|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۴۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲
در این زمینه مجریان انتخابات، کاندیداها و مردم نقش دارند. نیاز داریم که انتخابات پیش رو در اوج سلامت برگزار شود. هرچند که در زمینه سلامت انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری مشکلی نداشتیم.
وزیر کشور گفت: زنان می‌توانند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشند. در این شرایط از امور بانوان وزارت کشور خواسته‌ام که جلسه‌ای با زنان کارآفرین اقتصادی داشته باشیم، البته قرار است چنین جلساتی در همه استان‌های کشور برگزار شود.

 عبدالرضا رحمانی‌فضلی در اجلاس مشاوران استاندار و مدیران کل امور بانوان و خانواده‌های استانداری سراسر کشور که امروز در وزارت کشور برگزار شد، افزود: اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعاتی است که روی آن اجماع ملی وجود دارد و کارشناسان، دانشگاهیان و اقشار مختلف جامعه در این زمینه اتفاق نظر دارند. حتی رییس جمهور آمریکا نیز در مراسم تحلیف خود از آمریکاییان خواست که کالای آمریکایی بخرند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی درون‌زا، برون‌نگر و دانش‌بنیان است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری با تجربه عظیمی که طی سال‌های مختلف فعالیت خود کسب کردند و با بهره‌گیری از نظر مشاوران، راه نجات بخش اقتصاد ملی را اقتصاد مقاومتی تشخیص دادند.

وزیر کشور با اشاره به نقش زنان در تحول اقتصاد مقاومتی گفت: زنان می‌توانند از کاهش و منطقی کردن مصرف تا افزایش تولید و ثروت نقش داشته باشند. کار و تولید تنها منحصر به کارخانه‌های عظیم نمی‌شود بلکه از مگاپروژه‌ها تا مشاغل خانگی را می‌توان جزو اقتصاد مقاومتی منصوب کرد. همه اقشار مختلف جامعه می‌توانند در اقتصاد مقاومتی نقش داشته باشند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی تکانه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی بر اقتصاد کشور موثر بوده است، بنابراین تلاش در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی می‌تواند شرایط بهتری را برای کشور فراهم آورد.

رحمانی‌فضلی درباره انتخابات گفت: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را در پیش رو داریم، البته در برخی از استان‌ها انتخابات مجلس نیز برگزار می‌شود. موضوع مهم مشارکت مردم در انتخابات است و همیشه مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم در انتخابات تاکید داشته‌اند و درباره اهمیت این موضوع در انتخابات پیش رو نیز مطالبی را به من فرموده‌اند.

وی با تاکید بر نقش مدیران کل امور بانوان استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در افزایش مشارکت مردم اظهار کرد: آنان می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

وزیر کشور با اشاره به موضوع سلامت انتخابات اظهار کرد: در این زمینه مجریان انتخابات، کاندیداها و مردم نقش دارند. نیاز داریم که انتخابات پیش رو در اوج سلامت برگزار شود. هرچند که در زمینه سلامت انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری مشکلی نداشتیم.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد:باید به قانونی بودن انتخابات توجه کنیم. بی‌طرفی دستگاه‌های اجرایی به ویژه وزارت کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. رأی مردم حق‌الناس است و انحراف ایجاد کردن در حق‌الناس گناه محسوب می‌شود. هیچ‌چیز بالاتر از رعایت امانت‌داری، حقوق انسان‌ها و اجرای قانون در انتخابات نیست. مردم هستند که انتخاب خود را انجام می‌دهند و همه ما باید به نتیجه رأی مردم گردن بنهیم.

وی اضافه کرد: بازرسان محسوس برای نظارت بر سلامت انتخابات، احزاب و گزارش‌های مردمی در سلامت انتخابات نقش دارند. مدیران کل امور بانوان نیز می‌توانند در استان‌های خود جلساتی را درباره اصل مشارکت در انتخابات و اهمیت آن برگزار کنند.

وزیر کشور با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی گفت: تاکنون چهار جلسه را در حضور مقام معظم رهبری با محوریت آسیب‌های اجتماعی برگزار کرده‌ایم و این آسیب‌ها اولویت‌بندی شده‌اند که شامل اعتیاد، مدیریت حاشیه‌نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و مکان‌های بحران‌خیز می‌شوندکه در این زمینه تقسیم کار ملی و تامین اعتبار شده است. در جلسه چهارم مقام معظم رهبری نسبت به پیشرفت کار اظهار خرسندی کردند، البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

آسیب‌های اجتماعی را بدون اجتماعی‌کردن نمی‌توانیم مدیریت کنیم

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی را بدون اجتماعی کردن نمی‌توانیم مدیریت کنیم، تصریح کرد: اجتماعی کردن به معنای جلب مشارکت مردم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است، یعنی هرکس در وهله اول مواظب خانواده خود باشد و سپس در جایگاه کاری خود مراقبت‌هایی را در این حوزه انجام دهد.

وی تاکید کرد: با پیچیدن یک نسخه از تهران برای سایر استان‌های کشور نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد؛ چراکه شرایط اجتماعی و فرهنگی نقاط مختلف کشور با یکدیگر متفاوت است و در استان‌های مختلف باید جزییات مطالعه شود، البته ما مطالعات فصلی انجام داده‌ایم. استان‌ها نیز می‌توانند از ظرفیت مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در زمینه مطالعه در حوزه آسیب‌های اجتماعی بهره ببرند. استان‌ها اگر به راه‌حل‌هایی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دست یابند به طور قطع در استان مربوطه و همچنین تهران و از این طرح‌ها حمایت می‌کنیم.

وزیر کشور در ادامه گفت: آسیب‌های اجتماعی موضوع بسیار مهمی است که می‌توانند مثل یک موریانه جامعه را از درون تهی کنند.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه زنان و خانواده اظهار کرد: در حوزه‌هایی مانند حقوق کودک اقدامات خوبی در وزارت کشور انجام شده است.

وی در ادامه گفت: در حوزه مبارزه با موادمخدر اقدامات خوبی انجام شده و حتی افرادی آموزش داده‌ایم که در مکان‌هایی مانند انجمن مدارس و سربازخانه‌ها حضور پیدا می‌کنند و درباره آسیب‌های مواد مخدر و مسائل مربوط به آن صحبت می‌کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه دو حوزه رسمی و غیررسمی در زمینه بانوان داریم، اظهار کرد: حوزه رسمی شامل داخل وزارت کشور و استانداری‌ها می‌شود که مسائل بانوان در این بخش مورد پیگیری قرار می‌گیرد که شامل مسائل اداری و کاری است. حوزه بیرونی مربوط به مسائل مبتلا به کشور است. در این زمینه لازم است زنان نقش فعال‌تر و مشارکت جدی‌تری داشته باشند.

رحمانی‌فضلی با اشاره به ساختار، تشکیلات و بودجه امور بانوان در حوزه وزارت کشور گفت: بحث‌های ساختاری و تشکیلاتی باید در شورای معاونان وزارت کشور مطرح شود، در زمینه بودجه نیز لازم است از دولت مصوبه بگیریم.

وی با اشاره به موضوع وحدت، انسجام و هماهنگی اظهار کرد: ایجاد امید و نشاط در مردم در جهت تاثیرگذاری و نقش‌آفرینی بیشتر در اداره کشور را امیدواریم داشته باشیم. مردم عنصر اصلی و اساسی حمایت از نظام و دولت هستند، هر وقت مردم مشارکت بیشتری داشته باشند، کارها موثرتر و با هزینه کمتر انجام می‌شود. برای تحقق این امر لازم است مردم را به تلاش‌های مسوولان و دولت امیدوار کرد به گونه‌ای که پیوند قوی‌تری با دولت داشته باشند. مردم به عنوان سرمایه اجتماعی در پشتیبانی و حمایت از دولت پای کار باشند.

وزیر کشور تاکید کرد: مردم نمی‌توانند در فضای بی‌اعتمادی یا بی‌اطلاعی و عدم اطمینان مشارکت داشته باشند. اداره کشور با مردم ایجاد امید و تقویت نشاط و همراهی و مشارکت مردم از اهمیت زیادی برخوردار است. در این شرایط این پرسش به وجود می‌آید که چه رفتارهایی باعث افزایش امید و اعتماد مردم به مسوولان می‌شود و آیا اگر شب و روز با کمال بی‌انصافی درباره اقدامات دولت قضاوت کنیم، می‌توانیم در جهت اعتمادزایی عمل کنیم؟ گاهی اوقات به گونه‌ای عمل می‌شود که گویی دولت هیچ کار مثبتی انجام نداده است.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد: آیا برای انتقاد کردن فقط باید جنبه‌های منفی یک موضوع را برجسته کنیم یا نه؟ لازم است در زمینه شیوه درست انتقاد، فرهنگ‌سازی کنیم. مردم همه نیروهای سیاسی که در عرصه حکومت فعالیت می‌کنند را یکپارچه می‌بینند. همه ما ولایت فقیه و قانون اساسی را قبول داریم. این موارد جزو محکمات است و همه ما روی آنها اتفاق نظر داریم، اما برخی افراد در محکمات هم نمی‌خواهند انصاف را به خرج دهند. لازم است در زمینه وحدت، انسجام و امیدبخشی در جامعه، مدیران کل امور بانوان کار کنند.

وی با اشاره به موضوع انرژی هسته‌ای گفت: موضوع انرژی هسته‌ای مورد قبول و تاکید همه مسوولان و مردم است و جزو محکمات محسوب می‌شود. شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست را داده‌ایم و به آن اعتقاد داریم. موضوعی با این درجه از اهمیت باید در هر شرایطی صیانت شود و اکنون به یک موضوع کاملا ملی تبدیل شده است و مردم آن را جزو لاینفک حقوق خود می‌دانند.

وزیر کشور اضافه کرد: ما تلاش کرده‌ایم هرچه می‌توانیم با هزینه کمتر انرژی هسته‌ای را داشته باشیم و خودمان نباید در این زمینه هزینه‌سازی کنیم، چراکه ممکن است هزینه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در پی داشته باشد. همه ما قبول داریم که موضوع انرژی هسته‌ای را مقام معظم رهبری هدایت کرده‌اند. ما نیز از ابتدای مذاکرات خود با کشورهای غربی تلاش کرده‌ایم براساس اصول خود تا حد امکان هزینه‌ها را کاهش دهیم.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد: به عنوان کسی که از ابتدای موضوع انرژی هسته‌ای در جریان اتفاقات بوده‌ام، می‌دانم که این موضوع در سه بعد فنی، حقوقی و سیاسی مطرح بوده است البته بر حسب قدرت مذاکره‌کنندگان و شرایط بین‌المللی مذاکرات هسته‌ای فراز و فرودهایی داشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به تجربه دکتر روحانی در شورای عالی امنیت ملی تیمی با نظر مقام معظم رهبری در زمینه مذاکرات هسته‌ای تشکیل شد و از ابتدا قرار نبود که ما برنده مطلق مذاکرات باشیم بلکه قرار بود با کشورهای غربی تعامل داشته باشیم و در یک نقطه تعادل که اصول و محکمات ما حفظ شود، به توافق برسیم. مقام معظم رهبری در مراحل پایانی مذاکرات توصیه‌هایی داشتند و در شورای عالی امنیت ملی نیز طی چند چلسه درباره این موضوع بحث شد و در نهایت براساس توصیه‌ها و ملاحظات مذاکرات هسته‌ای به پایان رسید.

وزیر کشور با اشاره به مزایای توافقات هسته‌ای اظهار کرد: طرف‌های مذاکره قبول کردند که ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه بدهد و از فناوری برتر در این زمینه استفاده کنیم . مهم‌ترین موضوع حل مسائل نظامی بود. یکی از دلایل اتهامات وارد شده به ایران شبهاتی بود که در این حوزه به فعالیت‌های هسته‌ای وارد شده بود و به دنیا ثابت شد که هیچ بهانه مستندی در این حوزه نداشته‌اند.

رحمانی‌فضلی اضافه کرد: تحریم‌ها یکی دیگر از ابعاد مذاکرات هسته‌ای بود. برخی از تحریم‌ها مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برخی دیگر مربوط به حقوق بشر بوده است. از ابتدا تحریم‌های هسته‌ای موضوع مذاکره بود و پس از توافق نیز قرار شد اجرای توافق به حکمیت گذاشته شود.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل اصولی تحریم‌ها، نفت بود، اظهار کرد: در آن زمان ایران اجازه صدور روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت را نداشت و ما حتی یک بشکه بیش از این مقدار را نمی‌توانستیم صادر کنیم، اما پس از توافق هسته‌ای این میزان به بیش از دو میلیون و ۲۰۰ بشکه در روز رسید.

وزیر کشور با اشاره به موضوعات بانکی اظهار کرد: در حال حاضر مشکلات تبادلات بانکی نسبت به پیش از توافق هسته‌ای واقعا حل شده است. البته برخی از مسائل مربوط به سیستم بانکی کشور و پروتکل‌ها است.

رحمانی‌فضلی با اشاره به دستاوردهای سیاسی برجام گفت: حمله‌ها، هجمه‌ها و تهدیداتی که پیش از توافق هسته‌ای وجود داشت، در حال حاضر وجود ندارد. اتحاد بزرگ بین‌المللی که علیه ایران شکل گرفته بود را این توافق از بین برد و در حال حاضر همه کشورها می‌خواهند با ایران کار کنند.

وی اضافه کرد: ما کی به آمریکایی‌ها اعتماد کردیم؟ مشکل آنها انرژی هسته‌ای و نفت نیست بلکه با انقلاب اسلامی مشکل دارند. اگر قرار به ظلم و زور باشد با همان روش آن‌ها عمل می‌کنیم.

وزیر کشور با اشاره به واکنش‌های برخی افراد نسبت به تخلفات آمریکایی‌ها در تعهد به برجام گفت: این افراد  به جای حمله به آمریکایی‌ها به خودی‌ها حمله می‌کنند. این کار عجیب است، چراکه باید آمریکایی‌ها را به مسلخ قضاوت جهانی بکشانیم.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: یکی از موهبت‌های الهی در قالب انقلاب اسلامی دموکراسی است و ما انتخابات برگزار می‌کنیم. زمانی که ملت به یک نفر رأی می‌دهند، همه ما باید کمک کنیم. البته حمایت به معنای حمایت چشم و گوش بسته نیست بلکه لازم است انتقادهایی را در جهت اصلاح امور انجام دهیم.

وی با اشاره به قیمت نفت طی سال‌های اخیر اظهار کرد: دولت یازدهم در ابتدای کار خود با بشکه‌ای ۱۲۰ دلار کار خود را آغاز کرد. این رقم به ۲۵ دلار کاهش یافت و متوسط آن ۴۰ دلار بوده است. در این شرایط ما توانسته‌ایم به رشد اقتصادی بالایی دست یابیم. این در حالی است که برخی کشورهای منطقه ۸۰ درصد از ذخایر خود را مصرف کرده‌اند و حتی برخی از کشورها برای پرداخت دستمزد کارمندان خود قصد وام گرفتن از ایران را داشتند. البته ما به دلایلی  نتوانسته‌ایم به اهداف عالیه مدنظر مردم دست پیدا کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه افزایش امید، اعتماد و سرمایه اجتماعی وظیفه ماست، اظهار کرد: در این شرایط نباید شمشیر قلم را بکشیم و همه اقدامات را نادیده بگیریم.

 

منبع: برنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین