|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۴۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
همین ظاهرسازی‌ها و غیرواقعی عمل کردن‌های ترامپ است که او را در چشم سیاستمداران آمریکائی و اروپائی بشدت تنزل داده تا جائی که رئیس سابق سیا «جان برنان» درباره او گفته است: ترامپ، موجودی نفرت انگیز است.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:هر چند صاحب نظران غربی از جمله در آمریکا از هم اکنون برای ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا شکست و ناکامی را پیش‌بینی می‌کنند، ولی همانطور که دختر ترامپ از مردم خواست به پدرش فرصت بدهند و بعد درباره او قضاوت کنند، منطق ایجاب می‌کند با ملاحظه عملکردهای او در این زمینه قضاوت شود.

با اینحال، از لحظه آغاز ریاست جمهوری ترامپ، تظاهرات علیه او در خود آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر به راه افتاده که هنوز ادامه دارد. نکته قابل توجه این است که جمعیت تظاهرات نیز زیاد است و می‌توان گفت چنین مخالفتی با یک رئیس‌جمهور در آغاز مسئولیتش تقریباً بی‌سابقه است.

علت مخالفت‌ها با ترامپ را می‌توان در چند محور خلاصه کرد. عده‌ای معتقدند دوران جدیدی از عوام فریبی در آمریکا آغاز شده است. از جمله این افراد پاپ فرانسیس است که در گفتگو با یک روزنامه ایتالیائی درباره ظهور عوامفریبی با قدرت گرفتن ترامپ هشدار داد.

عده‌ای دیگر از مخالفان ترامپ معتقدند او برخلاف اینکه خود را یک مصلح و ناجی برای آمریکا جلوه می‌دهد، درصدد است پایه‌های دیکتاتوری را در جامعه آمریکا تثبیت کند.

عده‌ای که در میان آنان زنان دارای اکثریت هستند، از شعارهای ضد زن که ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود داده بود برانگیخته شده‌اند و او را برای حقوق زنان یک تهدید می‌دانند.

علاوه بر اینها ساکنان مهاجر آمریکا نیز ترامپ را یک تهدید برای خود می‌دانند زیرا آنها را تهدید به اخراج کرده است. هر چند شعار «آمریکائی بخرید و آمریکائی استخدام کنید» یک شعار مثبت برای خود آمریکا و اتباع آمریکا تلقی می‌شود، ولی ساکنان غیرآمریکائی این کشور که در مشاغل مختلف فعال هستند و کسانی که در آستانه شاغل شدن قرار دارند، احساس خطر می‌کنند. خود ترامپ هم که یک تاجر است و با چندین کشور قاره آمریکا، اروپا، آسیا و آفریقا داد و ستد می‌کند در عمل نمی‌تواند به شعار «آمریکائی بخرید» پای بندی نشان بدهد. بنابر این، همین شعار به ظاهر وطن دوستانه رئیس‌جمهور جدید آمریکا نیز به نظر شوخی می‌رسد و همین می‌تواند روزنه‌ای باشد برای رسیدن به این نکته که احتمالاً بقیه شعارهای ترامپ نیز غیرواقعی، غیر عملی و عوام فریبانه است.

همین ظاهرسازی‌ها و غیرواقعی عمل کردن‌های ترامپ است که او را در چشم سیاستمداران آمریکائی و اروپائی بشدت تنزل داده تا جائی که رئیس سابق سیا «جان برنان» درباره او گفته است: ترامپ، موجودی نفرت انگیز است.

مهم‌تر اینکه ترامپ در نطق مراسم تحلیف، از کشور آمریکا چهره‌ای تیره و تار ترسیم کرد و همین سخنان او، که بر خلاف سخنان روسای جمهوری قبل از او بود، موجی از اعتراض و مخالفت شخصیت‌های سیاسی آمریکا را برانگیخت. این شخصیت‌ها ترامپ را یک عنصر فرصت طلب معرفی کرده‌اند که درصدد سوءاستفاده شخصی از طریق سیاه نمائی چهره کشور خود است.

در جهان عرب نیز واکنش‌های منفی در برابر مواضع اعلام شده ترامپ به ویژه در مورد مساله فلسطین آغاز شده است. اگر ترامپ به وعده انتخاباتی خود برای انتقال سفارت آمریکا به مسجدالاقصی عمل کند، آتش زیر خاکستر فلسطین شعله‌ور خواهد شد و مشکلات زیادی برای سیاست خارجی آمریکا پدید خواهد آورد. این، اخطاری است که خطیب مسجدالاقصی، شیخ عکرمه صبری، نیز داد و گفت: «انتقال سفارت آمریکا به قدس اعلان جنگ علیه مسلمانان است».

ترامپ، برای آنکه آراء صهیونیست‌ها را جلب کند در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به رژیم صهیونیستی وعده داد سفارت آمریکا را به قدس انتقال خواهد داد. علاوه بر این، سران رژیم صهیونیستی به قدرت رسیدن ترامپ را یک فرصت استثنائی برای این رژیم می‌دانند و در انتظار حمایت‌های بیشتر دولت آمریکا هستند. اگر ترامپ بی‌احتیاطی کند و طبق میل سران رژیم صهیونیستی عمل نماید، قطعاً این رفتار او جرقه‌ای خواهد شد که انبار باروت فلسطین را به آتش خواهد کشید و دولت آمریکا را دچار بحرانی جدی خواهد کرد.

بدین ترتیب، شرایط کنونی آمریکا به صورت جدی مبهم است و شاید بتوان گفت ریاست جمهوری ترامپ بر آمریکا، آغاز دوران افول این کشور است، همان چیزی که تعدادی از سیاستمداران کهنه کار غربی نیز پیش‌بینی کرده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین