|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۱۴۲۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
یک نفس عمیق از بینی بکشید و سپس هوا را از دهان بیرون بدهید. به یاد کلاس های یوگا و مدیتیشن افتادید؟ بد نیست بدانید که تنفس به این روش علاوه بر ایجاد آگاهی نسبت به بدن، می تواند فعالیت مغز و بخصوص حافظه را تحت تاثیر قرار دهد.
 تک شاتیک نفس عمیق از بینی بکشید و سپس هوا را از دهان بیرون بدهید. به یاد کلاس های یوگا و مدیتیشن افتادید؟ بد نیست بدانید که تنفس به این روش علاوه بر ایجاد آگاهی نسبت به بدن، می تواند فعالیت مغز و بخصوص حافظه را تحت تاثیر قرار دهد.
 
در تحقیقی که در سال 2016 در دانشگاه Northwestern انجام شد، از 100 نفر درخواست شد به حالات صورت هایی که بر روی نمایشگر کامپیوتر به آنها نمایش داده می شد دقت کنند و در سریع ترین زمان ممکن حالات احساسی هر یک از صورت ها را تعیین کنند. محققین دریافتند که شرکت کنندگان در تحقیق قادر بودند صورت های ترسان را زمانی که از طریق بینی خود نفس را به داخل می کشیدند سریع تر از موقعی که مشغول بازدم بودند شناسایی کنند.

این مورد در مواردی که دم از طریق دهان صورت می گرفت و یا شناسایی صورت های هیجان زده مطرح بود صحت نداشت. سپس به شرکت کنندگان در تحقیق، تصاویری اتفاقی از اشیا نشان داده شد و از آنها خواسته شد که اشیا را به خاطر بسپارند. اگر شرکت کنندگان در حین دم، تصاویر را مشاهده کرده بودند شانس به یادآوری تصاویر نیز بیشتر بود.

خب، این نتیجه چه مفهومی دارد؟ به گفته گروه محققین: «ریتم موجود در تنفس، فعالیتی الکتریکی را در مغز انسان ایجاد می کند که قضاوت های احساسی و حافظه را تقویت می کند.»

احتمالا متوجه شده اید که در هنگام ترس ریتم تنفس تان تند می شود. احتمالا افزایش تعداد تنفس در مواقع احساس ترس، روشی است که بدن برای افزایش فرصت واکنش مغز به خطرات احتمالی به کار می گیرد. همچنین با کند و طولانی کردن تنفس (پنج تنفس در دقیقه) می توان اضطراب و نگرانی را تحت کنترل در آورد.

این تحقیق همچنین تایید دیگری بر مزایای علمی مدیتیشن است. سرپرست این گروه، کریستانا زلانو، توضیح می دهد که: «در هنگام دم، در واقع نوسانات مغزی را در تمامی سیستم لیمبیک هماهنگ می کنید. به بیان دیگر، دم عمیق بخش هایی از مغز را که احساسات و حافظه شما را کنترل می کند با هم هماهنگ می کند. بنابراین برای افزایش حافظه، حتما از طریق بینی دم عمیق داشته باشید.»

به گزارش تک شات، نتایج این تحقیق می تواند به تعریف استراتژی های تنفسی خاص برای بهبود ادراکات شناختی ختم شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین