|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۱۴۰۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
یک نویسنده اسرائیلی اعلام کرد نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دولت جدید آمریکا به دنبال دستیابی به توافقنامه‌هایی با رهبران کشورهای عربی به ویژه عربستان است، حتی اگر سقوط کابینه‌اش بهای آن باشد.
 یک نویسنده اسرائیلی اعلام کرد نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دولت جدید آمریکا به دنبال دستیابی به توافقنامه‌هایی با رهبران کشورهای عربی به ویژه عربستان است، حتی اگر سقوط کابینه‌اش بهای آن باشد.

به گزارش سایت العهد، آریئیل کهانا، نویسنده اسرائیلی در تحلیلی که در سایت روزنامه عبری زبان معاریو منتشر شد، نوشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دولت جدید آمریکا در تلاش برای دستیابی به توافقنامه‌هایی با رهبران کشورهای عربی است حتی اگر سقوط کابینه‌اش بهای آن باشد.

به اعتقاد کهانا، نتانیاهو در سکوت و کاملا محرمانه بر روی طرح سیاسی آتی خود کار می‌کند. او این مسیر سیاسی را با نظارت دولت آتی دونالد ترامپ و در میان مسئولان برجسته کابینه‌اش و با کمک عربستان دنبال می‌کند.

این نویسنده اسرائیلی در ادامه مقاله خود نوشت،: همانگونه که روشن است نتانیاهو به تازگی بسیار از مساله همگرایی میان تل‌آویو و کشورهای عرب سخن می گوید و این خطر برای تل‌آویو در سال اول ریاست جمهوری ترامپ وجود دارد که شاهد تحولی در روابط آمریکا با کشورهای عربی و در راس آنها عربستان باشیم.

کهانا افزود: علاوه بر این نشانه‌های بسیاری دال بر تغییر روابط میان دو طرف به ویژه در خصوص خطر مشترک‌شان یعنی ایران وجود دارد. عقب نشینی مصر از طرح ضد اسرائیلی اخیر در شورای امنیت بنا بر خواست تل‌آویو و فشارهای اعمال شده از سوی ترامپ به تنهایی کافی است تا تلاش‌ها برای بررسی وضعیت آغاز شود اما طبیعتا فلسطینی‌ها مانع مسیر ایجاد روابط با کشورهای عربی هستند.

این نویسنده اسرائیلی در ادامه مدعی شد، نتانیاهو واقعا به دنبال پیشروی در روابط با فلسطینی‌ها است، او در مذاکراتی که با هدایت جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا آغاز شد، برای امتیازدهی‌های بلند مدت آماده بود و هدف از اظهاراتش طی سه هفته اخیر شرح این مساله است که او همچنان به تشکیل کشور فلسطین باور دارد و این موضعگیری او است.

از نظر این نویسنده اسرائیلی، نخست وزیر این رژیم با وجود کابینه راست گرای خود برای دستیابی به راه‌حلی دائمی برای درگیری‌ها و اختلافات میان دو طرف تلاش می‌کند. برخی می گویند نتانیاهو بر این باور است سیاست "مهار درگیری‌" که تاکنون از آن حمایت می‌کرد، اهمیت خود را از دست داده است و تشکیل کشور فلسطین فقط در کنار اسرائیل که وطن بیشتر فلسطینی‌های ساکن غزه و کرانه باختری خواهد شد،‌ می‌تواند به تقویت این سازش تاریخی کمک کند.

وی در ادامه به اصولی پرداخت که نتانیاهو به دنبال حفظ آنها است و آنها را در مورد فلسطینی‌ها آزمایش کرده است؛

یک، شهر یکپارچه قدس که شامل شهرک بزرگ ادومیم و جفعات زئیف به عنوان پایتخت اسرائیل خواهد بود با حفظ حقوق پیروان دیگر ادیان از جمله مسیحیت و اسلام و حفظ آزادی آنها برای ورود به اماکن مقدس خود و ادای فرائض دینی.

دو، تعیین مرزهای امنیتی برای حفظ امنیت اسرائیل در دره اردن.

سه، عدم بازگشت به مرزهای سال 1967 و اعلام شهرک‌های "غووش عتصیون" به عنوان بخشی از مناطق اشغالی.

چهار، کشور فلسطین باید از اسرائیل کوچکتر باشد.

وی در ادامه نوشت، به هر حال فلسطینی‌ها این طرح را رد خواهند کرد و به این ترتیب کشورهای عربی در حمایت از این طرح دچار دردسر خواهند شد اما برخی گروه‌های فلسطینی نیز هستند که درک می‌کنند نمی‌توان تا همیشه به این وضعیت ادامه داد چرا که اقتصاد فلسطین ضعیف شده است و رهبران فلسطین نیز نمی‌خواهند بافت اجتماعی فلسطین درد داخل فرو ریزد.

این نویسنده اسرائیلی در پایان نوشت، نتانیاهو که درد حال حاضر به شدت به خاطر چند پرونده تحت بازجویی پلیس قرار دارد، به دنبال پیروزی سیاسی و تغییر نگاه‌ها از پرونده‌های فساد علیه‌اش به سوی دیگر است. در واقع آغاز هرگونه حرکت سیاسی خواهد توانست توجه مردم را از این پرونده‌ها دور کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین