|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۱۴۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷
'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی که روز سه‌شنبه در گاردین منتشر شد، گفت: برجام نتیجه انتخابی شجاعانه، رهبری سیاسی، عزمی همگانی و کاری سخت بود و بروکسل با اراده قاطع از این توافق حمایت می کند.
 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی که روز سه‌شنبه در گاردین منتشر شد، گفت: برجام نتیجه انتخابی شجاعانه، رهبری سیاسی، عزمی همگانی و کاری سخت بود و بروکسل با اراده قاطع از این توافق حمایت می کند.

به گزارش ایرنا ، موگرینی در این یادداشت عنوان کرد: یک سال پیش، اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلستان، آمریکا و ایران اجرای «طرح اقدام جامع مشترک» درباره برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کردند. این توافق نتیجه انتخاب شجاعانه، رهبری سیاسی، عزم همگانی و تلاش سخت بود. یک سال از این تاریخ ما می‌توانیم به‌وضوح اعلام کنیم که توافق با ایران موثر بوده و بایستی آن را حفظ کنیم.

وی خطاب به منتقدین این توافق نوشت: آن‌هایی که نسبت به این توافق، بندهای آن و یا اساساً توافق با ایران ابراز نگرانی می‌کنند اعلام می‌کنم که به واقعیت‌ها با دقت نگاه کنند.

وی افزود: این توافق تاکنون سبب شده است تا ستیزه‌جویی‌ها و اختلاف‌نظر طولانی به شکل صلح‌آمیزی مرتفع گردد. اگر این توافق صورت نمی‌گرفت ممکن بود درگیر جنگی دیگر در منطقه‌ای بودیم که در حال حاضر به‌شدت ناپایدار است. توافق هسته‌ای یک سال پس از اجرایی شدنش، در حال ثمره دادن و از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اطمینان حاصل کرده است.

موگرینی اضافه کرد: سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون چهار گزارش در این خصوص منتشر کرده است که مرتباً تائید کرده است که ایران به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بوده است. این بدین معناست که برنامه هسته‌ای ایران دوباره بازتعریف و کوچک‌شده است و از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌شدت بازرسی می‌شود.

وی بیان داشت: کمیسیون مشترک برجام که مسئولیت آن بر عهده من است، مرتباً اجرای برجام را زیر نظر دارد و به ما اجازه می‌دهد تا هرگونه احتمال انحراف ایران از برجام را شناسایی و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی اتخاذ کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: توافق هسته‌ای ایران کارآمد بوده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ در زمینهٔ نفت، خودروسازی، صنعت هواپیمایی در این کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند و قراردادهای قابل‌توجهی تاکنون به امضاء رسیده است.

وی ادامه داد: صندوق بین‌المللی پول نیز نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 17-2016 را 6.6 درصد پیش‌بینی کرده است. با این‌ حال کارهای بیشتری بایستی از جمله اصلاحات اقتصادی در ایران صورت گیرد تا مردم ایران به‌ویژه جوانان از نتیجه این اقدامات مثبت بهره‌مند شوند.

موگرینی افزود: سطح روابط تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا 63 درصد که میزان چشم‌گیری است طی 9 ماهه اول سال گذشته افزایش‌یافته است. پس از 30 سال روابط سرد دیپلماتیک، ایران و اتحادیه اروپا هم اینک در حال گفت وگو در رابطه با موضوعات گسترده اقتصادی، زیست‌محیطی، مهاجرت و فرهنگی هستند. بنابراین این مهم است که به‌وضوح اعلام شود که توافق هسته‌ای با ایران موثر واقع‌ شده است.

وی تصریح کرد: جای تردیدی نیست که اتحادیه اروپا بااراده قاطع از توافق هسته‌ای که تلاشی چندجانبه است حمایت می‌کند. هر چند این توافق ناشی از تلاش چند کشور ایران، انگلیس، آلمان، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین صورت گرفته اما به دنبال تصویبش از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، اکنون به جامعه جهانی تعلق دارد. بدون این توافق، اوضاع منطقه به‌مراتب هشداردهنده می‌شد و ما این فرصت تاریخی را از دست می‌دادیم تا فضایی تعاملی در منطقه ایجاد کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: توافق هسته‌ای نمونه‌ای ممکن از تعامل در سطح بین‌المللی برای حل اختلافات در منطقه از طریق همکاری است.

وی افزود: ما در اولین سالگرد اجرایی شدن برجام، می توانیم به وضوح بگوییم که این توافق کار می کند و این ناشی از تعهدات تمامی طرف ها بوده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین