|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۱۴۲۱۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسئله دیگری که ما با آن روبه‌رو شدیم وضعیت نظام بانکی کشور است، نظام بانکی کشور در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و بانک‌های ما دچار چالش‌های متعددی هستند.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر رد صلاحیت شدن آقای روحانی شنیده می‌شود که به نظر من حرف بیهوده‌ای است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم شب گذشته در جلسه ماهانه انجمن اسلامی مهندسین خراسان رضوی که در بنیاد فرهنگی رجائی برگزار شد، اظهار کرد: شرایط حاضر کشور شرایطی است که می‌طلبد از نظر اقتصادی مسائل را ارزیابی کنیم و اشاره‌ای هم به مسائل سیاسی داشته باشیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز عنوان کرد: از نظر اقتصادی دولت حاضر طی سه سال گذشته موفق شده تورم را کنترل و مهار کند و تقریبا در حد تک رقمی حفظ کند، اگرچه در شرایط رکود سنگینی به سر می‌بریم و از این جهت کشور ما رنج بسیاری می‌بیند، زیرا همانطور که تورم بیماری سنگینی است، رکود بیماری بدتری است و دولت نتوانسته آنچنان که بایسته است رکود و بیکاری را از بین ببرد.
 
مصباحی مقدم با بیان اینکه نقدینگی کشور به دوبرابر رسیده که این مساله اگرچه یک تهدید است ولی می‌تواند یک فرصت هم باشد، گفت: از آن جهت تهدید است که اگر ما بتوانیم از رکود خارج شویم این حجم عظیم نقدینگی می‌تواند مجددا نرخ دورقمی را به ما تحمیل کند، اما فرصت از این جهت است که می‌توان از این نقدینگی برای خروج از رکود استفاده شود.

وی گفت: این دولت وقتی که مسئولیت را به عهده گرفت حجم نقدینگی ما حدود 500 میلیارد تومان بود، سپس نقدینگی طی سه سال بیش از دوبرابر شده ولی الان از نقدینگی برای رشد بیشتر استفاده نشده است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر فرض را بر این بگیریم که از این حجم نقدینگی 920 هزار میلیارد در سیستم بانکی امروز است، از این 920 هزار میلیارد تومان تقریبا 10 درصد را نمی‌توانند تسهیلات دهند به دلیل اینکه بانک مرکزی از سپرده‌های بانک‌ها به طور میانگین 10 درصد را به عنوان ذخیره قانونی می‌گیرد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: 830 یا840 هزار میلیارد تومان نقدینگی به سمت تولید هدایت نمی‌شود و این پول عظیم در جهت فعالیت‌های مولد اقتصادی و در بخش تولید به کار گرفته نمی‌شود و نقدینگی بیشتر در بخش غیر مولد اقتصاد به کار گرفته می‌شود.
 

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه این ضعف مدیریت نقدینگی کشور است و اگر  این مدیریت نقدینگی درست انجام می‌گرفت به صورت گسترده‌ای اشتغال پدید می‌آورد، بیان کرد: اگر این اشتغال شکل می‌گرفت به صورت گسترده ای تولیدات به وجود می‌آمد و اگر تولیدات افزایش می‌یافت مردم با رونق بازار روبه‌رو می‌شدند نه رکود. و قیمت‌ها هم متعادل‌تر می‌شد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسئله دیگری که ما با آن روبه‌رو شدیم وضعیت نظام بانکی کشور است، نظام بانکی کشور در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و بانک‌های ما دچار چالش‌های متعددی هستند.

وی ادامه داد: یکی از این چالش‌ها این است که بانک‌ها منابع قابل تسهیلات‌شان قفل شده است، یعنی تسهیلاتی که به بانک‌ها داده‌اند برنگشته و بخش اندکی از منابعی که داشتند توانسته‌اند پس بگیرند و به عبارتی معوقات بانکی یا منابع غیرجاری در بانک‌ها بسیار بالاست و به طور عمده پول‌ها در بانک‌هایی است که یا متعلق به خود بانک‌هاست، بلوکه شده یا در بنگاه‎‌هایی که قبلا وام گرفته‌اند همچنان مانده است و پس نداده‌اند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به روابط بانکی بین ایران و کشورهای اروپایی، اظهار کرد: بانک‌های درجه دو و سه اروپایی همکاری می‌کنند و بانک‌های درجه یک اروپایی همکاری نمی‌کنند، زیرا آن‌ها در حالت ترس از تحریم‌های آمریکا هستند و همچنین تعدادی از کشورهای خارجی از جمله پژو فرانسه برای عقد قرارداد به ایران آمده‌اند و گشایشی در این زمینه صورت گرفته است.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود همه‌ی گشایش‌های صورت گرفته ولی آنچه وعده داده شد که اگر برجام به تصویب برسد اقتصاد ایران شکوفا و از رکود خارج می‌شویم و وضعیت مردم از نظر معیشت بهبود پیدا می‌کند و اشتغال جوانان تامین می‌شود تحقق نیافت، البته اینطور هم نیست که بگوییم برجام فایده‌ای نداشت، باید گفت دستتان درد نکند، ما از نظر بین المللی در یک شرایط سخت بودیم و اوضاع از این لحاظ بهبود یافته ولی نه آنچنان که وعده داده می‌شد.

مصباحی‌مقدم اظهار کرد: طرف آمریکایی راه بدی را پیش گرفته و نه تنها به تعهداتش عمل نکرده بلکه نقض تعهدهایی را هم اعمال کرده، حالا هم با وجود ترامپ وضعیت از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی قابل پیش‌بینی نیست.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتخابات پیش رو، احتمال انتخاب مجدد روحانی را ضعیف دانست و ابراز عقیده کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که موقعیت ایشان نسبت به سال گذشته افت پیدا کرده است.

وی با اشاره به آمار انتخابات گذشته و با بیان اینکه طرفدران روحانی نیز اطمینانی به انتخاب دوباره او ندارند، افزود: اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر رد صلاحیت شدن آقای روحانی شنیده می‌شود که به نظر من حرف بیهوده‌ای است، به هرحال احتمال رای آوردن ایشان هست اما قوت ندارد.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه در جریان اصولگرایی قدم‌هایی برای انتخابات برداشته شده است، به جبهه مردمی تازه تاسیس نیروهای انقلاب اشاره و تصریح کرد: سناریو به این شکل است که از مجموع شهرستان‌های کشور، افراد معتقد و باایمانی که سابقه انقلابی دارند (حداقل 3 نفر از هر استان) در تهران جمع می‌شوند و شاخص‌های موردنظر نیروهای انقلاب که برای انتخابات 96 تعیین شده به این مجمع که حدود 2000 نفر خواهند شد عرضه می‌شود تا اگر بحث و گفت‌وگویی هست بیان شود. افرادی که جزو نیروهای انقلابی به حساب می‌آیند معرفی می‌شوند به این 2000 نفر و یک ارزیابی صورت می‌گیرد که کسانی که به میدان آمده‌اند بر اساس این شاخصه‌ها کدام امتیاز می‌آورد و کدام نمی‌آورد. آنهایی که امتیاز آوردند ( حدود 30 نفر) به 2000 نفر معرفی می‌شوند و بر اساس شاخصه‌ها به آنها رای داده می‌شود.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: انتظار این است که 10 نفر از این مجموعه رای بالاتری بیاورند، به این 10 نفر میدان داده می‌شود تا هرکدام حدود نیم ساعت بیایند و در مجمع دوم نظرات و دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را بیان کنند تا رای گیری مجدد انجام شود و 5 نفر باقی بمانند. از 2000 نفر 25 نفر به انتخاب خود اعضا مدیریت کار را به دست خواهند گرفت و روی 5 نفر باقی مانده کار می‌کنند تا قبل ثبت نام به یک یا دو نفر برسانند و در نهایت آن دو نفر وارد صحنه انتخابات می‌شوند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: این جمع محدود به اصولگرایان نمی‌شود و هرکس که سابقه و روحیه انقلابی داشته باشد می‌تواند وارد این مجموعه شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین