|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۴۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به تشریح ویژگی‌های برجسته شخصیتی و سیاسی وی پرداخت و تاکید کرد: آقای هاشمی یک سیاستمدار کَیّس، با درایت و اخلاقی بود.
 معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به تشریح ویژگی‌های برجسته شخصیتی و سیاسی وی پرداخت و تاکید کرد: آقای هاشمی یک سیاستمدار کَیّس، با درایت و اخلاقی بود.

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد مهمترین ویژگی‌های  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: یک تعبیر رایج در مورد آقای هاشمی وجود دارد. این تعبیر که ایشان «هیات امنای انقلاب» بود، تعبیر بسیار دقیقی است. ایشان بارها گفته بود که «انقلاب از هر کسی حتی خودم مهم‌تر است.»

وی همچنین با بیان اینکه « ذهن، روح و وجود آقای هاشمی با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب گره خورده بود» افزود: آقای هاشمی این پیوند و وفاداری را تا آخر حفظ کرد و به آرمان‌های اصیل انقلاب، حقیقت و مردم وفادار ماند؛ چنان‌که با وجود همه جفاها و سختی‌هایی که کشید و دشواریی‌هایی که بر اطرافیان و خانواده‌اش تحمیل شد،  به عهدی که بسته بود، تا آخر وفادار ماند.

آقای هاشمی یک سیاستمدار کَیّس، با درایت و اخلاقی بود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین هاشمی را یک سیاستمدار کَیّس، با درایت و اخلاقی خواند و گفت: برای یک مدیر ارشد کشور بسیار مهم است که در عین باهوش و با درایت‌بودن اخلاق‌مند نیز باشد. ایشان تلاش داشت تا کشور را به سمت اعتلا و پیشرفت، عزت و سربلندی حرکت دهد. ارتقای کشور این موضوع برای ایشان بسیار اهمیت داشت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی پیونددهنده بسیار قوی در عرصه سیاست داخلی بود

ابتکار در ادامه با تاکید بر اینکه « آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیونددهنده بسیار قوی در عرصه سیاست داخلی بودند» اظهار کرد: آقای هاشمی همواره تلاش می‌کرد شکاف‌های داخلی را به نوعی پیوند دهد. ایشان با وجود تفاوت نظرها سعی داشتند به اختلافات دامن زده نشود و شرایط به سمت التهاب نرود. در سال‌های آخر نیز یک انعطاف خوب و مشهود درشان مشاهده می‌شد. ایشان در حقیقت سیری را در زندگی خود طی و خیلی تلاش کردند تا اعتدال را در کشور برقرار کنند، در عین حال که برای مردم جایگاه بالایی قائل بود.

ابتکار همچنین هاشمی را «پناه و پشتوانه بسیاری» توصیف کرد و گفت: از این جهت ایشان یک سیاستمدار کم‌نظیر بود. ارتحال ایشان انعکاس پررنگ بین‌المللی نیز داشت. ایشان به عنوان شخصیت مبارزاتی که از قبل از انقلاب داشتند و همچنین بخاطر تعاملاتی که در سطح بین‌المللی داشتند، به عنوان یک چهره جهانی مطرح بودند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یک کاربر توئیتر که عرب بود ولی نمی‌دانم ملیتش دقیقا برای کدام کشور است، برای من توئیت کرده بود که آقای هاشمی خیلی تلاش کرد تا شکاف شیعه و سنی حل و فصل شود و عده‌ای نتوانند از این شکاف بهره‌برداری و با استفاده از این موضوع اختلاف‌افکنی کنند. این برداشت کاربر توئیتر از شخصیت و زندگی آقای هاشمی برای من جالب بود که نشانگر تاثیر ایشان در سطح جهانی و بین‌المللی است.

ابتکار با بیان اینکه «چهره آقای هاشمی در سطح جهان چهره‌ای شناخته شده و موثر است» اظهار کرد: در سطح بین‌المللی خیلی‌ها فکر می‌کنند یک شخصیت جهانی از دنیا رفته است. این موضوع می‌تواند به صلح جهانی و حل و فصل خیلی از مشکلات کمک کند. ایشان در دوره ریاست‌جمهوری خود در این حوزه‌ها تلاش بسیاری کردند، حتی بعد از آن پیونددهنده قوی در حل و فصل مسائل داخلی و در سطح بین‌المللی بودند که یک وجهه بارز و مشهود آقای هاشمی در این زمینه است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه «آقای هاشمی در فراز و نشیب‌های انقلاب نقش بسیار موثری ایفا کردند» گفت: ایشان میراثی از خود به جای گذاشتند که می‌تواند الهام‌بخش باشد؛ از این رو مرگشان با وجود اینکه خیلی دردناک است و خیلی‌ها احساس می‌کنند پشتوانه‌ای را از دست داده‌اند، شخصیت الهام‌بخش ایشان می‌تواند همچنان موثر باشد.

نگارش خاطرات از ذکاوت هاشمی بود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه « آقای هاشمی فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشتند و از نگاه مردم عاقبت‌ به خیر شدند» به خاطره‌نویسی آیت‌الله هاشمی اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای بسیار خوبی که آقای هاشمی در طول سال‌های حیات‌شان انجام دادند، ثبت خاطرات و وقایع بود. ایشان خاطرات دقیق و مستندی را نگارش کردند. از آنجا که یکی از آسیب‌ها، تحریف تاریخ است و عده‌ای در کمین هستند تا با فرصت‌طلبی امروز را در دست بگیرند و تاریخ را تحریف کنند، یکی از ذکاوت‌های آقای هاشمی این بود که خاطرات خود را به رشته تحریر در آوردند و تاریخ را ثبت کردند چنانکه کمتر کسی می‌تواند به آن خدشه وارد کند. این کار برای آیندگان نیز به عنوان یک میراث شناخته می‌شود.

آقای هاشمی کمک حال دولت و حامی محیط زیست بودند

ابتکار همچنین با اشاره به آخرین دیدار خود با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که مربوط به جلسه بررسی سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست در مجلس قدیم بود، با اشاره به اینکه « ایشان در سال‌های اخیر توجه بسیار ویژه‌ای به محیط زیست داشتند» افزود: ایشان در آن جلسه صحبت‌های بسیار محکم و قوی در حفظ محیط زیست داشتند. آقای هاشمی به طور کلی از برنامه‌های دولت پشتیبانی می‌کردند، بسیاری از وزرا و اعضای دولت با ایشان ارتباط داشتند و بسیار کمک‌حال دولت بودند اما به طور خاص در حوزه محیط زیست، توجه ویژه و خاصی داشتند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ایشان سخنرانی‌ها و تصمیمات بسیار مهمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه محیط زیست اتخاذ و پیگیری کردند. تصویب نظر مجمع در مورد سیاست‌های کلی محیط زیست که بعد با نظر و تایید مقام معظم رهبری ابلاغ شد، مورد توجه و حمایت ایشان قرار داشت، همچنین کمیته نظارتی برای اجرای این سیاست‌ها تشکیل شد. علاوه براین ایشان از ارائه گزارش سازمان حفاظت محیط زیست درباره سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست بسیار استقبال کردند و معتقد بودند که باید یک سیستم نظارتی برای آن تعریف شود تا علاوه بر اجرا، نظارت و بازخورد و سپس اصلاح برنامه‌ها نیز صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه « آقای هاشمی با علاقه بسیار مقوله‌های محیط زیست را دنبال می‌کردند» گفت: آقای هاشمی در حوزه محیط زیست بسیار به ما کمک کردند که این موضوع حکایت از نگاه بلند و نشانگر تجربیات ایشان در دوره‌های مختلف است.

آقای هاشمی سیاست‌های خود را مورد بازبینی قرار می‌داد

ابتکار در عین حال در بررسی کارنامه هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه « ممکن است در این دوران به سیاست‌های اجرا شده در دوران گذشته نقد داشته باشیم» افزود: مشخص بود که خود ایشان بسیاری از سیاست‌ها را مورد بازبینی قرار می‌دهد. این قدرت انعطاف و انطباق آقای هاشمی را نشان می‌دهد چون بسیاری از افراد وقتی به یک موضع خاص می‌رسند، تغییر نگرش، بازبینی و چرخش از نگاهشان بسیار سخت اتفاق می‌افتد و به افرادی دگم تبدیل می‌شوند و حاضر نیستند نگاه‌های خود را تغییر بدهند ولی آقای هاشمی در مقابل آنچه حقیقت بود، با صرف نظر از گذشته چرخش نشان می‌داد که این موضوع برای مردم در بسیاری از موضوعات بسیار معنادار است. برای همین مردم می‌توانند گذشته‌ها را در سایه این نگاه بلند جور دیگری ببینند.

رییس سازمان محیط زیست در ادامه با امیدبخش خواندن روحیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: در دوران سختی و در دوران خدمتم در شورای شهر بارها با ایشان ملاقات داشتم. به ویژه بعد از مسائل انتخابات 88 ایشان خیلی همراه مردم بودند و در این مسائل راهگشا بودند و کمک می‌کردند. خاطرات خوبی از جلسات با ایشان دارم. ایشان همیشه به استقامت و صبوری در مسیر حرکت توصیه می‌کردند. هرگز از یاس در نزد ایشان خبری نبود.  ممکن بود از ناملایمات و جفاها دلگیر شوند و نگران آینده ایران و تحولات باشند ولی همیشه امیدوار و انرژی‌بخش بودند و همیشه یک راهی را جلوی پای ما می‌گذاشتند و هرگز از ملاقات و جلسات دلسرد بیرون نمی‌آمدیم، این روحیه ایشان خاطره در ذهنم ماندگار است.

ابتکار افزود: در سال‌های گذشته تشکلی برای همگرایی بیش‌تر خانم‌های آرامانگرا تحت عنوان ائتلاف اسلامی زنان با حضور مرحوم خانم مریم بهروزی داشتیم که یک جریان ائتلافی بین زنان اصلاح طلب و اصولگرا بود که در مورد مسائل زنان و مسائل اجتماعی جلساتی داشتیم و سعی می‌کردیم با وجود اختلاف نظرهای جناحی، در حوزه زنان به هم نزدیک بشویم. این تشکل یک ائتلاف سیاسی و در عین حال اجتماعی بود. ایشان از این فکر و ایده خیلی استقبال می‌کردند و فائزه خانم (فائزه هاشمی، دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی)، هم عضو فعال این تشکل بودند و نظرات و دیدگاه‌های آقای هاشمی را انتقال می‌دادند.

شخصیت الهام بخش آقای هاشمی درس‌های زیادی برای جریانات مختلف سیاسی دارد

معاون رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به این پرسش که در نبود هاشمی روند سیاسی کشور را چگونه پیش‌بینی و ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: به نظر من شخصیت الهام‌بخش آقای هاشمی همچنان درخشنده و فروزنده باقی می‌ماند و درس‌های زیادی برای جریانات مختلف سیاسی خواهند داشت؛ همانطور که زندگی ایشان پر از خیر و برکت بود، رفتنشان هم برکاتی را برای کشور و انقلاب به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین در مورد تداوم جریان اعتدال در سال‌های آینده در کشور، اظهار کرد: جریان اعتدال از ابتدا سختی‌هایی داشته و اینطور نبوده که این جریان راحت روی کار آمده باشد و در آینده نیز با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود. کار، سختی‌ها و موانع کاری موضوعاتی نیستند که جریان اعتدالی و اصلاحات را آزار می‌دهند، بیشترین چیزی که آزاردهنده است، تهمت‌ها،‌ تخریب‌ها و دروغ‌هاست. همه می‌دانند که دولت یازدهم در سخت‌ترین و بدترین دوران در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست دولت را تحویل گرفت اما با این وجود گام‌های خوب و موثری در این زمینه‌ها برداشته شد، بنابراین آنچه که مسئله است و آقای هاشمی را هم آزار می‌داد، جفاها و تهمت‌هایی بود که عده‌ای به خود اجازه می‌دادند مثلا با یک تفسیر مجعول از یک فتوا، بهتان را جایز بدانند و فکر کنند با بردن آبروی جریان اعتدال و اصلاحات به نفع کشور عمل کرده‌اند.

ابتکار در پایان تاکید کرد: اینها اتفاقا عبور از خط قرمزهایی است که انقلاب، امام عزیز، رهبر معظم بر آن تاکید دارند. شکستن حریم‌هاست که دردآور است، این جفاها و رفتارهای نادرست و غیراخلاقی بسیار ناسازگار است. فقط باید دعا کنیم و امیدوار باشیم که تحولات سیاسی در کشور ما در چارچوب موازین اخلاقی پیش برود. به قواعد اخلاقی پایبند باشیم، قاعده بازی را حفظ کنیم و از مواضع تهمت و تخریب با بهانه عنوان "اسلامی" انقلاب ، پرهیز کنیم و فضای جامعه را آلوده نکنیم. این درسی است که آقای هاشمی برای ما داشت و درگذشت ایشان هم همین پیام را دارد. تاکید بر اخلاق‌مداری،‌ انصاف،‌ عدالت، توجه به همه ابعاد مسائل، مردم، مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی همواره مورد تاکید آقای هاشمی بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین