|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۲
کد خبر: ۱۴۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجه مجلس تأکید کرد: اگر این اتفاق رخ ندهد، سکته دوم در اجرای برجام اتفاق افتاده است لذا بعد از این موضوع، دولت باید قانون اقدام متناسب و متقابل با اقدامات آمریکا را در دستور کار خود قرار دهد.
ذوالنور گفت: پیشران هسته‌ای، مأموریت ذاتی دستگاه دیپلماسی بوده و هیچ منعی برای آن در برجام وجود ندارد.

جتبی ذوالنور" رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اشاره به فرا رسیدن 27 دی ماه سالروز اجرایی شدن برجام‌ اظهار داشت: برجام بعد از طی مراحل پیشنهاد دولت، بررسی در شورای عالی امنیت ملی، رسیدگی در مجلس و در نهایت اجازه مشروط مقام معظم رهبری، به اجرا در آمد.
 
نماینده مردم قم، با اشاره به شروط مقام معظم رهبری برای اجرایی شدن برجام تصریح کرد: حفظ منافع ملی، خطوط قرمز، رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی و تحقق فرمان 9 ماده‌ای ایشان به رئیس جمهور، از شروط اجرایی شدن برجام بود لذا بعد از این مباحث ما دیگر از خوب یا بد بودن برجام عبور کرده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه اکنون تحقق اهداف برجام و تامین منافع ملی مد نظر ما قرار دارد، گفت: بر جام دو طرف داشته است، جمهوری اسلامی ایران از یک سو، تعهداتی را برعهده گرفت که آن‌ها را هم به درستی اجرا کردیم و از طرف دیگر قرار شد گروه 1+5 تحریمها و محرومیت‌ها را در بردارد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجه مجلس ادامه داد: طرف مقابل ما تاکنون به تعهدات خود به درستی عمل نکرده است و اگر تحریمها رفع نشود در حقیقت اهداف برجام محقق نشده است که در این صورت، ما فقط هزینه‌هایی را پرداخت کردیم و سودی نبرده‌ایم پس می توان اذعان داشت که زیان کرده و باخته‌ایم.
 
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس تاکید کرد: تمام همت و دیپلماسی ما باید برای استیفای حق ملت ایران و اجرایی شدن برجام باشد.

وی با اشاره به اینکه لغو قانون داماتو موضوع مهم دیگری در بحث اجرایی شدن برجام است، تصریح کرد: کمیته مشترک طی این هفته، جلسه خود را برگزار کرده است و باید اعضای تیم دیپلماسی ایران به آمریکا ثابت کنند که این کشور نقض برجام کرده و حتی جان کری وزیر خارجه آمریکا هم پیش از این، تمدید تحریمها را نقض برجام اعلام کرده بود و در صورت اثبات این امر، نتیجه عملی همه تلاش‌ها و اقدامات باید رفع تحریم‌های برجامی باشد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجه مجلس تأکید کرد: اگر این اتفاق رخ ندهد، سکته دوم در اجرای برجام اتفاق افتاده است لذا بعد از این موضوع، دولت باید قانون اقدام متناسب و متقابل با اقدامات آمریکا را در دستور کار خود قرار دهد.
 
ذوالنوری همچنین در واکنش به دستور رئیس جمهور به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انر‍ژی اتمی در قبال پیشران هسته‌ای بیان داشت: نیازی به این دو دستور رئیس جمهور نبود و هیچ ارتباطی هم به قانون اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام نداشت. این مأموریت در واقع ماموریت ذاتی دستگاه دیپلماسی بوده که به طور طبیعی باید رعایت شود و هیچ منعی در برجام برای پیشران هسته‌ای وجود ندارد.
 
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس، با بیان اینکه اگر آمریکا قانون داماتو را تمدید نمی‌کرد، باز هم ساخت پیشران هسته‌ای باید عملی می‌شد، خاطرنشان کرد: اگر نقض برجام صورت گرفته باشد ما نیز دیگر نباید محدودیتها را پذیرفته و ادامه دهیم لذا دولت باید قانون اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام را عملی سازد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین