|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۱۴۲۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۳
در سومین روز سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که همزمان با 3 بهمن ماه است، 9 اثر نمایشی در بخش صحنه‌ای و 5 اثر در بخش محیطی اجرا می‌شود.
 در سومین روز سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که همزمان با 3 بهمن ماه است، 9 اثر نمایشی در بخش صحنه‌ای و 5 اثر در بخش محیطی اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اسامی نمایش‌هایی که روز سوم بهمن ماه اجرا می‌شوند، به شرح زیر است:

نمایش "سفید" به کارگردانی کوکوونا از کشور ژاپن در سالن تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌رود. این نمایش در دونوبت 17 و20 اجرا دارد.

نمایش "نیم روز اسکاتلند" به نویسندگی و کارگردانی ندا هنگامی نیز در تالار چهارسو تئاترشهر و در دو نوبت 18:30و 20:30 به صحنه می‌رود.

در این روز تالار سایه میزبان نمایش "علی کوچیکه" به نویسندگی سارا تقوی و کارگردانی حسین فرخی است که این نمایش در دونوبت 17 و 19 اجرا دارد.

نمایش "من،سیزیف" به نویسندگی و کارگردانی وسلکا کونچوآ از کشور بلغارستان  دیگر نمایشی است که در سومین روز جشنواره در تالار قشقایی تئاتر شهر به صحنه می‌رود. این نمایش در دونوبت  17:30 و 19:30 اجرا دارد.

همچنین نمایش "پرسه‌های موازی" به نویسندگی و کارگردانی پیام لاریان در تئاتر مولوی به صحنه می‌رود. این نمایش در دو نوبت 17 و 19 اجرا دارد.

نمایش " آشپزخانه " به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا رادمند  نیز در تالار حافظ  به صحنه می‌رود. این نمایش در دو نوبت 18 و 20:30 اجرا دارد.

در این روز تالار دکتر ناظر زاده میزبان نمایش "پنجاه و چهارمین سالگرد..." به نویسندگی و کارگردانی آرمین حمدی‌پور از شیراز است  .این اثر در دونوبت 17 و 20 اجرا دارد.

همچنین نمایش "خانه ابری" به نویسندگی مشترک "نشمینه نوروزی ومحمد زمان وفاجویی وبه کارگردانی مشترک سیامک احصایی و حمید پور آذری در تالار استاد سمندریان  اجرا می‌شود که در دو نوبت 18 و 20:45 روی صحنه می‌رود.

نمایش "اکسیژن" به نویسندگی مشترک مهسا غفوریان ، مهدی ضیاء چمنی و به کارگردانی مهدی ضیاء چمنی  از مشهد در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان  اجرا دارد که در دونوبت 16 و 18 روی صحنه می‌رود.

 برنامه اجرای نمایش‌های بخش محیطی در سومین روز جشنواره به شرح زیر است:

نمایش "چهار طبقه" به نویسندگی و کارگردانی محمد هادی عطایی در محوطه تئاتر شهر اجرا دارد که ساعت 16:30  اجرا می‌شود.

 همچنین اجرای نمایش " داستان مردم " به نویسندگی و کارگردانی پیام عزیزی از شازند ساعت 17 در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

در ادامه محوطه مجموعه تئاتر شهر و برج میلاد میزبان نمایش " نیمه " به نویسندگی و کارگردانی محمد مظفری از بوشهر است.

این نمایش ساعت 11 ظهر در برج میلاد اجرا می‌شود و ساعت 18 نیز در محوطه تئاتر شهر اجرا دارد.

نمایش "هفت خوان" به نویسندگی مشترک میثم یوسفی و آشا شاملو و کارگردانی میثم یوسفی ساعت 16:30 در فضای باز خانه هنرمندان و ساعت 18:30 در محوطه تئاتر شهر اجرا دارد.

نمایش " فیش " به نویسندگی کاوه مهدوی و کارگردانی رستا رضوی از ورامین ساعت 16 در محوطه خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

نگاهی به نمایش‌های محیطی

«خروج اضطراری» در جشنواره تئاتر فجر/وقتی از خواندن رمان ایده‌ می‌گیری

نمایش «خروج اضطراری» که در بخش نسل نو جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌رود، درباره زوجی است که در آستانه برپایی مراسم عروسی خود هستند اما حضور ناگهانی یک دوست، مسیر این ازدواج را تغییر می‌دهد.

متن این نمایش نوشته مشترک ساناز اسدی و رافعه رستمی است که با  کارگردانی مهرداد مصطفوی به صحنه می‌رود. در این نمایش بازیگرانی چون آیدین بهاری،سجادتابش،آذین نظری،سرورعرب‌پور،امیراحمدقزوینی حضور دارند.

مهرداد مصطفوی کارگردان این نمایش معتقد است: بخش «نسل نو» در جشنواره اتفاقی خوب و جدید است و به جوانان فعال در این عرصه امکان می‌دهد تا کارشان دیده و راهشان هموارتر شود.

او که دغدغه اصلی‌اش بازیگری است، در گفتگویی ادامه داد: بخش «نسل نو»باعث شد تا در جایگاه کارگردانی، نمایشم به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کند.

مصطفوی افزود: هیچ فکر نمی‌کردم به عنوان کارگردان یک اثر نمایشی در جشنواره تئاتر فجر شرکت کنم ، اما بخش نسل نو این فرصت را  ایجاد کرد تا در این دوره از جشنواره حضور پیدا کنم.

کارگردان نمایش «خروج اضطراری» درباره سبک اجرایی اثر خود توضیح داد:نمایش ما یک اثر رئالیستی است که درکنارش فرم هم قرار دارد چرا که همیشه دوست داشتم یک نمایش رئالیستی را به شیوه‌ای نوین روی صحنه ببرم.

وی با اشاره به انگیزه خود از انتخاب این نمایش گفت: ابتدا رمانی خواندم که مرا به خودش خیلی جذب کرد ، از طرفی پرداختن به روابط اجتماعی از دغدغه‌های مهم من در اجرای نمایش بود که این نوشته تمام این خصوصیات را در دل خودش جای داده است.

تماشاخانه فانوس با 4 نمایش میزبان جشنواره فجر است

تماشاخانه فانوس با میزبانی چهار نماش در بخش "به علاوه فجر" سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.

این تماشاخانه میزبان چهار نمایش است که به عنوان آثاری از گونه‌های مختلف تئاتری به صحنه می‌روند.

اسامی نمایش‌هایی که در این تماشاخانه به صحنه می‌روند، به شرح زیر است: "تله موش" به نویسندگی سیاوش حیدری و کارگردانی بهنود بهلولی، "همان باش که نیستی" به نویسندگی و کارگردانی سامان ارسطو، "بلند بگو آخ"  به نویسندگی سپیده عیدی و کارگردانی ندا شاهرخی و "4+یک روایت از رها دختر خانم عضدی" به نویسندگی و کارگردانی سپیده عیدی.

این اجراها درگو نه‌های اینتراکتیو، آسیب‌های اجتماعی، کودک و نوجوان و مونو درام هستند که از اول تا یازدهم بهمن در تماشاخانه فانوس به صحنه می‌روند.

این تماشاخانه در سه روز نخستین جشنواره یعنی از 1 تا 3 بهمن ماه میزبان نمایش "تله موش" است که راس ساعت 20 به صحنه می‌رود. همین نمایش بار دیگر در تاریخ‌های 6 و 7 بهمن و در همین ساعت به صحنه می‌رود.

نمایش"همان باش که نیستی" نیز در دو روز 4 و 5 بهمن ماه در دو نوبت 18 و 20 اجرا دارد.

در ادامه نمایش "بلند بگو آخ" روزهای 8 و 9 بهمن راس ساعت 19 در این تماشاخانه به صحنه می‌رود.

تماشاخانه فانوس در دو روز پایانی جشنواره یعنی در تاریخ‌های 10 و 11 بهمن میزبان نمایش "چهار + یک روایت" است که راس ساعت 19 اجرا دارد.

تماشاخانه فانوس در میدان هفت تیر، جنب مجتمع یاس، کوچه آذری پلاک 25، میزبان علاقه‌مندان و هنرمندان تئاتر است.

کتاب جشنواره بین المللی تئاتر فجر منتشر شد

کتاب سی و پنجمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر با معرفی کامل بخش های مختلف جشنواره منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سی و پنجمین دوره جشنواره تئاتر فجر، کتاب جشنواره شامل معرفی هیات‌های داوری، تئاتر نسل نو، مرور تئاترایران، نمایش های مهمان، تئاتر ملل، هیات های داوری و انتخاب نمایشهای محیطی، آلترناتیو، تعاملی و دیگر گونه های بیرونی، جشنواره های فجر استانی، همایش پژوهشی، کارگاه های آموزشی و سخنرانی ها، مسابقه نمایشنامه نویسی، مسابقه عکس، پوستر و هویت بصری، بزرگداشت، به علاوه فجر و ستاد برگزاری جشنواره می‌شود

کتاب سی و پنجمین دوره جشنواره به مدیرمسئولی سعید اسدی و سردبیری سعید هاشمی پور منتشر شد.

در این کتاب 292 صفحه ای که به دو زبان فارسی و انگلیسی آماده شده، معرفی کامل گروه های نمایشی بخش های مختلف جشنواره به همراه معرفی کارگردان اثر و عکس هایی از اجرای هر نمایش درج شده است. همچنین مسعود نوروزی مدیر هنری، سید ضیا صفویان دبیر عکس، سحر ابراهیمی مهر، پریسا بهپوری، سمیه فنایی تحریریه، مهدی عرب، سحر ابراهیمی مهر مترجم، سمیه خزائی صفحه آرا، ساناز دریایی عکاس، الناز قنبری روابط عمومی و علی اشرفی نیا امور اجرایی و لوح نگار لیتوگرافی و چاپ این کتاب بوده‌اند که به صورت تمام رنگی با چاپ نفیس منتشر شده است.

طرح جلد کاتالوگ جشنواره بیست و سوم با بهره گیری از پوستر جشنواره به طراحی عباس محبوب ارائه شده است.

به دلیل عزای عمومی نمایش «جهش فرانسه» در سومین روز جشنواره اجرا می‌شود

نمایش «جهش» کاری از کشور فرانسه که قرار بود امروز در ساعت 16:30 در محوطه باز تئاترشهر اجرا شود، به دلیل عزای عمومی ، در سومین روز از جشنواره اجرا می شود.

به گزارش روایط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نمایش «جهش» از کشور فرانسه، به احترام شهدای آتشنشانان امروزکنسل و اجرای آن به فردا، سوم بهمن ، ساعت 16و19 در محوطه تئاترشهر موکول شد.

«پرواز شماره 745» با نگاهی متفاوت به جنگ می‌نگرد

نمایش «پرواز شماره 745» به نویسندگی و کارگردانی مرجان پورغلامحسین در بخش «به علاوه فجر» سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه می‌رود.

 این نمایش که پیش از این در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی، به عنوان تاثیر گذارترین اثر جشنواره شناخته شده بود، داستان سفر زنی به ایران پس از مهاجرتی سی ساله است. زن که به همراه خانواده‌اش در میانه جنگ ایران و عراق از ایران مهاجرت کرده، برای فروش خانه پدری بازمی‌گردد و به دنبال یافتن نشانه‌هایی از گذشته به محله قدیمی خود می‌رود.

«پرواز شماره 745» به شیوه میکرو تئاتر اجرا می‌شود. این نمایش که در ادامه تجربه‌های تلفیق سینما و تئاتر است، دکوری به ابعاد یک متر در هفتاد سانت دارد و از بیش از چهل عروسک در آن استفاده می‌شود.

در اجرای این نمایش که از زاویه‌ای متفاوت به جنگ تحمیلی می‌نگرد، تجربه میکرو تئاتر و تلفیق تکنیک‌های سینمایی با قابلیت‌های تئاتر و به ویژه تئاتر عروسکی، به کار گرفته شده است.

این نمایش در بخش «به علاوه فجر» در روزهای دوشنبه 4 و سه شنبه 5 بهمن در تماشاخانه آفتاب به نشانی بلوار آفریقا، نرسیده به چهارراه جهان کودک، کوچه کمال، تماشاخانه آفتاب به صحنه می‌رود.

اجرای نمایش «زیرزمین» در بخش به‌علاوه فجر

نمایش «زیرزمین» به کارگردانی حسن اسدی یکشنبه سوم بهمن در بخش به‌علاوه فجر  سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی  تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.

این نمایش که به قلم آرش عباسی نوشته‌شده، واکاوی رفتارهای به‌ظاهر ناخودآگاه فردی در شرایط خاص اجتماعی است و یکشنبه در دو ساعت 16 و 18 در تماشاخانه «همای سعادت» اجرا می‌شود.

«زیرزمین» با هنرنمایی علی خونساری و فهیمه گردان اجرا می‌شود و طراحی صحنه و لباس این نمایش را نوید فرح مرزی برعهده دارد.

در خلاصه این نمایش آمده است: خواهر و برادری که خانه‌زاد یک خانواده اشرافی بوده‌اند، پس از خروج سرهنگ از ایران و فوت پدر و مادرشان تنها می‌شوند و خواهر به‌عنوان سرپرست برادر کندذهنش با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود ...

طراحی گریم این نمایش را سمیرا مهدوی شکیبا به عهده دارد و از دیگر عوامل آن می‌توان به آهنگساز صابر جعفری، سمیرا عباسی دستیار کارگردان، پروانه بهرامی مدیر صحنه،حسین وادی زاده ساخت تیزر و آنونس، رامین ملا محمدی طراح پوستر، بروشور و عکاس و دستیار گریم بهادر نانگیر اشاره کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین