|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۱۴۱۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که «با آمریکا مشکلات بسیاری داشته و داریم» گفت: برای مقابله بیشتر با بدعهدی‌های آمریکا طراحی کرده‌ایم و آن‌ها نیز می‌دانند که دست ایران در این زمینه بسته نیست.
 سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که «با آمریکا مشکلات بسیاری داشته و داریم» گفت: برای مقابله بیشتر با بدعهدی‌های آمریکا طراحی کرده‌ایم و آن‌ها نیز می‌دانند که دست ایران در این زمینه بسته نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛بهروز کمالوندی با حضور در شبکه خبر درباره تعهدات انجام شده از سوی سازمان انرژی اتمی در جریان اجرای برجام، ‌اظهار کرد: مهمترین تعهد ما در برجام این بود که در فعالیت‌های هسته‌ای در سطح و مقدار غنی‌سازی خود اقداماتی انجام دادیم که موجب کاهش شود و بسیاری از این کارها در روزها و ماه‌های اول انجام شد.

وی با بیان این‌که «در روزهای ابتدای برجام سانتریفیوژهای فعال ایران از 9 هزار به شش هزار کاهش یافت»، با رد ادعاهای مطرح شده درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران، گفت: برخلاف ادعاهای مطرح شده از سوی طرف مقابل فقط 9 هزار سانتریفیوژ در مراکز هسته‌ای کشور فعالیت می‌کرد که این تعداد هم‌اکنون نیز وجود دارند اما شش هزارتای آن‌ها مشغول به فعالیت هستند.

وی درباره مبادله مواد هسته‌ای تولید شده در کشور، بیان کرد: مواد هسته‌ای که در داخل کشور غنی شده بود در مبادله خوب به خارج منتقل شد. آخرین تعهد ما نیز در رابطه با فردو بود که طی روزهای اخیر اقدامات مربوطه انجام شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اقدامات مربوط به فردو قرار بود در چندین فاز انجام شود که در فاز اخیر تعدادی ماشین سانتریفیوژ جمع آوری شد و همچنین بخشی از تاسیساتی که قرار بود تعمیراتی بر روی آن انجام شود، صورت گرفت و دیگر ما امروز تعهد اجرا نشده‌ای نداریم و گزارش مدیرکل آژانس نیز موید اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام است.

وی در ادامه در ارزیابی از عملکرد یک ساله آمریکا در اجرای برجام با بیان اینکه تعارض ما با آمریکا تعارضی اساسی و ایدئولوژیک و استراتژیک دائم است، تاکید کرد: این تلقی که قرار بوده با برجام مسائل ما با آمریکا برطرف شود تلقی غلطی است چرا که از ابتدا نیز قرار نبود مشکلات ما با آمریکا تماما در برجام حل شود اما با توجه به اینکه عمده تحریم‌ها به ویژه قطعنامه‌های شورای امنیت به بهانه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام شده بود ما با طرف مقابل در این زمینه به مذاکره نشستیم.

کمالوندی اظهار کرد: طرف مقابل مدعی بودند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است که این ادعا توسط آژانس بررسی شد و نهایتا بر اساس گزارش منتشر شده از سوی آژانس رفع ابهام مورد نظر انجام شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما در واقع در برجام به دنبال رفع تحریم‌های ثانویه که تحریم برای غیرآمریکایی‌ها محسوب می‌شود، بودیم چرا که به موجب این تحریم طرف‌های غیرآمریکایی مقابل ما در قراردادهای مختلف چنانچه با ایران همکاری می‌کردند از سوی آمریکا تحریم و تنبیه می‌شدند. در همین راستا در موضوع آمریکا در روابط ما نوعی مدیریت کردن یکی از چند مشکل اصلی بین دو کشور صورت گرفت و هیچگاه قرار نبوده و نیست که ما در مباحث مختلف نیز با یکدیگر مذاکره کنیم و به توافق دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه برجام قرار نبوده که مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند، افزود: باید اقدامی برای رفع موانع در جهت توسعه اقتصادی کشور انجام می‌شد به همین جهت چنانچه این موضوع را در نظر داشته باشیم طبیعتا برجام به اهداف خود دست یافته است.

کمالوندی با بیان اینکه آمریکا مایل به انجام وظایف خود در برجام نیست، گفت: همانطور که رییس‌جمهور آمریکا نیز اظهار کرده آنها چنانچه می‌توانستند پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را نیز باز می‌کردند چرا که آنها غنی سازی صفر را در ایران می‌خواستند اما امروز جمهوری اسلامی ایران توانست خواسته‌های خود را به طرف مقابل تحمیل کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آمریکایی‌ها ممکن است هر کجا که بتوانند از اجرای تعهدات خود فرار کنند، تاکید کرد: ما باید به نحوی عمل کنیم که آنها تعهدات خود را تمام و کمال انجام دهند.

وی درباره تمدید قانون تحریم‌های ایران (ایسا) از سوی آمریکا با تاکید بر اینکه اعتقاد ما این است که این اقدام نقض برجام است، به مذاکرات اخیر کمیسیون برجام در این زمینه اشاره کرد و گفت: در مذاکرات اخیر ایران مطالب خود را مطرح کرد و طرف مقابل نیز در دفاع از خود مطالبی را بیان کرد که مورد پذیرش ما و برخی از کشورها قرار نگرفت. در این زمینه باید گفت قطعا چنانچه آنها بخواهند این قانون را اجرا کنند جمهوری اسلامی نیز هر اقدامی را که بخواهد انجام می‌دهد.

کمالوندی در پاسخ به این پرسش که آیا طرف‌های مقابل ایران در کمیسیون برجام نقض تعهدات آمریکا را پذیرفتند، با تاکید بر اینکه موضع‌گیری کشورهای مختلف در این موضوع معمولا موضع‌گیری سیاسی است، گفت: هیچ کشوری از تفسیر آمریکا حمایت نکرد اگرچه برخی همراهی‌ها نیز با آمریکا وجود داشت اما فضای دوگانه‌ای در مذاکرات اخیر حاکم بود. در نهایت بر اساس آنچه که آمریکا مطرح کرد، به کشورهای دیگر قول دادند که نگذارند اجرای این قانون آثاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه از نظر حقوقی امکان جلوگیری از قانون مورد نظر وجود دارد، خاطرنشان کرد: از نظر ما اینکه این قانون آثاری نداشته باشد به تنهایی کفایت نمی‌کند اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا آمریکا به قول خود عمل می‌کند یا خیر؟

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره تفاسیر مختلف از امضا نکردن رییس‌جمهور آمریکا بر سند قانون اخیر اعمال تحریم‌ها علیه ایران، اظهار کرد: این می‌تواند تفسیر دوگانه‌ای داشته باشد که به همین دلیل است که  آنها به دنبال اجرای برجام هستند.

کمالوندی در رابطه با بدعهدی‌های آمریکا خاطرنشان کرد: ما قطعا با آمریکا مشکل داشته و داریم و برای مشکلات بیشتر نیز طراحی کرده‌ایم. آنها نیز می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران دستش بسته نیست و چنانچه قرار باشد جمهوری اسلامی ایران به شرایط قبل باز گردد حتما با سرعت به گذشته خود باز می‌گردد و حتی از آن نیز فراتر می‌رود.

وی تاکید کرد: آنچه که مهم است این است که نتیجه کار چندین ساله در مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با قدرت‌های جهانی به نفع همه است که باید حفظ شود و از طرف جمهوری اسلامی ایران نیز حتما بر نحوه اجرای این تعهد از سوی کشورهای مختلف نظارت وجود خواهد داشت و گزارش‌های مربوطه نیز به هیات نظارت ارائه خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره اینکه آیا می‌توان به قول آمریکایی‌ها در جلسه اخیر کمیسیون برجام اعتماد کرد، با بیان اینکه این موضوع تصمیم دولت است، اظهار کرد: برجام توسط شورای امنیت تصویب شده و تعهدی بین‌المللی برای دولت محسوب می‌شود. همانطور که دولت جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند تعهداتی داشته باشد و به بهانه تغییر دولت تعهدات را انجام ندهد، هر دولتی که در طرف مقابل روی کار بیاید نیز حتما باید تعهد برجام را ادامه دهد و چنانچه ادامه ندهد با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

کمالوندی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه اگر تحولات مربوط به برجام، اجرا نشود این آمریکاست که منزوی خواهد شد، اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد آمریکا بتواند کاری کند که آسیب‌های تحریم‌های قبلی را تکرار کند و درواقع می‌توان گفت آن تحریم‌ها دیگر نمی‌تواند مثل گذشته تکرار شود.

وی افزود: تنها در صورتی که جمهوری اسلامی موضوعات را به درستی مدیریت نکند ممکن است شرایط عوض شود چرا که در حال حاضر فضا برای طرف مقابل و عهدشکنی‌هایش اصلا مناسب نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تحریم‌ها برای اقتصاد ما مشکل‌زا بوده است و در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان به آمریکا اعتماد کرد یا خیر، اظهار کرد: در کتابی که توسط یکی از همکاران من نوشته شده بود موضوع ارتباط بین ایران و آمریکا مطرح شده است و در آن‌جا این مساله مطرح می‌شود که بین ایران و آمریکا یک رویارویی دائمی وجود دارد و تجربه ما نیز این را می‌گوید که ما که کشوری در حد ابرقدرت‌های جهانی هستیم با آمریکا مشکلاتی خواهیم داشت.

وی افزود: ابرقدرت‌بودن در سطح جهانی حتما به معنای نظامی و اقتصادی نیست هرچند که ما در این دو زمینه هم به لطف انقلاب اسلامی جایگاه خوبی داریم اما در هر حال باید گفت که جمهوری اسلامی ایدئولوژی بسیار قدرتمندی دارد که از گذشته در تقابل با آمریکا بوده است. همچنان که تقابل بین شوروی و آمریکا نیز یک تقابل ایدئولوژیک بود اما در آن‌جا آنچه باعث شکست شوروی شد پوچ‌بودن ایدئولوژی این کشور محسوب می‌شد وگرنه توان نظامی و اقتصادی شوروری کم از آمریکا نبود.

کمالوندی ادامه داد: اما در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در حوزه ایدئولوژیک یک ابرقدرت تمام عیار است و به همین دلیل است که کشورهای غربی می‌کوشند با نشان دادن چهره ای از اسلام که هیچ نسبتی با اسلام واقعی ندارد این ایدئولوژی را تضعیف کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان این گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به علت اصلی فشارهای اقتصادی غرب به ایران گفت: اگر غربی‌ها می‌کوشند از لحاظ اقتصادی  و همچنین در حوزه انرژی اتمی فشار بیاورند به این دلیل است که جمهوری اسلامی ام‌القرای جهان اسلام و الگویی برای کشورهای دیگر نشود اما در این زمینه موفق نخواهند بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین