|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۴
کد خبر: ۱۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کنترل و ریشه کنی اعتیاد در کشور نیازمند جهاد ملی است گفت: همه باید وارد عرصه شده و دفاعی همانند دفاع مقدس هشت ساله را در این عرصه بکار ببندیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کنترل و ریشه کنی اعتیاد در کشور نیازمند جهاد ملی است گفت: همه باید وارد عرصه شده و دفاعی همانند دفاع مقدس هشت ساله را در این عرصه بکار ببندیم.

همایون هاشمی در مناظره شب گذشته که با موضوع "علت عدم ریشه کنی مواد مخدر" از رسانه ملی پخش شد، با اشاره به کاهش سن اعتیاد و افزایش میزان مصرف گفت: تغییر نوع مواد مخدر این موضوع را به یک مسئله مهم تبدیل کرده است.

وی افزود: سازمان بهزیستی اعتیاد را یک آسیب میانی می‌داند و ریشه کن نشدن آن نیز کاملا واضح است، چرا که حل مسئله اعتیاد نیازمند جهاد ملی است، لذا همه باید وارد این عرصه شوند و اگر لازم باشد همانند هشت سال دفاع مقدس باید جهاد بزرگی برای ریشه کنی اعتیاد انجام دهیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: مشکلات به حدی رسیده که باید اعتراف کنیم عقب مانده‌ایم، چرا که امروز برای پروتکل شیشه برنامه‌ریزی می‌کنیم اما 50 نوع مواد دیگر وارد چرخه مصرف می‌شود، لذا باید در بحث مبارزه آبشاری عمل کنیم.

هاشمی با بیان اینکه مردم غریبه نیستند گفت: پیشگیری مهمترین موضوعی است که باید در اختیار مردم قرار بگیرد و آموزش مهارت‌های زندگی از مهمترین بحث‌های است که در بحث اطلاع رسانی باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی با انتقاد از رسانه‌ها گفت: کارزار شیشه را دو سال است که آغاز کرده‌ایم، اما دریغ از ورود یک رسانه به این امر.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه باید فرزندان جامعه با آموزش واکسینه شوند، درباره اینکه آیا فقر فرهنگی منجر به اعتیاد افراد می‌شود؟ گفت: قبول داریم که علت اعتیاد فرد، فقر فرهنگی است، چرا که در شیوع شناسی اعتیاد نشان داده شده ارزش‌های اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته و مادامی که به صورت شفاف صحبت نکنیم مشکلات اجتماعی که صاحبان آن مردم هستند بر جای خود باقی خواهند ماند.

وی افزود: به فرمایش رهبری باید به سبک زندگی بپردازیم، چرا که در حال حاضر بسیاری از موضوعات فرهنگ از جمله شیوه فرزندپروری دچار تغییر شده است. باید به دنبال آن باشیم که در خانواده‌ها با هم بودن را تعریف کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه فقر فرهنگی را قبول دارم، گفت: ضمن مقابله با قاچاقچیان باید به دنبال محدود کردن شبکه‌های کوچک مواد مخدر نیز باشیم، چرا که دو گرم شیشه برای اعتیاد چند نفر کافی است.

وی ادامه داد: تعاریف نداریم و باید همه بدانیم که درگیر یک موضوع اجتماعی - فرهنگی شده‌ایم و این مشکلات بسیار جدی است.

هاشمی گفت: اینکه عنوان می‌شود اعتیاد ناشی از فقر فرهنگی است توهین نیست، بلکه بیان واقعیت‌های جامعه است و آگاه سازی باید مهمترین مسئله در بحث اعتیاد باشد.

وی با انتقاد از نبود حمایت‌های اجتماعی از معتادان پاک شده نیز گفت: باید برای خانواده‌ها برنامه ریزی کنیم و معتادانی که از اعتیاد پاک می‌شوند باید بتوانند شغل مناسب داشته باشند و حمایت‌های اجتماعی نیز از آنها صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع مداخله، بخش جدی در بحث درمان اعتیاد است گفت: سال گذشته به گفته وزیر وقت در زمانی که 172 کمپ داشتیم پس از نیاز سنجی عنوان شد 600 کمپ مورد نیاز است و امسال 700 کمپ مجوزدار را راه‌اندازی کردیم. علیرغم اینکه حجم کار زیاد است، معتقدیم سایر دستگاه‌ها نیز باید پای کار بیایند.

وی گفت: سازمان بهزیستی بدنه کوچکی از دولت است و در طول دو سال 5000 برنامه محله محور برای خانواده‌ها در حوزه پیشگیری تولید شده است؛ هرچند که بحث پیشگیری 20 سال است که در برنامه‌های بهزیستی قرار دارد اما محیط‌های حرفه‌ای از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها مانع ورود مددکاران بهزیستی می‌شوند، لذا راه ورود بهزیستی به این گونه محیط‌ها تسهیل نیست و آنقدر سنگ اندازی می‌کنند که مددکاران ما بر می‌گردند.

وی ابراز امیدواری کرد: آموزش بر مبنای مدل مبتنی بر جامعه شکل بگیرد و با توجه به فقر فرهنگی و آگاهی اجتماعی که در بین مردم وجود دارد باید بتوانیم به بحث آموزش‌ها بپردازیم.

به گفته وی در حال حاضر 70 هزار نفر معتاد در حال درمان در کمپ‌ها وجود دارند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین