اين نشست خبري، گفت: شركت هاي بيمه خارجي متقاضي خريد سهام شركت هاي بيمه داخلي هستند و در حال بررسي و ارزيابي مسائل بين المللي در شرايط برجام هستند.اين امر شايد سال آينده اتفاق بيافتد.

شركت هاي بيمه اي متناسب با ظرفيت نماينده داشته باشد

دكتر همتي با استقبال از رقابت آزاد در كسب و كار گفت: صدور مجوز نمايندگي بايد متناسب با ظرفيت شركت هاي بيمه صورت گيرد، بيمه مركزي مخالف صدور مجوز نمايندگي نيست اما هر شركتي بايد متناسب با ظرفيت مالي و تعهد خود نسبت به توسعه شبكه فروش خود اقدام كنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین