|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۱۴۱۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
شما می‌بینید که ایشان چند روز قبل از درگذشتشان در حسینیه جماران چه سخنرانی را در ارتباط با نظام، انقلاب و مقام معظم رهبری ایراد و چه خاطراتی را تعریف کردند. به‌هرحال خداوند ایشان را غریق رحمت خودش کند و واقعاً خودش جایگزین خسارت بزرگ فقدان ایشان باشد.
جماران نوشت: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از کسانی بود که واقعاً در راه انقلاب خطر کرد به‌طوری‌که در مقطعی در رژیم شاه زمینه برای اعدام ایشان فراهم‌شده بود.

حجت‌الاسلام‌ سید محمد غروی با تشریح نقش و جایگاه ایشان در دوران‌ مختلف قبل و بعد از پیروزی انقلاب، گفت: با درگذشت ایشان مقام معظم رهبری عملاً پشتوانه خیلی قویی را هم در داخل و هم در نظام بین‌الملل از دست دادند و این خلأ به این راحتی پر نمی‌شود.

او در خصوص جایگاه و فعالیت‌های آیت‌الله هاشمی در نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله هاشمی از پیشکسوتان مبارزه و جهاد در راه انقلاب و نهضت اسلامی بودند و زندگی ایشان از آغاز از جوانی تا کهن‌سالی با این مبارزات گره‌خورده بود.

وی ادامه داد: ایشان از همان ابتدا پیرو امام بودند و به امام اقتدا کردند و از افرادی بودند که واقعاً درراه انقلاب و امام خطر کردند و روزهای سختی را در دوران پهلوی پشت سر گذاشتند، به‌طوری‌که در مقطعی زمینه برای اعدام ایشان فراهم‌شده بود اما بعد شرایطی پیش آمد که این حکم به زندان تقلیل پیدا کرد که به نظر من این اتفاق و حفظ ایشان یک لطف از طرف خداوند برای جمهوری اسلامی و مردم بود.

این عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که آیت‌الله هاشمی همیشه موردتوجه و مورد اعتماد و اطمینان حضرت امام بودند، گفت: در همان نزدیک پیروزی انقلاب که شورای انقلاب از طرف امام شکل گرفت ایشان عضو آن شورا بودند که این خود جایگاه ایشان را نزد امام نشان می‌دهد؛ و همچنین در ماجرای اعتصاب کارکنان شرکت نفت قبل از انقلاب که می‌توانست شرایط حادی را برای کشور ایجاد کند، یادم می‌آید که ایشان از طرف امام (س) منصوب شدند که با اعتصاب‌کنندگان صحبت کنند و اگر لازم شد برای این‌که به صادرات نفت کشور آسیب وارد نشود آن‌ها را مجاب به شکستن اعتصاب کنند.

وی افزود: در روزهای اول انقلاب هم چنان شخصیت ایشان بارز بود و پیوند محکمی را با انقلاب داشتند که اولین سخنرانی‌ها و تحلیل‌ها در رادیو تلویزیون توسط ایشان انجام گرفت. ایشان در بحران‌ها و کوران های انقلاب چه در زمان دولت موقت و چه در زمان بنی‌صدر در دفع آسیب‌ها و در تدوین قانون اساسی تشکیل مجلس شورای اسلامی نقش محوری را داشتند.

غروی خاطرنشان کرد: در ارتباط با جنگ و دفاع مقدس هم ایشان بالاترین مقام را بعد از امام یعنی جانشینی فرماندهی کل قوا را عهده‌دار بودند. گاهی در شرایط خیلی بحرانی که مردم و مسئولین به‌واسطه دشواری‌هایی که بود، احساس ناامیدی می‌کردند سخنان ایشان در نماز جمعه آرام‌بخش و نویددهنده بود.

وی تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی نه هیچ‌گاه در برابر مشکلات و سختی‌های انقلاب ذره ای از مسیر انقلاب فاصله گرفت و نه در برابر بی‌وفایی‌ها و دل‌تنگی‌هایی که می‌توانست در هر انسانی شکنندگی ایجاد کند، لحظه‌ای از راه خود و امام منحرف شد و همواره چیزی که برایشان مطرح بود انقلاب و نظام اسلامی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان این‌که در شرایط بعد از وفات امام شما ملاحظه می‌کنید که چگونه راه را برای رهبری مقام معظم رهبری فراهم کردند و بعد چطور همیشه از ایشان حمایت کردند، گفت: این حمایت همیشه واقعی بود حالا یک عده‌ای که کم هم نبودند فضاهایی را برای ایشان به وجود آوردند. درست است که اشتباه مال انسان است اما اگر انسان عمداً عمل اشتباهی را انجام دهد گناه بزرگی است. بالاخره شرایطی پیش آمد که عده‌ای آن شرایط را بر نتافتند و نسبت به ایشان جفا کردند اما ایشان آن جفاها را به خود نگرفت و دست از حمایت از رهبری و نظام و انقلاب تا آخرین لحظات عمرش برنداشت

وی یادآور شد: شما می‌بینید که ایشان چند روز قبل از درگذشتشان در حسینیه جماران چه سخنرانی را در ارتباط با نظام، انقلاب و مقام معظم رهبری ایراد و چه خاطراتی را تعریف کردند. به‌هرحال خداوند ایشان را غریق رحمت خودش کند و واقعاً خودش جایگزین خسارت بزرگ فقدان ایشان باشد.

وی در پایان در پاسخ به سؤال جمهوری اسلامی منهای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چه جمهوری اسلامی خواهد بود، گفت: همان‌گونه که گفتم ما آسیب بزرگی را متحمل شدیم. انشاء الله که مسائل هیچ‌گاه قائم به افراد و اشخاص نباشد اما بالاخره ایشان یکی از استوانه‌ها و پایه‌های نظام بود به‌طوری‌که مقام معظم رهبری هم عملاً پشتوانه خیلی قویی را هم در داخل و هم در نظام بین‌الملل از دست دادند و این خلأ به این راحتی پر نمی‌شود.

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین