|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۱۴۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
وی با اشاره به مانع تراشی های سال گذشته آل سعود در ارتباط با حضور اتباع ایرانی در حج ۹۵ افزود:‌ آنها سال گذشته بهانه تراشی های زیادی در این ارتباط انجام دادند که در نهایت ایران تصمیم گرفت در راستای حفظ و کرامت زائران خود از اعزام اتباع ایرانی به عربستان برای شرکت در مراسم حج خودداری کند.
رئیس پژوهشکده حج و زیارت، گفت: ارسال دعوت نامه از سوی عربستان برای حضور ایران جهت شرکت در جلسات هماهنگی حج ۹۶ را می توان چراغ سبزی از سوی این کشور به ایران قلمداد کرد.

حجت الاسلام سیدمهدی علیزاده موسوی، در مصاحبه با برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو، در مورد ارسال دعوت نامه از سوی عربستان سعودی جهت شرکت ایران در جلسات هماهنگی حج سال آتی گفت:‌حج  یکی از فرایض  واجب مسلمانان است که بر روی آن تاکید خاصی وجود دارد و استفاده عربستان از آن  به عنوان اهرم سیاسی برای پیشبرد اهدافش مورد قبول جهان اسلام نیست.

وی با اشاره به اتفاقی که سال گذشته رخ داد و عربستان زمینه را برای حضور و شرکت  اتباع کشورهایی چون سوریه ، یمن،‌ایران و دیگر کشورهایی که با آل سعود اختلاف نظر دارند، در حج فراهم نکرد، تصریح کرد: این موضوع باعث تخریب چهره عربستان شد و به ضرر این کشور تمام شد. آنها تلاش می کنند که خود را به عنوان خادم الحرمین الشریفین معرفی کنند ولی  از حج سوء استفاده سیاسی می کنند، موضوعی که  با واکنش جهان اسلام مواجه شده است.

حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه جایگاه عربستان در منطقه با توجه به شکست سیاست هایش در یمن و سوریه تضعیف شده است، ادامه داد:‌از دیگر سو این کشور در حال حاضر با معضل مسائل اقتصادی نیز روبرو است و این خود باعث ایجاد مشکلات بیشتری برای آل سعود شده است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به تیرگی روابط ایران و عربستان و نبود هیچ ارتباطی بین دو کشور افزود:‌ در چنین شرایطی ارسال دعوت نامه از سوی عربستان برای حضور ایران جهت شرکت در جلسات هماهنگی حج ۹۶ را می توان چراغ سبزی از سوی این کشور به ایران قلمداد کرد،گرچه قضاوت در این ارتباط در حال حاضر زود است و باید دید درآینده چه رخ می دهد.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به تاکید جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پیگیری حادثه منا و جده در مذاکرات احتمالی با مقامات سعودی در آینده، اظهار کرد:‌ یکی دیگر از مطالبات اصلی ایران بحث امنیت زوار است ، باید این تضمین به ایران داده شود که امنیت زوار ایرانی تامین می شود.

وی با اشاره به مانع تراشی های سال گذشته آل سعود در ارتباط با حضور اتباع ایرانی در حج ۹۵ افزود:‌ آنها سال گذشته بهانه تراشی های زیادی در این ارتباط انجام دادند که در نهایت ایران تصمیم گرفت در راستای حفظ و کرامت زائران خود از اعزام اتباع ایرانی به عربستان برای شرکت در مراسم حج خودداری کند.

وی با بیان اینکه با توجه به دعوت نامه ارسال شده ،ایران نیز علی القاعده پاسخ مکتوبی را در ارتباط به این دعوت نامه به سعودی ها خواهد داد و هیاتی نیز برای مذاکره روانه عربستان خواهد شد، افزود:‌ برای جمهوری اسلامی ایران امنیت زائران ایرانی و حفظ عظمت و عزت‌ آنها بسیار مهم است  و در مذاکرات خود با سعودی ها بر این مسائل تاکید خواهد کرد.

فایل صوتی برنامه «بدون خط خوردگی » از سایت شبکه رادیویی گفتگو قابل دریافت است.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین