|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۴۱۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
قانون بازنشستگی پیش از موعد مقرر کارکنان دولت در سال 86 به تصویب مجلس رسیده است، افراد دارای حداقل 25 سال خدمت می توانسته‌اند با استفاده از این قانون و پیش از اتمام 30 سال خدمت بازنشسته شوند.
عده ای از بازنشستگان همچنان به روند اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد مقرر کارکنان دولت اعتراض دارند، آنان عنوان می‌کنند که حقوقشان به دلیل عدم اجرای درست این قانون نسبت به افرادی که به صورت عادی بازنشسته می‌شوند 30 درصد کاهش داشته است.

 اگرچه معترضان تاکنون پیگیری‌های زیادی انجام داده‌اند و حتی در مقابل مجلس شورای اسلامی هم تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند، اما این پیگیری‌ها تا کنون نتیجه خاصی نداشته است.

قانون بازنشستگی پیش از موعد مقرر کارکنان دولت در سال 86 به تصویب مجلس رسیده است، افراد دارای حداقل 25 سال خدمت می توانسته‌اند با استفاده از این قانون و پیش از اتمام 30 سال خدمت بازنشسته شوند.

در حالی که سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان پیش از موعد مقرر را براساس سال‌های 24 و 25 خدمت محاسبه می‌کند بازنشستگان معترض معتقد هستند که باید حقوق آنان بر اساس سال‌های 29 و 30 خدمت در نظر گرفته شود، به عقیده آنان این موضوع در قانون بازنشستگی پیش از موعد مقرر آمده است.

سبحانی، یکی از بازنشستگان معترض به شیوه اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد مقرر کارکنان دولت در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه  12 هزار نفر از سازمان‌های مختلف در کل کشور از قانون بازنشستگی پیش از موعد مقرر استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: بر اساس این قانون افراد حداقل باید 25 سال سابقه پرداخت حق بیمه را می‌داشتند و سازمان‌های افراد باید حق سنوات ارفاقی، سهم بیمه، سهم کارفرما و اصل حقوق برای چند سال کسری تا 30 سال را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کردند تا افراد بازنشسته شوند.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌ها به ازای هر نفر مبالغی از 30 تا 100 میلیون تومان به تامین اجتماعی پرداخت کردند، ادامه داد: طبق ماده 77 تامین اجتماعی حق ما را باید بر اساس دو سال آخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی یعنی سال‌های 29 و 30 خدمت برقرار می کردند که این کار انجام نشد و بر اساس میانگین دو سال آخر خدمت حقوق‌ها را پرداخت کردند.

سبحانی خاطرنشان کرد: عده ای از افراد به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دیوان عدالت اداری هم سازمان تامین اجتماعی را محکوم کرد و گفت به این دلیل که افراد حق بیمه پردازی برای سنوات ارفاقی پرداخت کرده‌اند باید حقوقشان بر اساس میانگین بیمه پردازی دو سال آخر ارفاقی یعنی سال های 29 و 30 پرداخت شود.

وی با بیان اینکه شکایت‌ها باعث شد تامین اجتماعی بخشنامه 53.1 را ابلاغ و حقو‌‌ق‌ها را اصلاح کند، تصریح کرد: پس از این اتفاق متاسفانه یک رای در دیوان عدالت اداری منفی شد و به هیات عمومی دیوان رفت و رای به نفع سازمان تامین اجتماعی صادر شد سپس این سازمان حقوق‌ها را 30 درصد کاهش داد.

سبحانی ادامه داد: پس از اصلاح حقوق‌ها طبق بخشنامه 53.1 و با توجه به تعداد زیاد شکایت‌ها، سازمان تامین اجتماعی با نفوذ و لابی گری مانع رای‌های مثبت شد و رای منفی دیوان عدالت اداری مستمسک سازمان تامین اجتماعی و مانعی برای دیگر معترضان شد، تمام شکایت‌هایی که پس از رای منفی هیات عمومی دیوان عدالت اداری انجام شد، رای منفی گرفتند.

وی با بیان اینکه حدود 7000 نفر رای مثبت ندارند و حقوق‌هایشان پایین است، اظهار کرد: حدود 4000 نفر رای مثبت گرفته‌اند و حقوق‌های بالایی دریافت می‌کنند بنابراین یک دوگانگی ایجاد شده است.

سبحانی یادآور شد: حرف ما این است که چرا قانونی که مصوب مجلس است درست اجرا نمی شود، ماده 77 قانون تامین اجتماعی می گوید که برقراری حقوق براساس میانگین دوسال آخر بیمه پردازی است، کارفرمایان ما هم این حقوق را پرداخت کرده‌اند پس چرا حقوق‌هایمان به درستی پرداخت نمی‌شود.

وی افزود: اگر تامین اجتماعی می‌خواست حقوق را براساس سال های 24 و 25 خدمت محاسبه کند پس چرا از کارفرمایان ما پول دریافت کرد، این قانون تشویقی بود و ماهم به این دلیل که جوانان بر سر کار بیایند به آن اعتماد کردیم، وقتی قانون تشویقی است دولت باید جور آن را بکشد.

سبحانی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی می گوید ما دوسال آخر واقعی خدمت را ملاک قرار می‌دهیم، عنوان کرد: بر اساس ماده 77 تامین اجتماعی باید بیمه پردازی دو سال آخر ملاک قرار بگیرد چرا پول‌ها را دریافت کردند، اما حقوق ما به درستی پرداخت نمی‌شود.

وی افزود: عملا حقوق ما 30 درصد از حقوق کسانی که با 30 سال خدمت بازنشسته می‌شوند پایین تر است.

سبحانی با اشاره به اعتراضات و تجمعاتی که بازنشستگان داشته اند، اظهار کرد: مجلس یکبار حرف ما را تایید کرد، اما شورای نگهبان به آن ایراداتی گرفت و موضوع همچنان ادامه دارد، تمام موارد در قانون مصوب موجود است، اما تامین اجتماعی تفسیر خود را از قانون دارد.

وی گفت: ما قدرت،ثروت و نفوذی نداریم، اما تامین اجتماعی نفوذ و ثروت دارد، دست ما به جایی به جز رسانه‌ها بند نیست.

هیچ گاه حق مردم را ضایع نمی‌کنیم

فرشید سلیمانی، رییس اداره امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در هیچ کجای قانون بازنشستگی پیش از موعد مقرر نیامده است که حقوق بازنشستگی براساس سال‌های سنوات ارفاقی محاسبه شود، اظهار کرد: عده‌ای به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که تامین اجتماعی باید بر اساس سال‌های سنوات ارفاقی حقوق بازنشستگی را محاسبه کند، آنان می‌گفتند به دلیل اینکه پنج سال ارفاق شده و حق بیمه پنج سال را هم پرداخت کرده‌اند باید تامین اجتماعی بر اساس پنج سال آینده یعنی سال‌های  29 و 30 خدمت حقوقشان را لحاظ کند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این موضوع شکوایه‌هایی مطرح شد و دیوان عدالت اداری هم رای مثبت صادر کرد و این رای منجر به صدور دستور پرداخت حقوق براساس سال‌های 29 و 30 شد بنابراین محاسبه حقوق بر اساس سنوات ارفاقی را پذیرفتیم.

سلیمانی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی پیگیری‌هایی انجام داد، عنوان کرد: رای هیات عمومی در دی ماه سال 91 به نفع عملکرد سازمان تامین اجتماعی صادر شد، طبق این رای عملکرد سازمان تامین اجتماعی برای محاسبه میزان حقوق بازنشستگی بر اساس سال‌های 24 و 25 خدمت صحیح و طبق قانون بوده است.

وی تصریح کرد: رای هیات عمومی باعث شد آرائی که پس از آن صادر می‌شود مورد پذیرش قرار نگیرد همچنین آیین نامه داخلی که می گوید محاسبه متوسط دستمزد بر اساس دو سال آخر خدمت باشد را اجرا کردیم.

رییس اداره امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی اضافه کرد: ما مبالغی را که به بازنشستگان داده بودیم برنگرداندیم و فقط محاسبه مستمری را از یک مقطعی اصلاح کردیم.

سلیمانی افزود: از آنجا که آراء دیوان عدالت اداری قطعی و لازم الاجراست تا هنگامی که نتوانیم را‌ی‌های مثبت را بشکنیم نمی‌توانیم محاسبات حقوق را بر اساس سال‌های 24 و 25  خدمت داشته باشیم.

وی گفت: در حال حاضر عده ای از افراد که رای مثبت دیوان عدالت اداری را دارند و رای آنان تا کنون شکسته نشده براساس سال‌های 29 و 30 خدمت حقوق دریافت می‌کنند، برای عده ای از افراد که رای دیوان عدالت اداری را نداشته‌اند بر اساس رای هیات عمومی یعنی دو سال آخر خدمت محاسبه حقوق صورت می گیرد.

رییس اداره امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: رای مثبت بسیاری از افراد شکسته شده و اعمال ماده 79 را انجام داده‌ایم، تعداد اندکی از افراد باقی مانده‌اند که شکسته شدن رای آنان هم در حال پیگیری است.

سلیمانی یادآور شد: در حال حاضر هر کسی که به این موضوع شکایت کند به این دلیل که رای هیات عمومی صادر شده دیوان عدالت اداری به نفع  آنان رایی صادر نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه  سازمان تامین اجتماعی خلاف قوانین و مقررات قدمی بر نمی‌دارد، عنوان کرد: اگر کاری انجام می‌دهیم قانونی است و اگر به موضوعی عمل نمی کنیم حتما ضمانت اجرایی پشت آن وجود دارد.

رئیس اداره امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هیچ وقت نمی‌آییم حق مردم را ضایع کنیم، چیزی که واقعا حق آنان باشد باید ادا شود، وظیفه و رسالت سازمان این است.

سلیمانی تصریح کرد: مجموع مستمری بگیران تامین اجتماعی در استان 130 هزار نفر هستند  و 600 نفر از قانون بازنشستگی پیش از موعد مقرر استفاده کرده‌اند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین