|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۴
کد خبر: ۱۴۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
مرتضی حاجی، وزیر دولت اصلاحات معتقد است که در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بیش از آنکه حمایت شخصیت‌ها بر رای آوری روحانی تاثیر داشته باشد، عملکرد او نقشی اساسی را ایفا می‌کند.
بارها و بارها از زبان اصلاح‌طلبان شنیده شده است که سال ٩٢ آغاز سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه در هیئت دیگری بود که با قرار گرفتن حسن روحانی در راس قوه مجریه بروز پیدا کرد. با رحلت آیت‌الله هاشمی این سوال در ذهن می‌آید که دولت روحانی به چه سرنوشتی دچار خواهد شد؟

مرتضی حاجی، وزیر دولت اصلاحات معتقد است که در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بیش از آنکه حمایت شخصیت‌ها بر رای آوری روحانی تاثیر داشته باشد، عملکرد او نقشی اساسی را ایفا می‌کند.

آیا اصلاح‌طلبان با رحلت آیت‌الله هاشمی و ممنوع‌الفعالیت بودن رییس دولت اصلاحات دچار گرفتاری سیاسی خواهند شد؟

حضور مرحوم آیت‌الله هاشمی به عنوان استوانه‌های انقلاب اسلامی، نیروی موثر در تغییر فضای سیاسی و پشتیبان فعالیت‌های قانونی در کشور کاملا موثر بود. ایشان به رحمت خدا رفتند و از این جهت خلایی احساس می‌شود. لیکن نگرانی جدی از ادامه سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبان وجود ندارد چرا که بنای اصلاح‌طلبان فعالیت در چارچوب قانون و مقررات است. از این جهت قانون احزاب تکلیف را مشخص کرده است. ممکن است رحلت آیت‌الله هاشمی در کوتاه‌مدت اثر روانی بر فعالیت‌های اصلاح‌طلبان داشته باشد اما بعید است که این تاثیر طولانی مدت باشد و جای نگرانی از این جهت وجود ندارد.

نقش حمایتی آیت‌الله هاشمی از اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایی تا چه اندازه مهم و حایز اهمیت بود؟

آیت‌الله هاشمی با شناختی که به طور خاص از آقای روحانی داشت، او را حمایت می‌کرد. این جمله به این معنا نیست که اگر نقشی حمایتی آقای هاشمی از دولت نبود، کار دولت زمین می‌ماند و نمی‌توانست اهداف خود را پیش ببرد. البته ایشان کمک و دلگرمی خوبی برای دولت یازدهم بود و عاملی بود برای اینکه بتواند نظرات و اقدامات دولت را بهتر در سطح جامعه تبیین کند؛ ارتباط نزدیک‌تری بین مردم و دولت ایجاد کند و حمایت‌های عمومی‌تری را نسبت به دولت فراهم کند اما این مساله انحصاری نیست. اینطور نیست که با فقدان ایشان خلل جدی در طی طریق دولت ایجاد شود. قضاوت مردم نسبت به آقای روحانی و دولت تدبیر و امید ارزیابی عملکردش خواهد بود. انتظارات مردم از دولت در این قضاوت نقشی اساسی خواهد داشت. شرایط رای آوری آقای روحانی در سال ٩٦ خیلی متکی به نظرات شخصیت‌های برجسته کشور نخواهد بود.

آیا فقدان آیت‌الله هاشمی می‌تواند اثر مثبتی بر مشارکت بیشتر مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای سال آتی داشته باشد؟

در این باره قضاوتی نمی‌توانم بکنم. در اینکه حضور آیت‌الله هاشمی موجب افزایش مشارکت مردمی بود، شکی نیست اما در مورد تاثیر عدم حضورشان در مشارکت مردمی انتخابات آتی نمی‌توان قضاوت کرد. البته مراسم تشییع و ترحیم ایشان مخالفان و موافقان را به هم نزدیک‌تر کرد اما در مورد اینکه در مقطع انتخابات نیز این موج ایجاد شده به همین شکل در حمایت از دولت به صحنه بیاید، قضاوتی ندارم.

آیا ممکن است که خللی به سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبان به دلیل نبود یکی از مهم‌ترین حامیان‌شان ایجاد شود؟

دلیلی وجود ندارد که اصلاح‌طلبان یا معتدلین نگرانی‌ای از باب فعالیت و سیاست‌ورزی پس از فوت آیت‌الله هاشمی پیدا کنند و تصور کنند که وضعیت‌شان در عرصه قدرت دچار اختلال می‌شود. این مساله وابسته به اشخاص نیست بلکه این احزاب، تشکل‌ها و فعالان سیاسی هستند که مادامی که راه‌شان و فعالیت‌شان روشن است، می‌توانند به مسیر خود ادامه دهند.

آیا توان تاثیرگذاری اصلاح‌طلبان در عرصه قدرت با رحلت آیت‌الله هاشمی کم خواهد شد؟

با رحلت آیت‌الله هاشمی یکی از استوانه‌های جدی نظام از دست رفته است. ولی اینطور هم نبوده است که آقای هاشمی گوش به این داشته باشد که اصلاح‌طلبان چه می‌گویند و نظر اصلاح‌طلبان را در قدرت اعمال کند. ارکان قدرت هر یک وظیفه‌ای دارند. درست است که وجود آیت‌الله هاشمی بدون تردید برای اصلاح‌طلبان مفید و موثر بود اما همه مولفه‌ها وابسته به حضور ایشان نبود که در فقدان‌شان ضربه سنگینی وارد شود.

ادامه ریاست‌جمهوری آقای روحانی را برای تداوم راه اعتدال یا اهدافی که اصلاح‌طلبان از سال ٩٢ دنبال کردند، چقدر ضروری می‌دانید؟

آقای روحانی برنامه‌ها و شعارهایی داشت که مقبولیت خوبی در بین مردم پیدا کرده بود. تحقق برنامه‌ها عموما زمانبر هستند. برجام یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت آقای روحانی است. تا بخواهد گفت‌وگو‌ها به نتیجه برسد و دستاوردهای توافق به بار بنشیند، زمان لازم است. شاید باید زمان بیشتری به آقای روحانی داده شود تا او بتواند با موانع و مشکلاتی که وجود دارد، برنامه‌ها را محقق کند. به نظر من یک دوره چهار ساله برای تحقق برنامه‌های رییس‌جمهور کفایت نمی‌کند. با توجه به اینکه آقای روحانی همچنان به برنامه‌هایی که اعلام کرده وفادار است؛ در مسیر اجرای آن برنامه‌ها قدم برمی‌دارد و از هیچ کدام عدول نکرده است، خوب است که فرصت دیگری به آقای روحانی برای به ثمر نشاندن برنامه‌هایش داده شود. البته این مساله مستلزم این است که دولت در چهار ساله دوم با سرعت بیشتری حرکت کند. امروز خیلی از موانع پیش پای دولت شناخته شده است؛ موانعی که در گذشته چندان شناخته شده نبود و دولت راهکارهایی برای عبور از این موانع دارد. انتظار این است که دولت آقای روحانی با سرعت بیشتری به سمت تحقق این برنامه‌ها حرکت کند.

بعد از سال ٩٢ و به خصوص در سال ٩٤ اصلاح‌طلبان بسیار تلاش کردند که به نیروهای معتدل جریان اصولگرایی نزدیک شوند. رخدادی چون فوت آیت‌الله هاشمی چه تاثیری بر این روند دارد؟

فضای روانی ایجاد شده در این ایام پس از فوت آیت‌الله هاشمی نزدیکی بیشتر بین نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرا را نشان می‌دهد. دو جناح باید با خوش‌بینی بیشتری با هم گفت‌وگو کنند. مسائل مشترک را به بحث بگذارند و هدف اصلی نظام که سربلندی، توسعه و حل مشکلات معیشتی مردم است، در افق دیدشان باشد. در مورد راهکارهای رسیدن به این اهداف نیز می‌توان بحث و گفت‌وگو کرد. تفاوت در روش را می‌توان با گفت‌وگو به هم نزدیک‌تر کرد. فضای روانی که پس از فوت آیت‌الله هاشمی ایجاد شده است، به نزدیک‌تر شدن دو جناح کمک می‌کند. مصلحت کشور و هر دو جریان سیاسی این است که با تعامل بیشتری با هم کار کنند.

چه چهره‌هایی هستند که بتوانند در نبود آیت‌الله هاشمی برای نزدیک‌تر شدن دو جریان سیاسی کشور نقش داشته باشند؟

در هر دو جریان سیاسی شخصیت‌هایی که معتدل و مقبول هستند که بتوانند باعث همگرایی دو جریان سیاسی شوند. امید است که این شخصیت‌ها نیز این رسالت را متقبل شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین