|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۹
کد خبر: ۱۴۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
رهبر انقلاب با همه علم و دانش و مشورت‌هايي كه انجام دادند راه نجات را در اقتصاد مقاومتي ديدند و همه ما بايد به سمت اجرايي شدن آن برويم. وي همچنين به مساله مشاركت بالا در انتخابات اشاره كرد و گفت: در بخش اجرا همه بايد دقت كنند، اما موضوع مهم براي ما مشاركت بالا در انتخابات است. هميشه رهبري بر مشاركت تاكيد ويژه‌اي داشتند. رهبر انقلاب به بنده فرمودند در انتخابات آتي بايد مشاركت بالا باشد.
در سه سال و نيم گذشته اگر نگاهي به صحبت‌ها و سخنراني‌هاي وزراي حسن روحاني بيندازيم به خوبي مشخص است كه رحماني فضلي جز وزرايي است كه بيشترين سهم را در حمايت از دولت داراست. او اصولگراترين وزير حسن روحاني و در عين حال يكي از بزرگ‌ترين حاميان رييس‌جمهور در كابينه است. اين‌بار هم او تمام قد در حمايت از برجام وارد ميدان شده است. بدون ترديد مردان و زناني كه در كابينه حسن روحاني حضور دارند بيش از هر كسي بر سختي‌ها و مشكلاتي كه دولت پشت سر گذاشته است، واقف هستند و شايد از همين رو گاهي اين‌گونه به زبان مي‌آيند و كلام به گلايه مي‌گشايند، درست مانند وزير كشور كه خطابش مخالفان دولت است وقتي مي‌گويد: بي‌انصافي نكنيد، يعني دولت حتي ٣ كار مثبت هم انجام نداده است؟ دولت به خوبي دريافته است كه روزهاي بسيار سختي را پيش رو دارد. شايد بتوان گفت هيچ دولتي به اندازه دولت حسن روحاني براي دور دوم رقابت خود اين‌گونه تحت فشار نبوده است. زماني كه مذاكرات به نتيجه رسيد بسياري از تحليلگران بر اين باور بودند كه برجام مهم‌ترين اهرم حسن روحاني در انتخابات سال ٩٦ خواهد بود. شايد از همين رو بود كه حمله‌ها به بزرگ‌ترين وعده محقق شده روحاني بي‌وقفه ادامه دارد و تخريب عليه برجام از دهان مخالفان نمي‌افتد. اين مساله در روزهايي كه ايران ايرباس جديد خود را تحويل گرفت به خوبي هويدا بود. كشور طعم نخستين ميوه برجام را مي‌چشيد كه مخالفان آن را كاري انتخاباتي مي‌ناميدند. دولتيان به خوبي مي‌دانند اگر بخواهند از رييس شان در كابينه حمايت كنند بايد دست روي كدام مساله بگذارند اما تنها اهالي كابينه و جريان‌هاي حامي رييس‌جمهور نيستند كه بر اين موضوع واقفند بلكه مخالفان دولت هم مي‌دانند بايد توپخانه‌هاي خود را به كدام سمت نشانه بگيرند. به نظر مي‌رسد انتخابات سال آينده ميداني براي كشمكش موافقان و مخالفان برجام شود. اين را مي‌توان از اين روزها حدس زد، اين روزهايي كه مخالفان در بوق تخريب برجام مي‌دمند و دولتيان بر طبل حمايت از برجام مي‌كوبند. عبدالرضا رحماني‌فضلي در اجلاس سراسري مشاوران و مديران كل امور بانوان و خانواده بيشتر صحبت‌هاي خود را خطاب به مخالفان دولت گفت و از دولت مطبوع خود تمام‌قد دفاع كرد و در اين دفاعيات صحبت‌هاي ويژه‌اي را متوجه برجام كرد. وزير كشور حسن روحاني تاكيد دارد كه پرونده هسته‌اي ايران تحت مديريت رهبري نظام بوده است و مي‌گويد: موضوع انرژي هسته‌اي مورد تاييد همه نظام و حكومت است و كسي هم شك ندارد، اين موضوع مهم در هر شرايطي بايد صيانت شود؛ زيرا ملي است و مردم آن را جزو حقوق لاينفك خود مي‌دانند. اما عده‌اي در كنار دشمنان به دنبال هزينه كردن هستند و بايد بدانند مردم اين رفتار را نمي‌پسندند. مقام معظم رهبري اين جريان را مديريت كرده‌اند و بر اساس آن مذاكرات را شروع كرديم. او به فراز و نشيب‌هاي مذاكرات اشاره دارد و يادآوري مي‌كند: هميشه حوزه‌هاي حقوقي، فني و سياسي در جريان مذاكرات مطرح بود و فراز و نشيب‌هايي هم داشت. در اين دولت با تجربيات رييس‌جمهور، تيمي تشكيل شد و همه مي‌دانستند مذاكرات قرار نيست يك طرفه به نفع ما باشد؛ در انتهاي موضوع هم مقام معظم رهبري توصيه‌هايي كردند و در شوراي امنيت ملي هم همه موارد تاييد شد.

ما كي گفتيم امريكايي‌ها خوش‌قول هستند؟
وزير كشور در بخش ديگري از صحبت‌هايش به مساله مورد مناقشه مخالفان و موافقان برجام اشاره مي‌كند؛ مساله تحريم‌ها. پس از اجرايي شدن برجام دولت اعلام كرد تمامي تحريم‌هاي هسته‌اي كشور لغو شده است اما مخالفان حتي هنوز هم اصرار دارند كه تحريم‌ها باقي مانده است. حسن روحاني بارها در اين مورد توضيح داده بود و حجتي يك بار به كنايه گفته بود «تحريم‌هاي هسته‌اي لغو شده است و باقي تحريم‌ها ربطي به پرونده هسته‌اي ندارد و اگر اجازه داده شود در مورد آنها هم وارد مذاكره مي‌شويم زيرا ما فقط اجازه مذاكره درباره پرونده هسته‌اي را داشتيم». اكنون وزير كشور هم تلويحا به همين مساله اشاره مي‌كند، وقتي مي‌گويد: ما چند دسته تحريم داشتيم و توافقاتي هم حاصل شد. آيا ما گفتيم كه صددرصد آنها اين توافقات را انجام مي‌دهند. قطعا خير، براي همين هم شوراي حكميت گذاشتيم. ما هيچگاه به امريكايي‌ها اعتماد نكرديم و مشكل اين كشور مسائل هسته‌اي نيست بلكه انقلاب است. هشت سال جنگ نشانه اين است كه هرجا لازم باشد، مقابله به‌مثل مي‌كنيم. رحماني فضلي هم به تبع رييس‌جمهور براي برجام مثالي ملموس مي‌آورد، مثالي كه بارها گفته شده اما گويي مخالفان پنبه در گوش دارند و رحماني فضلي به صادرات نفت اشاره مي‌كند و مي‌گويد: پيش از مذاكرات هسته‌اي، ايران يك ميليون بشكه نفت صادر مي‌كرد، با قاطعيت مي‌گويم قبل از مذاكرات و برجام يك مورد بشكه هم بيشتر از يك ميليون بشكه نمي‌توانستيم صادر كنيم اما اكنون ٢ ميليون بشكه نفت صادر مي‌كنيم. تحريم‌هاي بانكي نيز حل شده است، برخي ايرادات به سيستم بانكي ما برخي هم به پروتكل‌هاي موجود برمي‌گردد و شايد يكي از مهم‌ترين فرازهاي دفاعياتش از دولت همين جمله باشد كه گفت: در عرصه سياسي ديگر آن حمله‌ها و تهديدها عليه ما نيست، الان هركدام ازقدرت‌ها يك حرفي مي‌زنند و اتحاد ندارند و دفاعيات برجامي‌اش را با اين جمله به پايان رساند «ما كي گفتيم امريكايي‌ها خوش قول هستند؟ اين فكر اشتباهي است. مشكل آنها نفت و خاورميانه نيست، مشكل آنها انقلاب اسلامي است. بايد امريكا را به قضاوت جهاني بكشانيم.»

بدون مردم نمي‌توان كشور را اداره كرد

مرد شماره يك ساختمان فاطمي در بخش ديگري از صحبت‌هايش گلايه‌ها را پررنگ كرد و از بي‌انصافي‌ها سخن گفت. چند ماه بيشتر تا انتخابات باقي نمانده است و فشار روي دولت هر روز بيشتر مي‌شود اما به نظر مي‌رسد مردان نزديك به روحاني چشم اميدشان به مردم است، مردمي كه خرداد ماه سال ٩٢ با اميد به حسن روحاني راي دادند تا تبديل به يك سرمايه اجتماعي مهم براي دولت روحاني شوند.

 اگرچه تخريب‌ها عليه دولت زياد است اما حرف‌هاي وزير كشور نشانگر اين است كه دولت اميد زيادي به جامعه و مردم دارد، آنجايي كه مي‌گويد: مردم سرمايه اجتماعي هستند كه بايد پشتوانه دولت باشند، امروز همگان مي‌دانند بدون مردم نمي‌توان كشور را اداره كرد. نبايد كسي فكر كند كه ما مي‌توانيم بدون مردم كار را پيش بيريم اين فكر، فكر معيوبي است و اداره كشور بدون مردم ممكن نيست. رحماني فضلي در ادامه گفت: ما شب و روز مسائلي را براي دولت مطرح مي‌كنيم اما گاهي انصاف به صورت كامل كنار گذاشته مي‌شود. در تصور برخي اين‌گونه است كه گويا دولت هيچ اقدامي انجام نداده است كه بي‌انصافي است، يعني دولت ٣ تا كار مثبت هم انجام نداده است؟ چرا كارهاي مثبت دولت را نمي‌بينيد؟ وزير كشور حسن روحاني انتقاد را به جان مي‌پذيرد اما به نظر مي‌رسد آنجايي كه اميد مردم نشانه گرفته مي‌شود خط قرمزش باشد. او به خوبي مي‌داند نااميدي مردم، پاشنه آشيل حسن روحاني است و از همين رو مي‌گويد: انتقاد حق است و بدون انتقاد كار پيش نمي‌رود اما فقط نبايد نقد را به فضاي منفي ببريم، فكر نكنيم چون مخالف سياسي دولت هستيم حتما بايد مخالف‌ها را ببينيم. ما بايد همه مردم را يكپارچه ببينيم. چرا جنبه‌هاي ضعف دولت را مي‌بينيد، نبايد با مخالفت‌هاي سياسي دولت را بنگريم، مردم دولت را اپوزيسيون نمي‌بينند، گروه‌هاي سياسي همه باهم وحدت دارند. در ايجاد قضاوت درست و تقويت اميد نبايد تماشاگر باشيم بايد در جامعه حضور پيدا كنيم و نبايد فضايي را ايجاد كنيم كه مردم فكر كنند اميدي در جامعه نيست. او در ادامه به موضوع انتخابات پرداخت و گفت: انتخابات از اصول دموكراسي است و ما هر ٤ سال انتخابات داريم. اقتصاد مقاومتي بين همه اجماع است، همين كسي كه در امريكا راي آورده، در سخنراني اخيرش گفت كه مردم بياييد و كالاي امريكايي بخريد. آنها هم به دنبال تقويت اقتصادشان هستند. ما هم بايد به فكر اقتصاد دروني باشيم.

رحماني فضلي ادامه داد: رهبر انقلاب با همه علم و دانش و مشورت‌هايي كه انجام دادند راه نجات را در اقتصاد مقاومتي ديدند و همه ما بايد به سمت اجرايي شدن آن برويم. وي همچنين به مساله مشاركت بالا در انتخابات اشاره كرد و گفت: در بخش اجرا همه بايد دقت كنند، اما موضوع مهم براي ما مشاركت بالا در انتخابات است. هميشه رهبري بر مشاركت تاكيد ويژه‌اي داشتند. رهبر انقلاب به بنده فرمودند در انتخابات آتي بايد مشاركت بالا باشد.

همه بايد در اين زمينه تلاش كنيم؛ اصل فعاليت ما افزايش مشاركت مردم است. مساله بعدي سلامت انتخابات است كه بخشي از آن مجريان، بخشي كانديداها و بخش ديگري مردم هستند كه همه اينها در سلامت انتخابات مهم است. بناي ما است كه انتخابات در اوج سلامت برگزار شود. وزير كشور همچنين بي‌طرفي براي برگزار‌كنندگان انتخابات را مهم دانست و گفت: بايد تلاش كنيم با استفاده از ظرفيت و امكانات و توانمندي دستگاه‌هاي اجرايي از دخالت در انتخابات جلوگيري كنيم؛ راي حق‌الناس است و هر كسي اين حق را انحراف كند، گناه كرده است. از نظر قانوني هم در جمهوري اسلامي ايران هر كسي يك حق راي دارد. رحماني فضلي صحبت‌هاي خود را با اين جمله پايان داد «هيچ چيز براي ما بالاتر از قانون و حقوق مردم نيست. در كمال بي‌طرفي بايد شرايط را مهيا كنيم و مردم نتيجه را مشخص مي‌كنند و نتيجه هر چه شد بايد به آن تمكين كنيم و گردن نهيم.»

منبع:اعتماد

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین