|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
»
کد خبر: ۱۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳
این کارت های هدیه و این مبالغ که از سوی تامین اجتماعی، مجلس، بهزیستی، هلال احمر و کمیته امداد به دست نمایندگان می رسد اگر حتی برای مراجعان نماینده ها در شهرستان هم هزینه شده باشد، می تواند دستاویزی برای انتخابات مجلس باشد تا نمایندگان از طریق این هدایا در آستانه هر دوره از انتخابات برای خود رای جمع کنند که ایراد قانونی دارد.
نمایندگان از سازمان تامین‌اجتماعی تحقیق‌وتفحص کرده‌اند و سعید مرتضوی هم جوابیه داده است. یکی از موضوعات تحقیق‌وتفحص، بحث پول‌گرفتن یا نگرفتن نمایندگان از تامین‌اجتماعی است. مرتضوی می‌گوید داده‌ایم و نمایندگان تکذیب می‌کنند.

ماجرا از عدم قرائت اسامی 37 نماینده در گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی شروع شد. نمایندگانی که از مرتضوی مبالغی را دریافت کرده بودند و به گفته سعید مرتضوی تعدادشان 150 نماینده بوده نه 37. در گزارش مجلس، اسامی متعددی به عنوان گیرندگان پول قرائت شده  اما اسامی، سانسور شد.

از 13 آذرماه و با قرائت گزارش در مجلس، پس لرزه های هدایایی که از سوی سازمان تامین اجتماعی به 37 نماینده (و به روایتی دیگر به 150 نماینده داده) ادامه دارد و از قضا هر روز هم شاخ و برگی به این هدایا افزوده می شود.

این گزارش و حواشی اش یک طرف، واکنش کسانی که در این گزارش نام شان آمده و هریک مبالغی تعجب برانگیز از سرمایه این سازمان هدیه گرفتند یک طرف دیگر. نگاهی به فهرست کارت هدیه های اعطایی به نمایندگان ، نشان می دهد که بعضی ها که کرسی های مجلس را تصاحب کرده اند رقم هایی از 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان را از سعید مرتضوی دریافت کرده اند.

در پی انتشار اخباری مبنی بر تقسیم کارت هدیه هایی بین نمایندگان مجلس در ادوار مختلف، از سوی تامین اجتماعی، به تازگی توضیحاتی حاکی از علت پرداخت این کارت ها منتشر شده است. روسای وقت سازمان تامین اجتماعی، دلیل این پرداخت ها را در اختیار قرار دادن بودجه ای به نمایندگان مجلس مطرح کرده اند که برای مناطق محروم موقع مراجعه مردم استفاده می شد.

سعید مرتضوی رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی حاضر نیست نام نمایندگان را افشا کند، حمید رسایی عضو جبهه پایداری مجلس می گوید که کمیته امداد، سازمان بهزیستی، هلال احمر و تأمین اجتماعی مبالغ ناچیزی را در اختیار نماینده‌ها می‌گذارند و نماینده‌ها به خصوص در شهرستان‌ها به مراجعین کمک هایی می کنند. محمدرضا باهنر در تکمیل توضیحات رسایی می گوید که مجلس هم ماهانه 300 هزار تومان کمک هایی را در اختیار نماینده ها قرار می هد.

از میزان کمک های کمیته امداد، سازمان بهزیستی و هلال احمر که رسایی به آن ها اشاره کرده است رقمی در دست نیست اما براساس گزارش تحقیق و تفحصی از سازمان تامین اجتماعی منتشر شده است 37 نماینده مجلس در اردیبهشت ماه جمعا یک میلیارد و 335 میلیون ریال  (133 میلیون و 500 هزار تومان) از سازمان تامین اجتماعی مبالغی را به عنوان هدیه دریافت کرده اند. این هدیه برای هر کدام از 37 نماینده چیزی نزدیک به 3 میلیون 600 هزارتومان می شود. هر چند مدافعان دریافت هدایا می گویند که نمایندگان این هدایا را برای مراجعان خود در شهرستان ها هزینه کرده اند .

در ادامه جنجال‌های دریافت «کارت هدیه» توسط نمایندگان حالا برخی نمایندگان از قانونی‌بودن دریافت این پول می‌گویند. حتی علی لاریجانی رئیس اصولگرای  مجلس  نهم از  نمایندگان  دفاع جانانه ای کردند و معتقد است این کارت ها" هدیه هایی که خاضعانه، بی چشمداشت و حتی بدون اینکه کسی بفهمد از سوی سازمان تامین اجتماعی است با واسطه (توسط نمایندگان مجلس مناطق محروم) به دست نیازمندان رسیده است.

حالا پس از گذشت نزدیک به یک ماه از خواندن این گزارش در صحن مجلس، عزيز اکبريان، نايب رئيس هيات نظارت بر امور نمايندگان مجلس و مصطفی افضلی فرد به خانه ملت گفته اند: «هيات نظارت فعلابررسي دريافت کارت هديه توسط برخي نمايندگان را در دستور کار ندارد چراکه هنوز تخلفي محرز نشده. اما منتظر نظر کميسيون اصل ۹۰ در اين باره مي ماند.»

 توجیه برخی نمایندگان به مصونیت نمایندگان بازمی‌گردد، اما طبق آیین نامه داخلی مجل مصونیت نمایندگان مربوط به نطق‌ها، سخنرانی‌ها و اقداماتی است که برای دفاع از حقوق شهروندان انجام می‌دهند و این مصونیت شامل حال تخلف‌ها و تضییع حقوق شهروندی نمی‌شود حال سوالی که مطرح می شود این است مجازات قانونی نمایندگان هدیه بگیر چیست؟

اگرچه کارت هديه ها ی مرتضوی از جیب تامین اجتماعی با ارقامي بالاتر به برخي وزرا و معاونان احمدي نژاد هم رسيده بود، اما از همان روز انتشار گزارش تفحص، دريافت کارت هديه از سوي نمايندگان با واکنش هاي فراواني در جامعه، افکار عمومي و فضاي مجازي همراه شد. حالابيش از هر زمان ديگري نمايندگان و مردم مي خواهند اسامي نمایندگان دریافت کننده کارت هدیه از تريبون صحن علني منتشر شود.

این کارت های هدیه و این مبالغ که از سوی تامین اجتماعی، مجلس، بهزیستی، هلال احمر و کمیته امداد به دست نمایندگان می رسد اگر حتی برای مراجعان نماینده ها در شهرستان هم هزینه شده باشد، می تواند دستاویزی برای انتخابات مجلس باشد تا نمایندگان از طریق این هدایا در آستانه هر دوره از انتخابات برای خود رای جمع کنند که ایراد قانونی دارد.

از سوی دیگر در سازوکار نظارتی داخل مجلس نیز، کمیته نظارت مجلس بر نمایندگان دریافت هرگونه هدیه نقدی یا غیرنقدی غیرمتعارف از اشخاص حقیقی، حقوقی، خصوصی یا عمومی و دولتی داخلی یا خارجی با هر عنوان توسط نماینده را ممنوع می داند و برای نماینده دریافت کننده هدیه مجازات هایی تعیین می کند. از همین رو و براساس همین سازوکار نظارتی است که احمد توکلی نماینده مردم تهران در جلسه علنی روز چهارشنبه برخلاف باهنر و رسایی که از نمایندگانی که از تامین اجتماعی هدیه گرفته اند دفاع کردند، او از همان نمایندگان خواست خود را به کمیته نظارت مجلس بر نمایندگان معرفی کنند.

براساس آیین نامه کمیته نظارت مجلس بر نمایندگان که بنا به توصیه رهبر معظم انقلاب در مجلس هشتم شکل گرفت برای نمایندگانی که هدیه نقدی ی غیرنقدی با هر عنوانی می گیرند مجازات های زیر تعیین شده است:

الف- تذکر شفاهی بدون درج در پرونده

ب- تذکر کتبی با درج در پرونده

ج- اخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار تخلفات

د- کسر حقوق از یک ماه تا یکسال به میزان یک دوم

ه- محرومیت از عضویت در مجامع و شوراها یا کمیته های تحقیق و تفحص

و- محرومیت از نامزدی برای عضویت در هیات رئیسه مجلس و هیات رئیسه کمیسیونها

ز- اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه غیر علنی توسط رئیس مجلس

منبع:سایت خبری تحلیلی تدبیر

در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین