به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در ابتدای این نشست با بیان اینکه حادثه پلاسکو برای ما روشنتر کرد که موضوع مدیریت شهری و نیاز به مدیریت های تخصصی اهمیت دارد، گفت: انتظار داریم از همه گروه هایی که کاندیدا معرفی می کنند به سمت شورای تخصصی برویم.
در این نشست خبری که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار میشود، عارف ضمن تشریح فعالیتهای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و فراکسیون امید و تبیین مسائل روز کشور به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
محمدرضا عارف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره عبور اصلاح طلبان از روحانی، گفت: مهمترین راهبرد ما در شورای سیاستگذاری در سال ۹۴این بود که گفتمان اصلاحات در سال ۹۲ را ادامه دهیم و اکنون نیز همان راهبرد را داریم. در جلسه اخیر کارگروهی تشکیل شد تا مواضع ما را اعلام کند اما به طور طبیعی روشن است که از اقای روحانی عبور نخواهیم کرد و سیاست ما حمایت از ایشان بود و همین مسیر را ادامه می دهیم.
او ادامه داد: اصلاح طلبان پشت فراکسیون امید را خالی نکردند و همه عزیزان در لیست امید در مسیر آنها حرکت کردند. مجلس دهم در شرایطی شکل گرفت که بخش عمده لیست امید برای اولین بار وارد مجلس شدند و انسجام انها زمان می برد.به ویژه در هیات رییسه مجلس اتفاقاتی افتاد که اکنون نمیخواهم وارد شوم. اما بخشی از کسانی که میثاق نامه را امضا کردند نتوانستند یا نخواستند در فراکسیون بمانند اما آنها اقلیت بودند و اکنون انسجام وجود دارد.
نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ارزیابی شورای سیاستگذاری به نقاط ضعفی رسیدیم که در تلاش هستیم آنها را رفع کنیم تا گام سوم را محکم برداریم.
اهم اظهارات رییس فراکسیون امید مجلس دهم را در ادامه بخوانید؛
*{در پاسخ به سوالی درباره پرونده حسین فریدون}: هر کسی تخلفی کند باید با وی برخورد شود و انقلاب ما با کسی تعارف ندارد. برخورد با فساد جزو اولویتهای فراکسیون امید است و باید به صورت مسئله ملی با آن برخورد کرد.
*آیت الله هاشمی ویژگیهای منحصر به فردی داشت و از آنجا که ایشان محور انسجام مجمع بودند، جایگزینی ایشان کار آسانی نخواهد بود. در دوره گذشته تقریبا تمامی تصمیمات مجمع اجماعی بود و این درحالی است که دوره فعلی در اسفندماه به اتمام میرسد. نکته حائز اهمیت در این میان، برنامه ششم توسعه است و درصورتی که اختلافی در این رابطه میان شورای نگهبان و مجلس به وجود بیاید، طبیعتا مجمع باید تشکیل شود و در این صورت مقام معظم رهبری باید در این رابطه تصمیم بگیرند.
*اجازه بدهید درباره افراد صحبتی نکنیم. به هر حال در کشور شخصیتهای برجسته بسیاری داریم که میتوانند در جایگاه آیت الله هاشمی مثمر ثمر باشند. در مجمع تشخیص مصلحت نظام برخلاف دیگر شوراهای عالی ازجمله شورایعالی انقلاب فرهنگی و دیگر شوراهایعالی، نایب رییس درنظر گرفته نشده و به همین دلیل این مجمع صرفا با حضور رییس قادر به ادامه کار خود خواهد بود.
*{در پاسخ به سوالی درباره کاندیداتوریاش در انتخابات ریاستجمهوری و اینکه آیا ازسوی بزرگان اصلاحات منع شده است}: منع شدن جزو ذات اصلاح طلبی نیست. ویژگی این جبهه مردمی و بزرگ، خرد جمعی است. نه در این مورد بلکه در هیچ موردی دستور نمی دهند و ذات ما هم دستور پذیری نیست. نظر ما بر اساس تصمیم شورای عالی سیاست گذاری است و طبیعتا این شورا با بزرگان رایزنی می کنیم اما شورا تصمیم می گیرد. بنده خدمتگذار مردم هستم و در حد توان در خدمت مردم هستم.
حتی الامکان همین مسیر ۹۲ را پیگیری کنیم و از آقای روحانی حمایت کنیم به شرطی که ایشان در عرصه باشند.
در مجمع تشخیص مصلحت نظام برخلاف دیگر شوراهای عالی ازجمله شورایعالی انقلاب فرهنگی و دیگر شوراهایعالی، نایب رییس درنظر گرفته نشده و به همین دلیل این مجمع صرفا با حضور رییس قادر به ادامه کار خود خواهد بود.
*رفع حصر هم جز مطالبات جامعه و هم بخشی از شعارها است. بر این باوریم که به نفع جامعه است که این مشکلات حل شود و امیدواریم با توجه به مصالح ملی و حفظ آرامش، مشکل رفع حصر مرتفع شود.
*شورایعالی سیاست گذاری زمانی تشکیل شد که دستاوردهای کشور در انتخابات اخیر رخ داد و ما بارها در همان زمان هم خواهش کردیم و انتظاراتمان را نسبت به جریان رقیب گفتیم که دو جریان اصلی به صورت یک مجموعه منسجم شرکت داشته باشند مردم هم حرف آنها را درک میکنند. طبیعی است در هر دو جریان اختلاف نظرهایی وجود دارد. به عنوان مثال چند نمونه از احزاب که در مرحله آخر که انتخاب نهایی انجام میشد نسبت به ائتلاف با حامیان دولت گله داشتند، اما ما باید پروسه ائتلاف را دنبال میکردیم، بنابراین وارد ائتلاف شدیم و حداکثر این افراد را در تهران معرفی کردیم.
*برخی معتقد بودند تشکیل این شورا باعث تضعیف احزاب شده است، موارد مختلف را بررسی کردیم و به چنین نتیجهای نرسیدیم. زیرا معتقدیم این جبههها مقدمه تشکیل احزاب فراگیر هستند و رویکرد این است که احزاب را تقویت کنیم. در این زمینه جلساتی گذاشتیم و با 5 - 6 حزبی که نامه اولیه را امضا کرده بودند تعامل کردیم. به عنوان نمونه احزابی مانند اعتماد ملی، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها و یکی دو حزب دیگر هنوز نیامدهاند، که ما آنها را هم عضو شورای عالی میدانیم.
{در پاسخ به سوالی درباره شنیدن زمزمههایی از ورود علی یونسی برای حل اختلافات}: ما از هر فردی برای حل اختلافات نه تنها در جبهه اصلاحات که در سایر جاهای دیگر استقبال میکنیم ولی ایشان هیچ مأموریتی در شورای عالی سیاستگذاری ندارد. ما کارگروه تعامل داریم که اولویت آن ایجاد همفکری حتی با احزاب رقیب است چون مهمترین مسأله انسجام و وحدت ملی است که کارگروه در این موضوع کار میکند و ممکن است افراد دیگری هم در این مسیر کار کنند. باید از جوانان برای کاندیداتوری در انتخابات شوراها حمایت کرد به همین دلیل اولویت ما بکارگیری آنها در انتخابات شوراهاست.
*فراکسیون امید با استفاده از ابزارهای نظارتی در قانون مجلس یعنی سوال، تفحص و استیضاح بر کلیه امور نظارت داشته و وظیفه قانونگذاری را انجام میدهد که نمونه آن تشکیل هفت کارگروه در بحث برجام بود. همچنین در مورد لوایح و طرحها نیز نظارتهای جدی دارد اما ما به شعارمان یعنی ایجاد آرامش و امید پایبندیم و بسیاری از کارها را بدون رسانهای کردن در قالب دادن تذکر و برگزاری جلسات متعدد با وزرا و مسئولان حل میکنیم.
*بنده به عملکرد فراکسیون امید نمره خوبی میدهم و کمکاری نیز در فراکسیون حس نکردهام. برخی از دوستان در این فراکسیون حضور رسانهای پرنگتر و برخی دیگر حضور رسانهای کمرنگتر داشتند ولی به طور کلی همه اعضای فراکسیون در مسیر این فراکسیون کار را دنبال میکنند. تصمیمات اصلی فراکسیون با شورای مرکزی مرکب از هیأت رئیسه و نمایندگان استانهاست که ترکیبی 40 نفره هستند که تصمیمات لازم را میگیرند و روند و انسجام خوبی در فراکسیون وجود دارد. هرچه از عمر مجلس میگذرد انسجام فراکسیون نیز بیشتر میشود به طوری که ارزیابی از عملکرد 6 ماهه فراکسیون نشان میدهد هر جا فراکسیونی تصمیم گرفته شده، موفق بودهایم.
*از همه منتقدان حتی آنهایی که با لحن تند انتقادشان را مطرح میکنند،
سپاسگزارم و برای این انتقادات ارزش قائلم. اما نباید فراموش کنیم گفتمان
اصلاحات گفتمان فردمحور نیست. سوال من این است اگر در مجلس همه چیز به عارف
ختم میشد آیا همین منتقدان نمیگفتند چرا اجازه به افراد دیگر داده
نمیشود؟ ما در فراکسیون امید همه در شرایط مساوی با تواناییهای یکسان
هستیم.
در زمان رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی، بعد از ارزیابی این
وزرا موضع حمایتی اعلام شد. قرار بر این شد که اگر اعضای فراکسیون در صحن
علنی نامشان به عنوان موافق وزیر در آمد هر کدام وقتشان را با یک عضو از
فراکسیون تقسیم کند. همچنین اگر فضای مجلس نسبت به وزرا آرام و مثبت نبود
از وقت رئیس جمهور به من داده شود تا در مورد آنها صحبت کنم. چون روند خوب و
آرام بود طبیعتاً دیگر نیازی به صحبت من نبود.
*در فراکسیون امید چهرههای ارزشمندی هستند که اولین بار در عرصه سیاسی در این سطح وارد شدهاند. وظیفه من آن است که از سهم و وقت خود در اختیار آنها قرار دهم. فراکسیون امید، فراکسیون باتجربهای نبود. وظیفه من به عنوان رئیس، مدیریت فراکسیون و هماهنگی آن است که کار سادهای نیست. تا زمانی که در مجلس باشم مسیر و کارهای پشت صحنه را انجام میدهم و کارهای صحنه را به عهده جوانان با توانایی بیشتر قرار میدهم.
*اگر احزاب فراگیر در کشور وجود داشت نیاز به برخی حرکات جبههای نبود چون جبههها مشورت پذیری بالایی ندارند. نگاه ما این است که حرکات جبههای مقدمه حرکت احزاب باشد. در حرکت جبههای نمیتوان نقش احزاب را منکر شد. در دوره جدید در شورای سیاستگذاری به دنبال آن هستیم که تعداد اعضای حقیقی حداکثر نصف اعضای حقوقی باشد.
*کمیتهای در شورای عالی سیاستگذاری برای موضوع انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شده که نتیجه آن جمعبندی و استمرار مسیری است که از خرداد 92 شروع شده است. من هم خدمتگزار کوچک همه هستم و در حد توان در خدمت کشور و مردم خواهم بود و مهم نیست در چه پستی باشم، مهم خدمتگزاری است.
موضع فراکسیون امید درباره دولت آن است که انتقادات باید مطرح شود اما شرایط و روند نیز در نظر گرفته شود. ما به عملکرد دولت نمره خوبی میدهیم اما حمایت از دولت نیز جزو شعارهای ما به خصوص در انتخابات مجلس بود. ما در انتخابات مجلس نیز با حامیان دولت روندی را داشتیم. چون حامیان دولت صرفاً اصلاحطلبان نیستند و شامل بخشی از اصولگرایان میشوند لذا آمادگی همکاری با این طیف در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری را داریم.
*آقای هاشمی از ابتدای انقلاب چهره فراجناحی بوده که نقش کلیدی در ابعاد مختلف داشته است ما ایشان را پدر معنوی اصلاحات میدانستیم. طبیعتاً فقدان ایشان برای جریان ما و کل کشور سخت است. امیدواریم خداوند همچنان به انقلاب ما عنایت داشته باشد.
*یکی از برنامههای جدی تهران بررسی وضعیت بافتهای فرسوده بود که قبل از بروز حادثه پلاسکو نیز برنامهریزی برای برگزاری جلساتی داشتیم و اکنون با این حادثه باید به صورت جدیتر بررسیهای لازم صورت گیرد زیرا پلاسکو یک هشداری برای همه بود.
*شوراها پارلمانهای محلی برای حل مسائل شهرها و حوزههای شهری هستند. مدیریت شهری باید بر عهده شوراها باشد که این منوط به حضور افراد متخصص در شوراها است. ما در حال تدوین برنامهای با محوریت تهران فردا هستیم که آن را به کاندیداهای شوراها میدهیم تا به عنوان برنامهشان در انتخابات مطرح کنند.