|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۱۴۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
موانع برجامی نیز مربوط به خود برجام است که برداشتن آنها نیز زمان بر است و برای آن پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد.
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با مثبت خواندن گزارش سه ماهه چهارم وزارت خارجه در مورد اجرای برجام گفت که طبق این گزارش، گام‌های مثبت و رو به جلویی در اجرای برجام برداشته شده که از جمله آن در حوزه حمل و نقل بخصوص حمل و نقل هوایی است.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به گزارش سه ماهه چهارم وزارت خارجه در مورد اجرای برجام، اظهار کرد: ارزیابی کلی از گزارش وزارت خارجه حاکی از آن است که چند قدم رو به جلو حرکت شده که می توان این گام های مثبت را در حوزه حمل و نقل بخصوص حمل و نقل هوایی مشاهده کرد.

به گفته وی، طبق این گزارش نفت تولیدی که در سه ماهه سوم اجرای برجام سه میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه بوده در سه ماهه دوم به سه میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه رسیده است که این موضوع در کنار افزایش سهمیه اوپک علی رغم سهمیه سایر کشورهای عضو از اهمیت ویژه ای برخوردار است که همه متاثر از اعتبار برجام در حوزه بین‌المللی می باشد.

رحیمی گسترش همکاری‌های بین‌المللی و ظرفیت ذخیره سازی اورانیوم را از دیگر دستاوردهای اجرای برجام در سه ماهه چهارم آن خواند و گفت: زمینه مراودات بین‌المللی  و حوزه مسائل بانکی گشایش‌هایی نیز صورت گرفته است، همچنین درخواست ۱۱۸ فروند از ایرباس و تحویل یک فروند آن در کنار مجوز برقراری خط پروازی کشورهای اروپایی ایران پس از سال‌ها توقف و تعطیلی از دیگر دستاوردهای اجرای برجام در طول سه ماه گذشته است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به جزئیات کلی گزارش وزارت خارجه اشاره و اظهار کرد: این گزارش از سه بخش آخرین تحولات در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای، حوزه رفع تحریم‌ها و موانع و چالش ها در اجرای برجام تشکیل شده است که بخش موانع عمدتا به موانع غیر برجامی مربوط می شود، یعنی موانعی که قبل از برجام وجود داشته و ارتباطی با فعالیت هسته‌ای ندارد، اما اکنون در حوزه‌هایی همچون بانکی مشکل ساز شده که همه ناشی از فضای داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: موانع برجامی نیز مربوط به خود برجام است که برداشتن آنها نیز زمان بر است و برای آن پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد.

رحیمی در مورد اشاره گزارش به موضوع نقض عهد آمریکا در تمدید تحریم های ایسا گفت: بخش مهمی از گزارش به چالش‌های برجام در سه ماهه چهارم اشاره کرده که از جمله آن موضوع تمدید تحریم‌هاست که طبق نظر هیات عالی نظارت بر برجام عمل شده که اولین قدم آن تشکیل کمیسیون مشترک و صدور بیانیه و به دنبال تاکید بر پایبندی طرفین بر اجرای تعهدات برجام است.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه کمیسیون امنیت ملی گزارش سه ماهه سوم را نیز بررسی نکرده به زودی هر دو گزارش را مورد بررسی قرار می‌دهد که پیش بینی می‌شود گزارش شش ماهه دوم کمیسیون نیز تا اواخر بهمن به صحن علنی ارائه شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین